Wolf Food Market – voor elk wat wils
Aan de Wolvengracht in de Chambonwijk in Brussel pronkt sinds eind 2019 een circulaire en duurzame food market van Brussel: Wolf. Wolf Food Market is gevestigd in het monumentale gebouw waar vroeger de voormalige Algemene Spaar- en Lijfrentekas zat, een pand met 2.650 vierkante meter aan geschiedenis. Vandaag vind je in de gewezen loketten geen bediendes meer, maar talloze food stands: van poké bowls tot bahn-mi rolls, van pizza’s, dim’s en bao’s tot Indisch, Ethiopisch en Mexicaans: Wolf Food Market heeft het allemaal.
Horecazaak
Product
Locatie
Brussel
Integraties
Toewijding aan vakmanschap
Wolf heeft plek voor ongeveer 800 mensen, die aan één van de 17 stands, twee bars en een microbrouwerij terechtkunnen voor een complete culinaire ervaring in een uitzonderlijk kader. Wat maakt Wolf anders dan elke andere food market? “Onze toewijding aan vakmanschap”, vertelt Margaux Ducobu, Wolf verantwoordelijke voor events, marketing en communciatie. “Wolf vertegenwoordigt een beetje alles, uit elke hoek van de wereld, om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Al onze stands bieden artisanale gerechten die ter plaatse worden bereid, en we maken er een punt van om lokale producten te promoten, met name via onze microbrouwerij waar ter plaatse onze ambachtelijke bieren worden gebrouwen en geserveerd.”
Eethoeken van de wereld
Bij Fresca kun je aankloppen voor ambachtelijke verse pasta. Dim’s en Hanoi Station serveren het beste van de Vietnamese keuken, terwijl Bollywood Stories voor kruidige Indiase smaakbommetjes gaat. De carnivoren onder ons kunnen bij Butcher terecht voor pastrami sandwiches, pulled pork of spareribs. Bekroonde, kraakverse Napolitaanse pizza’s haal je bij La Piola, creatieve Griekse open pittas bij Idea. Street food uit Syrië, krijg je bij My Tannour, terwijl Toukoul’s zonder-mes-of-vork keuken de Ethiopische traditie eer aan doet. “In elke kiosk bieden we ook een vegetarische optie aan, omdat we echt iedereen proberen te bereiken”, voegt Margaux toe. “We hebben ook een paar stands die halal eten serveren. Er is dus echt voor elk wat wils, tot glutenvrij aan toe.”
Eén voor allen, allen voor één
Hoe run je 17 stands, twee bars, én een microbrouwerij efficiënt? Het antwoord: met Lightspeed. “Lightspeed creëert duidelijkheid. De backoffice is enorm uitgebreid, wat het dagelijks beheren van voorraad en producten per kassa vereenvoudigd. Elk restaurant heeft een apart Lightspeed verkooppunt – een eigen iPad, met een persoonlijke interface, menu en producten – maar we werken met een masteraccount om alle kassa’s overkoepelend te beheren. Het systeem is bovendien heel gebruiksvriendelijk en verbetert de snelheid van bediening. Als ik Lightspeed in één woord zou moeten samenvatten, is het ‘efficiënt’.” Maar een andere belangrijke reden waarom Wolf dol is op Lightspeed, zijn de vele integratiemogelijkheden – en vooral die met Orderbilly.
“Lightspeed creëert duidelijkheid. Het systeem is bovendien heel gebruiksvriendelijk en verbetert de snelheid onze bediening. ”Margaux Docobu, Events & Communicatie, WOLF
orderBilly: bestel- én marketingtool
Bestellen in Wolf kan namelijk aan elke kiosk of via één van de vele QR-codes die op elke tafel en bar liggen en gekoppeld zijn aan het online bestel- en betaalplatform van orderBilly. “orderBilly is niet alleen het platform waarmee we onze gasten laten bestellen en betalen, zonder in de rij te moeten staan, maar ook een belangrijke factor in onze marketingstrategie om loyaliteit op te bouwen. Toen we de Eurocup uitzonden, hebben we specifieke QR-codes aangemaakt voor de bar met doelgerichte upsell-mogelijkheden – denk aan ‘snacks voor bij de match’. Gasten belandden onmiddellijk op een specifieke pagina en kregen die producten te zien, wat een serieuze impact had op onze verkopen. Vandaag pushen we zo de cocktail van de week of brengen we ons Wolf-boek meer onder de aandacht.”
Continue revisie
Wolf haalt haar succes uit het uitgebreide aanbod, seizoensgebonden variaties en specials. Menuveranderingen gebeuren echter niet zomaar, maar op basis van data: “Elke maand bekijken we de verkooprapporten van elk restaurant binnen Lightspeed en analyseren we alle producten, welke het meest verkocht worden en hoeveel ze opbrengen”, verklaart Margaux. “We werken met een flagship-product per stand, dus in feite analyseren we producten per type, om zo andere, nieuwe types af te leiden. Zonder Lightspeed en orderBilly zou dat niet mogelijk zijn. Vooral op het gebied van voorraadbeheer zijn zo’n cijfers heel belangrijk. Door de individuele prestaties van elk restaurant te analyseren, kunnen we identificeren wat goed werkt, wat niet en wat verbeterd kan worden – en zo Wolf in zijn geheel optimaliseren.”
Op verkenningstocht door België
Wolf is gekomen om te blijven – maar daarom niet alleen in Brussel. Het succes van Brussel heeft de baan vrijgemaakt voor een heuse verkenningstocht buiten Brussel, vertelt Margaux: “Om Wolf nog steviger te verankeren in het hart van Brussel en in de hoofden van de Belgen, willen we een belangrijke speler worden in de nationale horecascène. Later dit jaar gaat een volgende food market open in Antwerpen."