Vind meer nieuws

Data en inzichten

Snellere service met minder bediening: zo hield Q-Beach House het feestje gaande met nieuwe technologie

Strandsfeer, tafels, zand, openlucht, gezelligheid

Met de COVID-19 veiligheidsmaatregelen nog steeds van kracht, was de grootste uitdaging voor het Q-Beach House, de strandtent van QMusic, om hun evenement deze zomer zodanig te ‘remixen’ dat ze een unieke en veilige ervaring konden bieden aan de 200.000 muziekliefhebbers die de pop-up strandbar bezochten.

Q-Beach House is hierin geslaagd met behulp van Lightspeed, het complete ondernemersplatform voor horeca-ondernemers.

Minder mensen, meer efficiëntie

Nadat de laatste editie van het Beach House vorig jaar werd afgelast vanwege COVID-19, besloot Q-Beach House dit jaar om een samenwerking aan te gaan met Lightspeed. Samen hadden ze als doel om een zo veilig en efficiënt mogelijke ervaring garanderen. In 2019 stonden er bij het Beach House gemiddeld zes obers op de vloer die zowel verantwoordelijk waren voor het opnemen van bestellingen, het serveren van gerechten en drankjes, en het afronden van betalingen. In 2021 kon het Q-Beach House de hoeveelheid werknemers halveren. Met behulp van een digitaal en contactloos bestelsysteem konden ze hun processen optimaliseren en zo hun service efficiënter inzetten.

Elke tafel had een unieke QR-code waarmee gasten onmiddellijk konden bestellen en betalen via een app die verbonden was met het Lightspeed Restaurant kassasysteem. 55% van de bestellingen werden gedaan via de QR code, terwijl de overige 30% werd afgehandeld door de drie resterende gastheren en -vrouwen. Dit systeem stelde het personeel in staat om een meer ervaringsgerichte rol op zich te nemen en echt contact te maken met de gasten, terwijl de praktische kant van de service ook op piekmomenten georganiseerd bleef en drukke rijen voor de bar werden vermeden.

“Lightspeed blijft innoveren om te voldoen aan de eisen en behoeften van onze klanten, en we vonden het fantastisch om Q-Beach House te helpen bij het vernieuwen van hun gastervaring door nieuwe technologie in te zetten,” voegt Sam Bursens, Manager Benelux Business Development Hospitality bij Lightspeed toe. “De toekomst van de horeca staat in het teken van data en procesoptimalisatie, en de introductie van QR-codes aan tafel kan de huidige uitdagingen rondom het vinden van personeel compenseren.” 

Belgen staan open voor contactloze betalingen

Volgens de mei 2021-editie van de Digital Payments Barometer geeft slechts 13% van de Belgen nog de voorkeur aan contante betalingen. Uit dezelfde studie bleek dat contactloze betalingen in alle leeftijdsgroepen aan populariteit hebben gewonnen door de coronacrisis. Zeven op de tien respondenten zeggen in 2021 vertrouwd te zijn met deze betaalmethode, terwijl dit aantal in 2020 nog 47% bedroeg en in 2019 slechts een derde van de ondervraagden.

Deze resultaten zijn terug te zien in de cijfers van het Q-Beach House: in 2019 werd 80% van de rekeningen contant betaald en slechts 20% met een bankkaart. Dit jaar zijn de rollen omgedraaid: slechts 20% van de rekeningen werd contant betaald en de overige 80% via kaart of QR-code.

Steven Decroos, Event Producer bij Q-Beach House, bevestigt de culturele verschuiving ten opzichte van nieuwe horeca technologie: “Belgen leken een aantal jaar geleden nog niet klaar voor dit type geavanceerde technologie, terwijl gasten dit jaar bijna standaard verwachtten dat ze via QR-code konden bestellen en met kaart konden betalen.”

Over Lightspeed

Lightspeed (NYSE en TSX: LSPD) ondersteunt midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen met hun cloud-gebaseerde, omnichannel ondernemersplatform. Met slimme, schaalbare en betrouwbare software biedt Lightspeed een alles-in-één oplossing die restaurants en retailers helpt om via verschillende kanalen te verkopen, dagelijkse activiteiten te beheren, klantrelaties te ondersteunen, betalingen te verwerken en verder te groeien. Lightspeed wordt wereldwijd verkozen door lokale ondernemers binnen de retail en horeca sector.

Voor meer informatie, zie www.lightspeedhq.be

Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube and Twitter

Contact media :

Marcommit

[email protected] 

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Meer over dit onderwerp
Data en inzichten