Bijna de helft (48%) van de consumenten in België bezoekt wel eens alleen een restaurant om te lunchen of te dineren, blijkt uit onderzoek uitgevoerd bij 1.000 consumenten door ondernemersplatform Lightspeed. Hoewel de andere 52 procent dit liever doet in het bijzijn van gezelschap, mag het duidelijk zijn dat solo dining bepaald geen taboe meer is. Wat zijn de redenen en hoe kun je als hotelondernemer inspelen op deze trend?
Alleen eten: op reis, maar ook voor de fun
Uit het onderzoek bleek dat 42 procent dit doet voor de ontspanning en om tijd voor zichzelf te nemen. 24 procent geeft aan het leuk te vinden om alleen op restaurant te gaan, iets minder dan een op vijf (18%) als het gaat om een lunch op werk. Een kleine groep echte restaurantliefhebbers (17%) gaan alleen om nieuwe plekken uit te proberen, veertien procent omdat ze aan het reizen zijn voor werk en acht procent doet aan solo-dining omdat ze makkelijker een tafel voor één kunnen krijgen bij een populair restaurant.
Mensen kijken en genieten van de rust
Ook zonder tafelgenoten vermaken restaurantbezoekers zich goed. 41% kijkt graag naar andere mensen en bijna de helft (48%) vindt het heerlijk om zich te begeven in rust en stilte. Ook wordt de smartphone of laptop er vaak bij gepakt om mails te lezen of te beantwoorden (24%), en een kwart (25%) scrolt op Instagram of Facebook. 24 procent laat weten nieuwe gerechten van de menukaart te kiezen die ze nog niet eerder geprobeerd hebben. Dertien procent gaat alleen uit eten om nieuwe mensen te ontmoeten en connecties te maken.
Maak het de alleeneters gemakkelijk
Wat ook de reden is om alleen uit eten te gaan, niemand vindt het fijn om een aparte behandeling te krijgen als solo-gast, onderzocht de Koninklijke Horeca Nederland al eens, samen met de Hoge Hotelschool Maastricht. 73% van de respondenten gaf aan dat ze (vaker) alleen uit eten zouden gaan als horecagelegenheden rekening houden met hun wensen. Hotelrestaurants zijn bij uitstek plekken waar solo-reizigers samenkomen, en daarom kan het lonen om een aangename omgeving te creëren waarin zij zich welkom voelen.
Samen alleen eten, of eten en werken?
Je gastvrijheid en service op een innovatieve manier aanpassen draagt bij aan een betere eetervaring voor solo-gasten, maar kan ook positief uitpakken voor de sfeer in de openbare ruimtes van jouw hotel. Door gezellige zitplekken te creëren in hoeken, vensterbanken of barplaatsen met uitzicht op de keuken of het restaurant voelen solo-gasten zich minder geïsoleerd en meer op hun gemak. Daarnaast zijn er natuurlijk ook gasten die hun maaltijd willen combineren met werk. Zij zullen dankbaar gebruik maken van strategisch geplaatste stopcontacten, of een speciale ‘work-and-dine’ zone in je restaurant.
Voor de solo-gasten die in contact willen komen met anderen, kan het leuk zijn om speciale maaltijden rondom een grote chef’s table te organiseren. Dit biedt niet alleen een maaltijd, maar ook een ervaring waarbij gasten zich betrokken voelen. Een ‘aanschuiftafel’ kan sociale interactie tussen tafelgenoten bevorderen, zonder de verplichting van gezelschap, wat voor velen een aantrekkelijke middenweg kan zijn.
Een flexibel menu en attente medewerkers
Solo-eters benaderen zonder de aanname dat er nog meer tafelgenoten onderweg zijn, zorgt ervoor dat zij zich op hun gemak zullen voelen. Ook is het belangrijk om er niet per definitie vanuit te gaan dat gasten die alleen komen met rust gelaten willen worden. Attent inspelen op de behoeften van gasten geldt voor zowel tafels voor één als voor meer personen. Vergeet ook de menukaart niet: een gevarieerd aanbod van kleinere porties of degustatiemenu’s speciaal ontworpen voor één persoon (inclusief kleine wijnflesjes), kunnen aantrekkelijke opties zijn voor alleeneters.
Dit artikel verscheen eerder in Hotelvak