YALO – cosmopolitan hotel in hartje Gent
In 2021 gaf hotel YALO eindelijk terug een nieuwe invulling aan de historische Braempoort in de Brabantdam. Vandaag is het urban boutique hotel met haar 92 kamers, rooftopbar met legendarisch uitzicht op de Krook en de Gentse horizon, en vooral de gigantische centrale eet-, drink-, feest- en loungeruimte op de begane verdieping een gevestigde waarde voor toerist én Gentenaar.
Lees ons uitgebreid interview met YALO hier.
Horecazaak
Locatie
Gent
Digitale vanzelfsprekendheid
Zo’n hotel draait vandaag op digitale tools, zowel voor de guest journey als voor het in goede banen leiden van het klein leger aan personeel dat nodig is om het hotel en de verschillende F&B onderdelen te runnen. Die digitale vanzelfsprekendheid is voor gasten een evidentie, stelt Bert Serry, YALO’s Operations Manager, en ook voor hem en zijn team is het digitale niet meer weg te denken: “We werken met Mews voor onze hotelreserveringen, met Lightspeed voor ons kassasysteem, met Growzer voor ons voorraadbeheer en met Strobbo voor onze personeelsplanning. Ik kan mij echt niet inbeelden dat ik dat manueel zou moeten doen.”
Gebruiksvriendelijkheid als paradepaardje
Voor Bert staat Lightspeed gelijk aan gebruiksvriendelijkheid. “Je merkt dat het systeem is ontwikkeld vanuit het perspectief van een restaurateur, en van iemand die het van dag tot dag moet gebruiken. Jullie willen er alles aan doen om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de gebruiker. Bij YALO werken ongeveer 50 mensen, en ook nog heel wat flexi’s en studenten. Op tien minuten heb ik het systeem uitgelegd en zijn ze ermee weg. Daar ben ik heel tevreden over.”
Data als uitgangspunt
Zelf maakt Bert dagelijks gebruik van de rapportagefuncties van Lightspeed, om op dag-, week-, maand- en zelfs jaarbasis in de verkoop- en omzetcijfers van YALO te duiken, per product, gedeelte en medewerker.
“Ik kan probleemloos eender wat achteraf kan opzoeken – en dat geeft mij heel veel comfort. Het is makkelijk om te zien wat waar verkocht is, hoeveel er van elk product verkocht is, wie mijn beste verkopers zijn, en waar ik meer of minder personeel had kunnen inzetten.”
Payments: duusd rekeningen, nul fouten
In het weekend worden er in YALO tot 600 rekeningen per dag opgemaakt. Dat zijn heel wat bedragen en betaalmethodes die fout kunnen ingegeven worden. Om dat te vermijden werkt YALO met Payments, Lightspeed’s geïntegreerde betaaloplossing. “Wanneer je betaalterminals niet verbonden zijn met je kassasysteem, creëer je meer ruimte voor een hogere foutmarge. Sinds we met Payments werken, kan dat niet meer, en is onze foutenmarge beperkt tot een absoluut minimum. Dat spaart mij op jaarbasis een 100-tal uur uit in opzoekwerk, correcties en administratie.”
YALO voor iedereen
Volgens Bert zijn er weinig hotels in Gent waar mensen vandaag specifiek binnengaan voor het restaurant of de cocktailbar – en dat is net wat YALO aanbiedt én waarmaakt: “Joris van Duffel en Paul Suy wilden een lifestyle hotel ontwikkelen met een cosmopolitan vibe, een totaalervaring voor een goede mix van toeristen en Gentenaars. Vandaag zijn mensen veel meer dan vroeger op zoek naar meer dan een overnachting – en dat is ook net wat ons onderscheidt: iedereen is welkom.”