
Gasten onvoldoende bewust van financiële pijn en gevolgen voor restaurants
Gent, 13 februari 2025 – Meer dan driekwart (77%) van de horecaondernemers in België heeft minstens één keer per maand last van no-shows, oftewel; gasten die hun reservering zonder enige vorm van kennisgeving niet nakomen. Dit blijkt uit een collectief onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD) en reserveringssoftware Zenchef onder 250 horecaondernemers in België. Voor zeventien procent van deze horecagelegenheden gebeurt dit zelfs meerdere keren per week. De gevolgen zijn fors: mogelijk verlies van inkomsten, inefficiënte personeelsplanning, voedselverspilling en lege tafels die niet opgevuld kunnen worden door spontane bezoekers.
Impact van ‘lege tafels’ veel breder
Bijna een derde (31%) van de ondernemers noemt inkomstenverlies als de grootste schadepost. De gevolgen van no-shows gaan echter verder dan gemiste inkomsten. Als gasten die gereserveerd hebben niet komen opdagen, kan er uiteindelijk te veel personeel op de werkvloer staan. Daarnaast gaan lege tafels ten koste van de sfeer, wat kan zorgen voor een negatieve invloed op de ervaring van de gasten.
Een grote meerderheid (83%) van de horecaondernemers vindt dat gasten zich onvoldoende bewust zijn van de impact van no-shows op een horecazaak. Daarnaast is ruim driekwart (78%) van mening dat horecagasten beter voorgelicht moeten worden over het belang van het respecteren van hun reservering. Vier op de vijf (81%) vindt dat gasten het moeten doorgeven als hun aankomsttijd of het aantal personen verandert.
Kans op no-shows minimaliseren
Hoewel bijna de helft (48%) van de horecaondernemers aangeeft geen maatregelen te treffen om no-shows tegen te gaan, zetten veel horecaondernemers technologie in om de kansen hierop te verminderen. Zo verstuurt bijna bijna tweederde (61%) herinneringsmails voorafgaand aan een reservering, 12% vraagt om een herbevestiging per e-mail, en tien procent vraagt gasten om een voorschot tijdens de reservering. Bijna één op tien (9%) vertrouwt op een online wachtlijst om no-shows en onverwachte annuleringen op te vullen. Met deze maatregelen zorgen horecaondernemers voor betere communicatie met hun gasten, waardoor het aantal no-shows afneemt.
“No-shows kunnen leiden tot onnodige personeelskosten en gemiste kansen,” aldus Emine Youssef, Regional Director Benelux Hospitality bij Lightspeed. “Slimme reserveringstechnologie helpt horecaondernemers om no-shows te verminderen en efficiënter te werken. Met de data uit het reserveringssysteem krijgen ze meer inzicht in het gedrag van gasten, en zo kunnen ze no-shows voorkomen of op zijn minst met meer precisie voorspellen, wat kan bijdragen aan minder omzetverlies en lege tafels.”
Edgar Rouwenhorst, CMO bij Zenchef: “No-shows zijn een grote uitdaging voor restaurants. In andere sectoren, zoals de bioscoop of concerten, is het heel normaal om vooraf te betalen, waarom zou dat in de horeca anders zijn? Met onze software helpen we restaurants om last-minute annuleringen te verminderen, en het aantal no-shows terug te dringen naar gemiddeld slechts 1,5%. Zo kunnen restauranthouders niet alleen hun omzet beschermen, maar ook een betere gastervaring bieden.”
Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed en Zenchef. In totaal hebben 250 horecaondernemers in België deelgenomen aan dit onderzoek tussen juni en september 2024.
Over Lightspeed
Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.
Opgericht in 2005 in Montréal, Canada, staat Lightspeed genoteerd op de New York Stock Exchange en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD). Met teams gevestigd in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific bedient Lightspeed retail-, horeca- en golfondernemingen in meer dan 100 landen. Bezoek voor meer informatie www.lightspeedhq.nl.
Volg ons op LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, en X.
Toekomstgerichte verklaringen
Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR+ (www.sedarplus.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.