Raffat – de culinaire nagedachtenis van een moeder
Restaurant Raffat is genoemd naar Raffat Hashmi, de moeder van Usman “Uzzi” Hashmi. Het oorsprongsverhaal van het Pakistaanse restaurant in Leuven heeft echter een melancholische insteek. Raffat is namelijk enkele jaren geleden overleden aan kanker. Ze stond bekend om haar passie voor eten, koken en mensen samen aan tafel brengen. Dat, en een receptenboek dat ze haar zoon had nagelaten, waren de enige ingrediënten die Uzzi en zijn neef Musaab nodig hadden om haar nagedachtenis eer aan te doen.
Moeders gastvrijheid
“Het hele interieurontwerp, de gekozen kleuren, het eten en drinken – de hele ziel van het restaurant is gebaseerd op hoe zij gastvrijheid voor ogen hield. Als kind droomde ik er al van om mijn moeders naam aan heel België te leren kennen, en te tonen hoe belangrijk ze voor mij was. Je kunt je voorstellen hoe vereerd ik was toen ik werd uitgenodigd door koning Filip en koningin Mathilde in het paleis in Laken, om horecaondernemers uit België in de kijker te zetten. ‘Oh, jij bent de momma’s boy’, zei Koningin Mathilde toen ik me voorstelde”, lacht hij. “Hoeveel zonen zijn er die bekend zijn dankzij de naam van hun moeder? Ik voel me trots als mensen me zo noemen.”
De Raffat familie
Raffat heeft een capaciteit van 48 mensen, en ontvangt gemiddeld 100 gasten per dag, van woensdag tot zondag. Het restaurant heeft sinds kort ook een terras met 14 extra zitplaatsen, en een optie om uit te breiden naar de overkant van de Naamsestraat. Alle gasten worden opgevangen door wat Uzzi de Raffat familie noemt: vijf chefs, één chef-kok, zijn partner Musaab, zijn vriendin en hijzelf, en één permanente barmedewerker. De rest van de bediening wordt aangevuld met flexijobbers of studenten. Met zijn moeders naam op de deur voelt hij zich extra verantwoordelijk. Gelukkig leerde Raffat haar zoon dat er geen problemen zijn, enkel oplossingen: “‘Laat je niet tegenhouden door hindernissen’ zei ze, en dat geeft me enorm veel drive.”
Little balls of happiness
Veel gasten van Raffat hebben geen idee wat de Pakistaanse keuken inhoudt. Eén van de signature dishes zijn gefrituurde griesmeelballetjes gevuld met kikkererwten en aardappelen, geserveerd met drie sausjes op basis van zoete yoghurt, munt, koriander en tamarinde. “De ene is iets zuurder, de andere iets zoeter, maar je neemt best een beetje van beide in één keer”, voegt Uzzi toe. “Dat is één van de klassiekers van mijn moeder, en het was ook dat gerecht dat door Leuven verkozen is tot beste hapje van het jaar op Hapje Tapje. Wij noemen ze little balls of happiness.”
“No balls, no babies”
Uzzi en Musaab werden voor gek verklaard toen ze besloten om op het hoogtepunt van Corona te tekenen voor het pand op de Naamsestraat. “‘No balls, no babies’, zegt zakenman Mark Cuban in zijn boek How to Win at the Sport of Business, en daar geloof ik ook in. Als je niet voluit voor je droom gaat, ga je die ook niet bereiken. De fout die veel mensen maakten, is iets wat mijn moeder me al heel jong heeft geleerd. Cijfers liegen niet. Mensen maken een plan op papier, maar je moet ervoor zorgen dat je het praktisch implementeert en je altijd concentreert op de cijfers, want er komen altijd obstakels opdagen. Je moet altijd over back-up kapitaal beschikken.”
“Het was altijd voor mij het meest praktische en gebruiksvriendelijke systeem. Configureren was easy peasy, echt een no-brainer. ”– “Uzzi” Hashmi, medeoprichter, Raffat
Gebruiksvriendelijk, geregistreerd en easy peasy
Raffat koos van dag één voor Lightspeed. Uzzi had ervaring opgedaan met verschillende kassasystemen toen hij nog studeerde, en ging graag naar Horeca Expo te gaan om te zien welke nieuwe uitvindingen en technologieën er waren. “Lightspeed was toen ook één van de weinige systemen die je niet kon gebruiken zonder black box, en ik wou alles volgens het boekje doen vanaf dag één, dus was de keuze snel gemaakt. Het was altijd voor mij het meest praktische en gebruiksvriendelijke systeem, en heel compatibel omdat ik zelf ook Apple producten gebruik. Configureren was easy peasy, echt een no-brainer.”
Rapporten als ruggengraat
Vandaag staat de backoffice van zijn Lightspeed Restaurant account permanent open op zijn laptop. Hij heeft er een gewoonte van gemaakt om elke dag rapporten te controleren: van omzet- en product, tot week- en personeelsrapporten. “Ik kan razendsnel zien welke gerechten er verkocht werden, de hoeveelheden, prijspunten, pieken en dalen en op welke producten ik meer moest focussen qua upselling. Data is de ruggengraat van je zaak. Je kunt een stuk papier nemen, bestellingen opnemen, en ervoor zorgen dat je restaurant werkt. Maar wat Lightspeed je geeft, is het feitelijke overzicht van wat je aan het doen bent.”
Ieders perfecte partner
Ook de Raffat-familie is tevreden met Lightspeed, en Uzzi ziet er alleen maar voordelen in. “Je kunt persoonlijke gebruikersaccounts instellen, zien wat welke ober of manager precies heeft gedaan, en wie verantwoordelijk is voor de verkoop aan tafel. Het geeft ons team ook een gevoel van verantwoordelijkheid, en je hebt altijd een heel goed overzicht. Wie er wanneer in- en uitklokt, wie stipt op tijd is en wie een paar minuten te laat. Ik gebruik het systeem zelfs enkel voor de voorkant van mijn restaurant, terwijl ik weet dat je er ook je hele voorraad mee kunt beheren. Het is niet het goedkoopste systeem, maar bij kwaliteit hoort een overeenkomstige prijs. Ik ben er heel erg blij mee.”
Support die je leven makkelijker maakt
Uzzi gaat graag op onderzoek uit om te ontdekken wat er achter elke knop of tabblad schuilgaat en wat Lightspeed allemaal voor zijn zaak kan doen en betekenen. “Ik probeer altijd bij te leren, maar ik ben nog steeds een newbie. Als ik met een probleem zit, grijp ik snel naar de chat-supportfunctie, daar krijg je bijna instant antwoord. Maar het is dankzij [Partnerships Manager] Pieter Verheye dat ik ben beginnen te geloven dat verkeerde vragen niet bestaan. Het is dankzij hem en zijn behulpzame mindset dat mijn leven er gemakkelijker op is geworden.”