De Onderneming
Stap 1. Kijk voordat je van start gaat kritisch naar je doel, je passie en je persoonlijkheid. Denk aan jouw sterke en zwakke punten. Maak voor jezelf de balans op. Wat voor eigenaar wil je graag zijn? Heb je wel of geen hulp nodig hebt van een partner of externe partij? Zelfs als je graag zoveel mogelijk de touwtjes in eigen handen houdt, kun je beter niet alles alleen proberen te doen.
Het Concept
Stap 2. Jouw restaurant hoeft niet zo zeer iedereen aan te spreken, maar het is wel belangrijk om je te onderscheiden van de rest. Vind daarom een duidelijke niche waar behoefte aan is. Schrijf voor jezelf duidelijk op wat voor restaurant jij bent, met duidelijke afbakening. Heb je een kidsmenu? Is afhalen mogelijk? Wat is je prijsklasse? En is er veel concurrentie?
Whitepaper - Starten met een restaurant,
hoe de je dat?
Om te zorgen dat je je beste beentje voor zet, heeft Lightspeed een master checklist opgesteld voor de opening van je eerste restaurant. Om overzicht te houden op de vele en variabele factoren, hebben we het voorbereidingsproces in negen stappen verdeeld.
Locatie en Ruimte
Stap 3 en 4. Een groot deel van de beleving bij uit eten gaan, wordt bepaald door de ruimte en buurt waarin het restaurant is gevestigd. De grootte, vorm en stijl van jouw potentiële pand zijn van cruciaal belang. Hoe zal de ruimte passen bij jouw ideeën voor het restaurant? Maar ook de buurt speelt een grote rol. Behoort jouw doelgroep tot de passanten? Welke gerechten zijn populair in de omgeving. Zowel de keuken als het concept moet passen bij de locatie.
De Financiën
Stap 5. Veel restaurants mislukken doordat ze de financiering voor hun start-up al hebben uitgegeven, nog voordat ze winstgevend zijn. Om voldoende kapitaal aan te trekken heb je een businessplan nodig. Lees in de whitepaper hoe je deze opstelt.
Het Eten
Stap 6. Jouw menu is de basis van je bedrijf. Ook is het de link tussen je klanten en jou. Er zit een bepaalde crux aan het samenstellen van een menu. Je menu moet zowel bij je restaurant passen als aan de verwachtingen van je gasten voldoen. Er moet één lijn in zitten, een consistentie. Het moet je klanten zelfs een gevoel van opwinding geven, omdat ze bij het lezen van je menu weten dat ze naar de juiste plek zijn gegaan.
De Mensen
Stap 7. Een goedlopend restaurant betekent dat de bediening en keukenpersoneel perfect gestroomlijnd zijn. De mensen die je aanneemt maken of breken je restaurant. Denk dus goed na over de samenstelling van je team: het is namelijk een onmisbare schakel voor je succes.
De Verkoop
Stap 8. Waarom stappen klanten jouw restaurant binnen in plaats van een ander? Sommige horeca-experts vinden dat marketing de belangrijkste succesfactor is voor hun restaurant. Dat het zelfs zwaarder weegt dan de kwaliteit van het eten, de locatie en management. De belangrijkste tip wanneer je een marketingplan maakt? Houd dan altijd je doelgroep in gedachten.
De Techniek
Stap 9. De tijd van kladblokjes en een log kassasystemen met geldlade is voorbij. Tegenwoordig kunnen restaurants gemakkelijk bestellingen opnemen en afrekenen op tablets. POS-systemen ondersteunen alle taken op gebied van service en management. Jouw kassasysteem zal de komende jaren de kern zijn van je bedrijf. Kies daarom een goede uit: je medewerkers en klanten zullen je er dankbaar voor zijn.