YUST is het praktische resultaat van een theoretische masterthesis over de woonvorm van de toekomst. Wat begon als een marktonderzoek rond co-housing evolueerde geleidelijk aan naar het hybride en succesvolle hospitality concept dat YUST van vandaag is.
YUST is zowel een hotel als hostel, voor short én long stays, locals en gasten, met lofts en appartementen, stapelbedden en suites, kortom: YUST heeft voor elk wat wils.
De eerste YUST opende haar deuren in Antwerpen in 2019, gevolgd door een tweede vestiging in Luik in 2023. In 2025 staat de hoofdstad op het programma. Wij spraken met Nienke Verwer, Head of Marketing & Communications, en Maarten Nooren, Food & Beverage Manager Antwerpen, over hoe het hybride model van YUST precies functioneert en rendeert.
Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:
- Het hotel van de toekomst
- Een hybride hotel voor een gediversifieerd publiek
- De balans tussen digitaal en gastvrij
- Lightspeed: operationele efficiënte
- Hotspot voor hotelgasten, locals én personeel
Maak kennis met Lightspeed.
Als hotelmanager doe je iedere dag je best om je gasten een onvergetelijke ervaring te bezorgen. Ons geavanceerde kassasysteem helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow van het horecagedeelte van jouw hotel, zodat jij en je personeel meer tijd hebben om zich te focussen op gasten. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek hoe Lightspeed jouw hotel kan ondersteunen.
Het hotel van de toekomst
De moderne hotelgast heeft veel gezichten.
De business traveller die het liefst op afstand of zelf incheckt en hotels meer als tussenstop dan als bestemming beschouwt. Het koppel dat voor een romantische city trip aanklopt en heel bewust voor die personal touch en warme ontvangst tekent. Dan heb je de trendy backpacker, die op zoek is naar een democratisch geprijsde slaapplaats die tegelijkertijd perfect instagrammable moet zijn, hunkerend naar die unieke ervaring.
Tenslotte heb je de nomadische hotelgast die van stad naar stad reist, tijd (nodig) heeft en voor een lang verblijf gaat. Geen weekendtrip, maar een maand of zelfs een jaar, zij het omwille van werk of louter uit behoefte om te verkennen, te ontdekken en zich onder te dompelen in de lokale sfeer.
De ene teert op gastvrijheid, de andere schuwt er haast van weg. Voor de ene staat efficiëntie en functionaliteit bovenaan het prioriteitenlijstje, voor de andere verwenning, beleving en ervaring.
Hoe ga je als hotel om met zo’n divers palet aan noden en behoeftes? Het antwoord: “Umbrella hospitality”, zegt Nienke.
Een hybride hotel voor een gediversifieerd publiek
Een klassiek hotel kun je YUST niet noemen, want naast hotelkamers en hostelslaapruimtes, beschikken beide vestigingen namelijk ook over een reeks appartementen die voor een maand tot een jaar gehuurd kunnen worden. Het verschil met een klassiek appartement? Bij een YUST-long stay geniet je van alle voordelen van een “normaal” appartement, maar met het comfort van hotel-specifieke extra’s: schoonmaak, roomservice, en het gebruik van alle faciliteiten die het hotel te bieden heeft.
“Uit ons initieel marktonderzoek bleek dat er nood was aan long stay-opties, dus waarom zouden we dat niet aanbieden als hotel?”, vertelt Nienke. “Tijdens Corona – een jaar na onze opening – was 70% van de Antwerpse hotelmarkt gesloten. Ons hybride model is de reden waarom dat wij na een jaar corona toch nog open waren en konden blijven draaien. Ons long stay-aanbod speelde daarin een cruciale rol door de organisatie van een consistent inkomen te voorzien. En hoewel er een duidelijke nood was aan langere verblijven tijdens Corona heeft die trend zich daarna ook doorgezet.”
“Vandaag hebben bepaalde gasten behoefte aan meer dan een traditionele hotelkamer”, gaat ze verder. “Ze zijn op zoek naar dat extra comfort van bijvoorbeeld een eigen, kleine keuken te hebben, maar ook naar de perks die een traditionele hotelkamer biedt. Je ziet ook dat steeds meer hotels naar een hybride model aan het evolueren zijn.”
“Bij het huren van een conventioneel appartement zit je ook al snel vast aan langetermijncontracten van een jaar of meer”, voegt Maarten toe. “Als je op zoek bent naar een woning voor een kortere termijn, zijn de long stays bij YUST een ideale oplossing.”
Het idee om naast hotel en appartementen ook hostelopties aan te bieden, sluit daar volgens Nienke perfect bij aan: “Door elk type accommodatie aan te bieden voor elk type verblijf en elke hotelgast spreken we een veel bredere markt aan. Of je nu een backpacker bent op zoek naar een bed voor één nacht of iemand die zich een maand wil vestigen in een stad, bij ons kan het.”
De balans tussen digitaal en gastvrij
Met steeds meer gediversifieerde gastprofielen en een toenemend personeelstekort, vraag je je af waar – en of – je een lijn hoort te trekken tussen digitalisatie en gastvrijheid. Digitale tools en technologieën bieden uitkomst, maar zijn niet altijd de oplossing voor alle soorten gasten.
“Sinds Corona is het digitale aspect van hotels enorm gegroeid”, gaat Nienke verder. “Opeens wou niemand meer in de horeca werken en moesten hotel plots veel gestroomlijnder en efficiënter werken. Er zijn hotels die volledig digitaal zijn geworden. Neem Citizen M, bijvoorbeeld, een digitaal model dat populair is bij business gasten of bij gasten die expliciet voor deze aanpak kiezen, omdat ze dat aangenaam vinden. Op eenzelfde manier kiezen gasten ook voor YUST, omdat we net zoveel opties, extra services en comfort aanbieden.”
“Het gastvrije aspect gaat nooit wegvallen”, voegt Maarten toe. “Digitalisering bij YUST is geen ontvangst door robots waar gasten automatisch zelf moeten inchecken. Soms willen mensen gewoon niet gestoord worden en op hun eigen zijn, maar mensen die liever toch dat persoonlijke contact willen, kunnen naar de receptie gaan. Daarom is het belangrijk om de balans te vinden: gastvrijheid is ook je eigen personaliteit inzetten om gasten welkom te doen voelen.”
“Bij YUST staat die personal touch centraal, maar willen we ook dat mensen de keuze hebben”, concludeert Nienke. “Het digitale verhaal van YUST is om alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk voor gasten te maken, en operationeel zo efficiënt mogelijk voor ons.”
Lightspeed: operationele efficiëntie
Zowel in Antwerpen als in Luik, in het restaurant, de bar en de rooftopbar werkt YUST met Lightspeed. Voor reserveringen in goede banen te leiden, werken ze met Resengo en ze gebruiken Strobbo om hun personeel te laten inklokken.
“Naast onze bar en restaurant organiseren we ook veel evenementen”, vertelt Maarten. “Lightspeed is daarbij enorm handig, zeker voor mijn rapporten. Ik kan bepaalde producten in een specifieke categorie plaatsen voor een evenement en achteraf onmiddellijk zien wat de revenue van dat evenement was, en wat het ons heeft opgebracht ten opzichte van wat we erin geïnvesteerd hebben.”
Elk kassasysteem is ook gekoppeld aan Lightspeed Payments, de geïntegreerde betaaloplossing voor Lightspeed Restaurant. Door je betaalterminal te koppelen met het kassasysteem, kun je betalingen automatisch doorsturen vanuit je kassa en de betaalbevestiging ook ontvangen op je terminal. Geen handmatige invoer meer en geen kans op invoerfouten. Maar wat voor Maarten de absolute meerwaarde is, is de tijdsbesparing die Payments oplevert.
“Ik moet geen sheets meer maken om te kijken wat met Maestro is betaald, wat met kredietkaart, ik moet geen optelsommen meer maken of bonnetjes dubbel controleren”, zegt hij. “Ook voor onze boekhouding is dat ontzettend handig. Als ik mijn dagrapporten exporteer, zie ik gewoon onmiddellijk wat er is binnengekomen.”
“Ik zie Payments ook steeds meer verschijnen in zaken waar ik zelf kom”, gaat hij verder. “Zo zijn de automatische fooipercentages ook een absolute meerwaarde. Vandaag komt het veel vaker voor dat mensen fooi willen geven, maar geen cash meer op zak hebben. En dan zijn vooraf ingestelde fooiopties bij het betalen met kaart superhandig.”
Bovendien werkt YUST ook volledig cashless. Dat wordt duidelijk gecommuniceerd in bevestigingsemails, zowel bij kamerboekingen als bij reserveringen in het restaurant of de bar. “Op vlak van contactloze betalingen en digitale betaalopties lijkt België wat achter te lopen op andere landen”, vertelt Nienke, die lang in London gewoond heeft. “Wij zijn cashless voor verschillende redenen: het is veiliger, gasten kunnen sneller afrekenen, het is eenduidiger voor de boekhouding en we hebben een overzicht van al onze inkomsten op één plek. Het is de richting waar de hospitality-sector naartoe aan het evolueren is.”
Hotspot voor hotelgasten, locals én personeel
Eén van de andere kernwaarden van YUST is “share and connect”. Waar de infrastructuur en indeling van bepaalde hotels strikt gescheiden is – een receptie vooraan, links de bar, rechts het restaurant en rechtdoor de lift naar de kamers – gaat YUST meer voor een homogene en overlappende aanpak. Zo is de lobby ook een koffiebar en co-working ruimte, met een klein winkeltje en zelfs een wasserette.
“Alles is ingericht om gasten zoveel mogelijk naar beneden te trekken, samen te brengen en een gevoel van community te creëren”, vertelt Nienke. “Dat is wat het hybride concept van YUST uniek maakt.”
Ook in het food & beverage-gedeelte van het hotel wordt dat doorgetrokken. Voor Maarten is het meer traditionele hotelrestaurant vooral bedoeld voor ontbijt en lunch voor hotelgasten, maar dat is niet zijn bedoeling in de restaurants van YUST in Antwerpen en Luik: “Het is belangrijk om vandaag het food- en beverage-aanbod in een hotel niet alleen aantrekkelijk te maken voor hotelgasten, maar ook voor mensen van buitenaf. Als locals naar ons restaurant komen, is dat ook een spontane opwaardering van wat we met het restaurant willen bereiken.”
Tezamen maken dat soort zaken van YUST naast een hybride ook een lifestylehotel: een hotel waar je zonder in het hotel te verblijven naartoe gaat om iets te drinken of te eten. In 2025 gaat YUST Brussel open, en ze zijn niet alleen. Later dit jaar opent The Hoxton haar deuren aan de Botanische tuinen, en in 2025 doet The Standard hetzelfde in de Manhattanwijk in Brussel Noord.
“Net zoals YUST zijn dat ook echt lifestylehotels”, zegt Nienke. “Onze rooftopbar in Luik trekt meer volk aan van buitenaf dan van bij de hotelgasten. Dat sluit opnieuw weer aan bij dat hybride model: als hotel zou je meer moeten zijn dan louter hotel om ook lokale mensen aan te trekken. Dat doen we zowel met onze F&B-activiteiten als met onze in-house evenementen.”
Misschien is het ook daarom dat er van personeelstekort bij YUST haast geen sprake (meer) is. “Zowel in Luik als in Antwerpen kampen we met een overvloed aan sollicitanten die bij YUST willen komen werken, vanuit andere sectoren, maar ook van bij andere hotels”, sluit Maarten af.
Het hotel van de toekomst: noodzakelijk tools voor een onvergetelijke ervaring.
Ontdek in onze gratis gids hoe de juiste digitale oplossingen hotels helpen efficiënter te functioneren en een naadloze ervaring creëeren voor zowel gasten als personeel.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.