Oats Day Long
In 2018 zetten broer en zus Ewout en Anse samen Oats Day Long op: de eerste havermoutbar in de BeNeLux. Hier draait alles om het gezonde graan. Van de welbekende warme oatmeal tot avocadotoast met haverbrood als basis. Niet alleen het concept, maar ook de manier van ondernemen is vooruitstrevend: efficiëntie en convenience staan centraal, en het gebruik van digitale tools om dit te bereiken wordt niet geschuwd. Twee jaar na de opening staat Oats Day Long als een huis, en zijn Ewout en Anse aan het nadenken over hun volgende stappen en locaties.
Type Horecazaak
Ontbijt & Lunch, Quick service
Producten
Locatie
Antwerpen (2)
Brussel (2)
Gent (2)
Leuven
De evolutie van een concept
Vanaf het begin was het altijd de bedoeling om meerdere zaken te openen, maar voordat het zover was wilde Ewout zeker weten dat hun concept goed in elkaar stak en eenvoudig kon worden opgeschaald. Het werd al snel duidelijk dat er in Gent behoefte was aan een gezonde en lekkere hap die snel bereid kon worden en Oats Day Long besloot om dat gat te vullen: binnen 30 seconden kunnen gasten een vers samengestelde haverbowl krijgen. Met deze opzet sloegen ze twee vliegen in één klap: het sloot perfect aan bij de hernieuwde focus vanuit de consument op een gezonde levensstijl én bleek het een heel toegankelijk concept voor ‘on the go’.
Havermout on the go
Dat tweede aspect is vooral het afgelopen jaar heel waardevol gebleken. Delivery was al een gegeven, maar toen tijdens de eerste lockdown de horeca hun deuren moest sluiten besloten Ewout en Anse om na drie weken toch open te gaan voor take-out. Tijdens de lockdown wisten ze zo een volledig nieuw publiek aan te trekken, dat ook bleef terugkomen zodra de deuren weer open mochten. Ook nu in de tweede lockdown is het de combinatie van Delivery, take-out en Order Anywhere – Lightspeed's integratie waarbij men online kan bestellen en hun bestelling op een zelfgekozen tijdstip kan ophalen – die Oats Day Long draaiende houdt. Ewout: “Natuurlijk zou het beter geweest zijn als we gewoon open mochten, maar we houden echt heel goed stand. We doen het nu beter met enkel take-out en delivery dan in het begin van het jaar toen we gewoon open waren!”
“Momenteel schommelen we tussen tweederde delivery, eenderde takeout. Soms is het ook gewoon 50-50. Van alle takeout orders, gebeurt één op vijf via Lightspeed. ”Ewout Vanmassenhove, mede-oprichter & eigenaar, Oats Day Long
Digitalisering en de nieuwe horeca
De toekomst ziet Ewout rooskleurig – en digitaal – in: “Ik denk dat er nu een digitale stelling is genomen. Veel horeca-ondernemers zijn begonnen met het inzetten van digitale tools zoals Order Ahead, maar ook een eigen webshop met een volledige merchandise lijn of brunchboxen. Ik denk dat de klant van vandaag daar gewend aan is geraakt, en dat het ook niet meer weggaat.”
Oats Day Long zal digitale tools vooral blijven inzetten om zo snel en efficiënt mogelijk aan de klantbehoefte te voldoen, hierbij niet uit het oog verliezend dat ook de fysieke experience weer een grote rol gaat spelen zodra de pandemie voorbij is. Omnichannel ondernemen lijkt steeds meer de toekomst van de horeca te worden. Ewout: “Vroeger kwam een gast de zaak binnen, bestelde een koffie, kreeg de koffie en dronk de koffie op. Nu is het de vraag of er dan voldaan is aan de behoefte aan experience. Dus ja, omnichannel speelt zeker een rol.” Wat de toekomst ook moge brengen: Oats Day Long is er klaar voor.