Recto Verso
Het verhaal van Recto Verso begint bij het verhaal van Liebaert Textiel, een Belgisch familiebedrijf dat al 135 jaar hoge kwaliteit stoffen produceert voor verschillende grote namen. Met een verschuiving van arbeid naar lageloonlanden kwam voor Liebaert Textiel de noodzaak om hun manier van ondernemen om te gooien. Met in het achterhoofd de droom om ooit eigen producten te ontwikkelen is Recto Verso ontstaan: een sportmerk waar technologie en duurzaamheid hoog in het vaandel staan.
Type onderneming
Sportkleding
Producten
Lightspeed Retail
Lightspeed eCommerce
Integraties
SendCloud
InstaShow
MyStockNotifier
Locatie
Deinze
Duurzaamheid en technologie
Camille Liebaert leidt het jonge sportmerk, en met een passie. Gebaseerd op de principes ‘sustainability & technology’ hecht Camille, net zoals haar vader voor haar, veel waarde aan een eerlijke en lokale productie. Dat het prijskaartje dan iets hoger komt te liggen is alleen maar logisch.
Ook het materiaal waarvan de leggings worden gefabriceerd komt niet uit de lucht vallen: in hun stof gebruikt Recto Verso een speciaal garen (EMANA) die ervoor zorgt dat je lichaamswarmte wordt omgezet in infraroodstralen. Zo stimuleren de leggings van Recto Verso actief je bloedsomloop, wat vervolgens weer jouw sportprestaties verbetert.
Flexibiliteit en kwaliteit
Door de hogere productieprijs en beperkte marge is Recto Verso grotendeels beperkt tot eigen verkoop. Dit doen ze – ondersteund door Lightspeed – via hun webshop en showroom in Deinze.
Waar ze online eerst nog gebruik maakten van Lightspeed in combinatie met Open Source-software, besloten ze afgelopen januari om volledig op Lightspeed te draaien, en met positief resultaat: het ruime aanbod aan apps in combinatie met de gebruiksvriendelijkheid van het systeem maakt dat Camille veel flexibiliteit heeft en zo in de behoeften van haar onderneming kan voorzien.
Succes en community
De showroom van Recto Verso opende een maand voordat de gehele wereld in corona-lockdown ging, en ook hun nieuwe collectie kwam omstreeks die tijd uit. Een ongelukkige timing, maar niet alles zat tegen: in mei werd Prinses Elisabeth gespot terwijl ze een legging droeg van het jonge merk. Het effect hiervan was direct terug te zien in hun online verkopen. Camille: “Onze legging was op het nationale nieuws. Dat was natuurlijk waanzinnig.”
Naast deze persaandacht ziet Camille hun opgebouwde community als het grootste succes. De 100% Belgische oorsprong van de producten van Recto Verso brengt veel uitdagingen met zich mee, maar blijkt nu juist hetgeen te zijn dat de consument zo kan waarderen. De showroom wordt regelmatig bezocht, en door middel van mailings en social media management is er ondertussen een heuse #RVSquad ontstaan.
“Ik gebruik Lightspeed in combinatie met verschillende partners. Het toffe hiervan is dat ik heel veel flexibiliteit en mogelijkheden heb. Dat, en ik gebruik de combinatie van Lightspeed Retail en eCom voor het bijhouden van mijn voorraad. Eigenlijk heb ik gewoon een mini ERP-systeem voor een hele goede prijs!”
Camille Liebaert, oprichter & brand manager