Bruut – de wereld veroveren vanuit Hoofddorp, NL

Bruut

Sneakerfreaks en levenspartners Armin Yazdani en Mietze Onderwater maakten van hun passie hun werk toen ze in 2013 Bruut oprichtten, de eerste sneakerboutique in het Noord-Hollandse Hoofddorp. Een decennium later opereren ze op internationaal niveau. Het assortiment werd uitgebreid met kleding, accessoires en limited editions, en de Bruut-community blijft groeien in binnen- en buitenland.

hippe kledingwinkel interieur

Type onderneming

Streetwear

Locatie

Benelux, Duitsland, Frankrijk

Omnichannel: onmisbaar

De collectie van Bruut is origineel, maar toegankelijk. Grote namen zoals Adidas en Nike liggen naast nichemerken zoals Daily Paper en Clan de Banlieue. Met het Lightspeed omnichannel kassasysteem zijn de voorraden van de webshop en de winkel aan elkaar gekoppeld. Regelmatig worden er samen met kunstenaars en artiesten limited collections ontworpen en gelanceerd. “Dan hebben we soms meer dan duizend bezoekers op de webshop”, vertelt Creative Marketing Director Rick van den Barselaar. “Die willen dan één speciaal product hebben, en als we daar maar twintig stuks van hebben, dan kan het heel hard gaan, en wil je geen dubbele bestellingen. Daarom is omnichannel voor ons echt een must.”

schoenenwinkel interieur

The Bruut Fam

Ondanks het online succes, dat inmiddels 90% van de omzet beslaat, blijft de winkel in Hoofddorp het paradepaardje van Bruut. “We proberen echt een community neer te zetten, en een omgeving te creëren waar mensen tof kunnen shoppen, maar ook kunnen lachen en chillen”, zegt Rick. Dat familiegevoel zet Bruut door tijdens lanceringsevents, met eigen merchandising, en zelfs een eigen restaurant: het nabijgelegen Brute Burgers. “Vanuit het idee dat iedereen erbij hoort, kwamen we op de quote Be Part Of The Bruut Fam”, vertelt Rick. "Die gebruiken we vaak, en hij staat ook op de felgekleurde tassen die we meegeven aan iedereen die bij ons komt shoppen.”

jongeren lopend onder viaduct

Snel schakelen

De Bruut-familie blijft groeien in heel Europa. Naast België zijn ook Duitsland en Frankrijk grote afzetmarkten: daar komt zo’n 50% van de online omzet vandaan. De webshop bestaat inmiddels in vier talen: Nederlands, Engels, Frans en Duits. Ondanks het internationale succes blijft het team van Bruut klein en wendbaar. Rick: “We zijn geen bedrijf dat ver vooruit denkt. We doen wat op ons pad komt, en soms stoten we ons hoofd. Maar vaak komen daar juist de leukere dingen uit, omdat we heel snel kunnen schakelen.”

jongeren met zonnebril kijkend in camera

“We willen iedereen die op onze webshop komt hetzelfde gevoel meegeven als wanneer ze shoppen in de winkel. Mensen zien gelijk waar alles staat als ze binnenkomen, en we hebben ervoor gekozen om die laagdrempeligheid door te vertalen.”

Rick van den Barselaar, Creative Marketing Director Bruut

Het kassasysteem dat met u meegroeit

Leer meer over het Lightspeed retail kassasysteem.