Greenway
De veggie food revolutie is de afgelopen jaren ook gaande in België, met als koploper Greenway. Het doel? Klimaatverandering tegengaan door vleeseters te overtuigen om vaker voor veggie te kiezen. Cedric Hanet deelt met ons de visie van oprichter Paul Florizoone.
Type onderneming
Quick-service
Producten
Lightspeed Restaurant
Locatie
Antwerpen, Brussel, Leuven, Gent
Van idee tot concept tot keten.
Greenway werd in 1996 opgericht door Paul Florizoone, die tijdens zijn reizen door India ontdekte hoe lekker vegetarisch eten kon zijn. Als echte vleeseter wou hij dit lekkere vegetarische eten ook in België introduceren, dus opende hij de eerste Greenway in Gent. Ondertussen zijn er 4 Greenway restaurants, staan ze op alle grote muziekfestivals met foodstands, hebben ze producten bij Delhaize, zijn ze actief in foodservice en leveren ze producten aan verschillende horeca-ketens.
Veggie voor vleeseters.
Doordat de veggie-food-trend in België de laatste jaren in een stroomversnelling terecht is gekomen, zijn er voor ondernemingen zoals Greenway veel kansen. Acties zoals Dagen Zonder Vlees bevorderen het imago van een veggie levensstijl, en Greenway speelt hierop in door lekkere producten aan te bieden in de restaurants en middels de samenwerking met supermarktketen Delhaize. Greenway’s doel is om zoveel mogelijk vleeseters te overtuigen dat vegetarisch eten ook lekker kan zijn.
Zicht op cijfers & data.
Met 4 verschillende zaken verspreid door België is het belangrijk om een goed overzicht te kunnen houden op onder andere omzet, personeelsdata en productdata. De Lightspeed reports worden daarom veelvuldig gebruikt binnen Greenway. Cedric geeft aan verschillende parameters bij te houden met Lightspeed, zoals gemiddelde besteding, productiviteit, en omzetgroei.