The Scandinavian way of life van YD Nordic House in Gent
Zoals mede-eigenaar en interieurarchitect Pieter de Backer zelf zegt: “YD Nordic House wil meer zijn dan alleen een retailzaak.”
Met hun interieur(web)winkel en café in het historische centrum van Gent hebben ze als doel om hun bezoekers volledig onder te dompelen in ‘the Scandinavian way of life.’
Type onderneming
Interieur
Café
Producten
Lightspeed Retail
Lightspeed eCom
Lightspeed Restaurant
Integraties
Lightspeed Analytics
Yuki
MD Ware
Mailchimp
Zendesk
Formbuilder
Locatie
Gent
De voordelen van een uitgebreid netwerk.
Met hun voorliefde voor Gent hadden Pieter en zijn zakenpartner Jan het Lightspeed kassasysteem al eerder in actie gezien in de lokale restaurants. Voor YD Nordic House besloten ze dat je voor een moderne onderneming moderne software nodig hebt.
Nu ze Lightspeed in gebruik hebben maken ze dan ook volop gebruik van de mogelijkheden: van Lightspeed Analytics voor de laatste data-inzichten tot Yuki voor de boekhouding van de verschillende zaken, Jan heeft een uitgebreid netwerk van apps en integraties gecreëerd.
Optimalisatie als sleutel tot groei.
En dat is niet zonder reden. Jan: “Om te overleven, moet je blijven ontwikkelen.” Mede door dit motto zijn de noodzakelijke aanpassingen omstreeks corona vrij soepel verlopen voor YD.
Hoewel pre-COVID niemand van de werknemers ook maar moest denken aan geplande afspraken in de winkel, bleek juist die module één van de meest gebruikte online tools te zijn. Ook het café kon snel omschakelen naar een kostenefficiënt ‘nieuw normaal’, met behulp van de QR menu-app die direct integreert met Lightspeed.
Ook in toekomst: alles voor de klant.
Door COVID werd Pieter zich meer dan ooit bewust van het contact dat je normaal met je klanten hebt: “Het verlies van interactie met de klant was voor ons het ergst. Het café maakte het altijd zo toegankelijk om even een kop koffie met iemand te drinken, en nu waren we dat kwijt,” aldus Pieter.
Jan: “Ik durf niet te zeggen hoe de retail en horeca zich in de toekomst gaan ontwikkelen, maar het is het persoonlijke contact dat ons als zelfstandigen onderscheidt van de grotere bedrijven in deze wereld.”
“In deze tijd is nog maar eens gebleken hoe belangrijk het omnichannel is. In onze eerste webshop moesten we manueel elke dag de voorraad updaten. Dat kan je je toch niet voorstellen, dat dat op de dag van vandaag nog zou moeten?”
Jan Gorinsek, mede-eigenaar