O’Learys – datagedreven Amerikaanse sportsbars in België
Het succes van de 4.000 vierkante meter aan eten, drinken en vertier die je bij O'Learys in Dok Noord in Gent terugvindt, heeft de weg vrijgemaakt voor een tweede, even legendarische vestiging in Hasselt.
250 zitplaatsen en nog eens 350 aan de bar voor wie (nog) geen honger heeft. Rondje karaoke? Geen probleem. Arcadegames, bowling, pool, shuffle- en/of darten? Bij O'Learys kan het allemaal.
Lees ons uitgebreid interview met O'Learys hier.
Grote ruimtes, grote uitdagingen
Op zaterdagavond komen er gemiddeld 2.500 gasten langs bij O’Learys. Op jaarbasis loopt dat aantal op tot 300.000. Met een oppervlakte van 4.000 vierkante meter is de hamvraag hoe je een dergelijk complex draaiende houdt zonder een leger van werknemers te moeten inzetten of het hoofd te verliezen.
“Van het ene uiteinde naar het andere over en weer lopen kost je gemakkelijk vijf minuten”, vertelt Jurgen Staels, mede-vennoot en COO van O’Learys. “Dat zijn afstanden en tijden die heel wat risico met zich meebrengen, vooral wat efficiëntie, vlotte bediening en wachttijden betreffen.”
Technologie als basis voor elke oplossing
Technologie speelt een fundamentele rol bij O’Learys, zegt Steven Malysse, oprichter van O’Learys: “Wij zetten technologie in om onze personeelskosten te verlagen, automatisering om arbeidstijd te verkorten en digitale tools om onze menukaart en voorraadcontrole te optimaliseren.”
Zo gebruikt het keukenteam van O’Learys Kitchen Display System, automatische clamshellgrills en friteuses, en het barteam automatische dispensers voor de juiste ingrediënten en dosering van cocktails. Het food & beverage management systeem van Growzer wordt gebruikt om de omvangrijke voorraad van O’Learys in goede banen te leiden en in de zaal krijgen gasten korting wanneer ze via het QR-code systeem van Jamezz bestellen en zo de werkdruk van het personeel verlichten.
“Alle digitale oplossingen die we in huis hebben gehaald, hebben onze efficiëntie en snelheid verbeterd, waardoor ook de algemene klantentevredenheid is gestegen. ”– Steven Malysse, Oprichter, O’Learys België
Lightspeed – rapportage van een ander niveau
En natuurlijk draait de hele zaak met Lightspeed. Niet alleen om bestellingen van eten op te nemen, maar ook om de menukaart met de menu-engineering tools in de backoffice te optimaliseren, en bezettingsgraden, tafelrotaties en personeelsprestaties te monitoren. Alle data die daaruit voortkomt, wordt samengebracht op één gepersonaliseerd en overzichtelijk dashboard, om van dag op dag te analyseren waar en hoe de operationele efficiëntie van O’Learys moet bijgestuurd worden.
Jurgen: “Het rapportage-dashboard van Lightspeed werkt ontzettend snel – je moet geen minuten wachten om alles geladen te krijgen, binnen enkele tellen krijg je alles te zien waar je naar op zoek bent.”
Digitalisering enkel bij meerwaarde
Elk beslissing en keuze die het managementteam van O’Learys maakt, is gebaseerd op drie pijlers: more sales, less costs, amazing fan experience – want in een sportbar worden gasten terecht als fans beschouwd – en happy employees. De keuze voor Lightspeed was daar geen uitzondering op: “We zijn overgestapt naar Lightspeed omdat het vorige kassasysteem te oubollig was”, vertelt Steven.
“Het vorige systeem werkte met heel kleine iPods, wat het voor ons personeel niet makkelijk maakte om het overzicht te bewaren. Door met de handhelds van Lightspeed te werken, is het veel fijner om met een groot zichtbaar veld bestellingen op te nemen.”
“Wij blijven constant op zoek naar mogelijkheden om het zowel onze gasten als onze medewerkers zo aangenaam mogelijk te maken. ”– Steven Malysse, Oprichter, O’Learys België