Wil je een winstgevend bedrijf runnen, dan moet je zorgen voor een goede verhouding tussen je kosten en je omzet. Daarbij is de winstmarge één van de factoren die je nauwgezet in de gaten moet houden. Maar hoe kun je die marge verhogen en je winstgevendheid vergroten?
Om te beginnen moet je weten wat het verschil is tussen brutowinst en nettowinst, en welke rol je bedrijfskosten, de kostprijs van je verkochte producten, prijsstelling, prijsverlagingen en omzetvolume spelen in de winst van je winkel.
Diepgaand inzicht in al die gegevens is de sleutel tot het runnen van een winstgevend bedrijf.
In dit artikel komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Wat is brutowinst?
- Je winstmarge berekenen
- Wat is nettowinst?
- Wat beïnvloedt je winstmarge?
- Wat is een goede winstmarge?
- 5 praktische tips om je winstgevendheid te vergroten
Ontdek de kracht van omnichannel ondernemen
Vereenvoudig de dagelijkse workflow van al je verkoopkanalen en beheer de voorraad van al je locaties op één centraal platform met Lightspeed Retail.
Wat is brutowinst?
Je brutowinst bestaat uit je totale inkomsten minus de kosten die je hebt gemaakt om die inkomsten te genereren. Simpel gezegd: je brutowinst is je omzet minus de kostprijs van je verkochte producten. Je brutowinst vertelt je hoeveel geld je bedrijf heeft voordat je andere kosten betaalt, zoals salaris, marketing, gas/water/licht enz.
Je winstmarge berekenen
Je berekent je brutowinst door de kostprijs van je verkochte producten van je omzet af te trekken. De formule is dus als volgt:
Rekenvoorbeeld: brutowinst
Stel dat Fietswinkel Jansen in één maand voor € 20.000 aan exemplaren van Fiets #1 heeft verkocht. De voorraad kostte € 10.000. De brutowinst van Fiets #1 is dan € 10.000.
In diezelfde maand heeft Fietswinkel Jansen voor € 15.000 aan exemplaren van Fiets #2 verkocht, waarvan de kosten slechts € 2.000 bedroegen. De brutowinst van Fiets #2 is dus € 13.000.
Hoewel Fiets #2 voor een lager bedrag werd verkocht dan Fiets #1, is de brutowinst van Fiets #2 hoger en is deze fiets dus winstgevender.
Wat is de brutowinstmarge?
De brutowinstmarge is de brutowinst uitgedrukt als een percentage. Hoe hoger het percentage, hoe winstgevender het voor een bedrijf is om dat product te verkopen.
De brutowinstmarge geldt per product dat een bedrijf verkoopt. Door de brutowinstmarge te berekenen, kunnen bedrijven bepalen voor welke prijs het de moeite waard is dat product te verkopen.
Je brutowinstmarge berekenen
Je berekent je brutowinstmarge door eerst de kosten van je verkochte producten van je omzet af te trekken, en daarna dat bedrag te delen door je omzet. De brutowinstmarge formule is als volgt:
Rekenvoorbeeld: brutowinstmarge
Met de cijfers uit het eerste voorbeeld gaan we nu de brutowinstmarge berekenen van Fiets #1 en Fiets #2 van Fietswinkel Jansen.
Van Fiets #1 werd voor € 20.000 verkocht en de brutowinst was € 10.000.
Brutowinstmarge = 10.000 / 20.000
Brutowinstmarge = 0,5
Brutowinstmarge = 50%
De brutowinstmarge van Fiets #1 is 50%.
Van Fiets #2 werd voor € 15.000 verkocht en de brutowinst was € 13.000.
Brutowinstmarge = € 15.000 / € 13.000
Brutowinstmarge = 1,15
Brutowinstmarge = 115%
De brutowinstmarge van Fiets #2 is 115%. Omdat de kostprijs lager van Fiets #2 lager is dan die van Fiets #1, is het voor Fietswinkel Jansen gunstiger om Fiets #2 te verkopen dan om Fiets #1 te verkopen; elke verkoop levert immers meer winst op.
Wat is nettowinstmarge?
Stel dat je niet de winstgevendheid van één product, maar van je hele bedrijf wilt berekenen. Dat cijfer is je nettowinstmarge. De nettowinstmarge van een bedrijf wordt uitgedrukt als een percentage.
Hoe hoger het percentage, hoe winstgevender het bedrijf is. Een lage nettowinstmarge is een teken dat de winstpotentie van je bedrijf nadelig wordt beïnvloed door bijvoorbeeld hoge kosten (huur, energiekosten, arbeidskosten enz.), productiviteitsproblemen of zelfs managementproblemen.
>Formule voor nettowinst
Om je nettowinstmarge te kunnen berekenen, moet je eerst je nettowinst berekenen. Dat doe je door je totale kosten van je totale inkomsten af te trekken.
Formule voor nettowinstmarge
Deel nu je nettowinst door je totale inkomsten en vermenigvuldig de uitkomst met 100 om de waarde uit te drukken als een percentage.
Rekenvoorbeeld: nettowinstmarge
Laten we zeggen dat de bruto-omzet van Fietswinkel Jansen € 500.000 bedraagt en dat de totale kosten neerkomen op € 250.000. De nettowinst is dan € 250.000.
Nettowinst = € 500.000 – € 250.000
Nettowinst = € 250.000
Doe het volgende om je nettowinst uit te drukken als een percentage:
Nettowinstmarge = (250.000 / 500.000) x 100
Nettowinstmarge = 0,5 x 100
Nettowinstmarge = 50%
Wat beïnvloedt je winstmarge?
Er zijn tal van factoren die een rol spelen in de winstgevendheid van een winkel, waaronder prijsverlagingen en aanbiedingen.
Als je een artikel verkoopt voor minder dan het oorspronkelijke prijsniveau, verlaag je daarmee je winstmarge van dat artikel. Daarom is het zo belangrijk dat je een goede strategie voor prijsverlaging hanteert. Je wilt niet zomaar een korting toepassen op een product; ga altijd voor een verkoopprijs die interessant is voor koopjesjagers en toch nog winst oplevert voor je bedrijf.
Je kassasysteem kan je daarbij helpen. Eén van de belangrijkste redenen voor retailers om de prijs van een product te verlagen, is om oude voorraad kwijt te raken die niet voor de originele prijs is verkocht. Een retail kassasysteem dat je voorraadniveaus bijhoudt voorkomt dat je te veel exemplaren van een product bestelt, zodat je dat product bij voorbaat niet hoeft af te prijzen om van je overtollige voorraad af te komen.
Jimmy van der Pas, e-commerce manager bij de succesvolle webwinkel Malelions, beaamt dit: “Als je je beste items niet op voorraad hebt, dan mis je natuurlijk een commerciële kans. Heb je van je slechte items te veel voorraad, dan betaal je een berg onnodige opslagkosten. Dus of het nu om de slow movers, mid-movers of top-performers gaat, het is altijd belangrijk om de voorraadniveaus te weten.”
Wat is een goede winstmarge?
Winstmarges variëren sterk per bedrijfssector en de producten of diensten die je als retailer verkoopt.
De winstmarges van een kledingzaak variëren bijvoorbeeld sterk per type kleding dat er wordt verkocht. Gaat het om fast fashion, normaal geprijsde artikelen of designerkleding?
Er zijn ook grote verschillen tussen de winstmarges van een kledingzaak en die van een bedrijf dat meubels op maat verkoopt, maar ze kunnen allebei winstmarges hebben die heel gezond zijn in hun specifieke deelsector of niche.
Vijf manieren om je winstmarge te verhogen
Je weet nu wat brutowinst is en hoe je dat cijfer kunt gebruiken om te bepalen welke monetaire waarde een product heeft voor je bedrijf. Laten we nu kijken naar vijf bewezen manieren om je winstgevendheid te verhogen en je omzet een boost te geven:
- Vergroot je online zichtbaarheid
- Koop efficiënt in voorkom prijsverlagingen
- Plan vooruit voor elk seizoen
- Verlaag je bedrijfskosten
- Verhoog je gemiddelde transactiewaarde
1. Vergroot je online zichtbaarheid
Het is belangrijk dat klanten je winkel online kunnen vinden.
Dat kun je al bereiken door een Google bedrijfsprofiel profiel te maken, zodat je makkelijk vindbaar bent via Google Search en Google Maps. Met een Google bedrijfsprofiel vegroot je je online zichtbaarheid en vindbaarheid in lokale zoekopdrachten, én potentiële klanten hebben meteen toegang tot alle essentiele informatie van je bedrijf.
Wil je een stapje verder gaan, overweeg dan om een webshop te openen. Dat lijkt misschien een hele klus, maar je kunt natuurlijk altijd klein beginnen en uitbreiden zodra je er de tijd en middelen voor hebt.
Zelfs een eenvoudige (maar goed ontworpen) website met je bedrijfsnaam, locatie en contactgegevens zorgt ervoor dat klanten je winkel weten te vinden. Het grootste voordeel van een webshop is dat je een tweede verkoopkanaal creëert waarmee je de omzet in je fysieke winkel kunt aanvullen.
Met Lightspeed eCom kun je een webshop bouwen met behulp van handige templates, de voorraad van je fysieke winkel synchroniseren met die van je webshop en beide kanalen beheren via hetzelfde platform.
Een webshop kan je naamsbekendheid vergroten en je winstgevendheid verhogen. Bovendien is het opzetten van een webshop veel goedkoper dan het openen van een tweede winkellocatie.
In het kort:
- Maak een Google bedrijfsprofiel aan om de zichtbaarheid van je winkel te vergroten.
- Zet een webshop op om je omzet te verhogen.
2. Koop efficiënt in en voorkom prijsverlangingen
Wanneer je de prijs van een artikel verlaagt, verlaag je ook de winstmarge van dat artikel. Daarom is het goed om dit zoveel mogelijk te voorkomen.
De beste manier om prijsverlagingen tot een minimum te beperken, is door je voorraadbeheer te verbeteren. Zorg dat je weet welke koopwaar je in je magazijn hebt liggen, welke producten snel voor de volle prijs worden verkocht en welke producten blijven liggen. Met die informatie (die je meestal kunt vinden in de omzetrapporten van je kassasysteem) kun je bepalen welke producten je op voorraad wilt hebben en hoeveel je moet inkopen om aan de vraag te kunnen voldoen zonder dat je een overschot creëert.
In het kort:
- Gebruik je omzet- en voorraadgegevens om een duidelijk beeld te krijgen van de omvang van je voorraad en van welke producten pas worden verkocht als je ze afprijst (of helemaal niet worden verkocht).
- Gebruik dat inzicht bij het inkopen van nieuze voorraad, zodat je geen overschot creëert.
3. Plan vooruit voor elk seizoen
De meeste retailers hebben een piekseizoen. Welk seizoen dat is, varieert per sector, productsoort en locatie.
Maak er een gewoonte van je jaarlijkse omzetrapporten elke maand te bekijken. In welke maanden is je omzet het hoogst? Zie je een jaarlijks terugkerend patroon?
Gebruik die patronen bij het plannen van je inkoop. Zie je dat je bepaalde productsoorten vaker verkoopt in een bepaald seizoen, overweeg dan die producten in grotere hoeveelheden in te kopen, zodat je het seizoen optimaal benut en je je omzet maximaliseert.
Een ander voordeel van het vooruit plannen van je seizoensvoorraad is dat leveranciers je wellicht korting geven als je vroegtijdig of in grote hoeveelheden inkoopt. Zo kun je de kostprijs van de producten verlagen, de retailprijs behouden en de brutowinst maximaliseren.
In het kort:
- Bekijk je jaarlijkse omzetrapporten maand voor maand en kijk of er patronen zijn.
- Gebruik die gegevens om te plannen welke seizoensvoorraad je vroegtijdig wilt inkopen.
4. Verlaag je bedrijfskosten
Je kunt je bedrijfskosten op verschillende manieren verlagen. Je kunt hierbij denken aan personeelskosten, maar ook zaken zoals marketing, boekhouding, productverpakkingen en zelfs de verlichting in je winkel. Zijn er kosten die je kunt verlagen?
Een goede manier om de bedrijfskosten te verlagen, is de productiviteit stroomlijnen. Zijn er bepaalde repetitieve taken die veel tijd van jou en je personeel in beslag nemen? Gegevens invoeren en administratieve taken zijn daar beruchte voorbeelden.
Het goede nieuws? De meeste tijdrovende klussen met betrekking tot gegevensinvoer kunnen worden geautomatiseerd. Besteed minder tijd aan het invoeren van cijfertjes, en probeer administratief werk, voorraadbeheer en marketing zoveel mogelijk te automatiseren.
In het kort:
- Zoek uit waar je je bedrijfskosten kunt verlagen zonder de kwaliteit van je dienstverlening op te offeren.
- Automatiseer tijdrovende repetitieve taken om tijd te besparen en je kosten te verlagen.
5. Verhoog je gemiddelde transactiewaarde
Het verhogen van de gemiddelde waarde per transactie in je winkel is een eenvoudige en effectieve manier om je winst te verhogen. Shoppen is een sociale activiteit, en hoewel technologie je kan helpen je klanten beter van dienst te zijn, is er niets zo waardevol als de band tussen een behulpzame (maar niet opdringerige) verkoper en een klant.
Maar hoe kun je sociale interactie inzetten om je gemiddelde transactiewaarde te verhogen?
Leer je verkoopmedewerkers de kunst van upselling. Zodra een klant in je winkel staat, is het aan je verkoper om een band te creëren, bewust te luisteren naar de wensen en behoeften van de klant, en de juiste producten aan te dragen.
Ook de indeling van je winkel is van invloed op je omzet. De manier waarop je producten in je winkel promoot en tentoonstelt, ook wel visuele merchandising genoemd, kan je klanten helpen te vinden wat ze zoeken, bijpassende producten te ontdekken en de aankoop af te ronden. Ook kassakoopjes, goedkope producten die je in de buurt van je kassa plaatst, zijn een goede tactiek om impulsaankopen te stimuleren en de transactiewaarde per klant te verhogen.
In het kort:
- Leer je verkopers de kunst van upselling, zodat ze meer verkopen zonder opdringerig over te komen.
- Zorg dat je visuele merchandising je klanten helpt te vinden wat ze zoeken, bijpassende producten te ontdekken en meer producten te kopen.
Kom in actie om je winstgevendheid te verhogen
Hoewel de tactieken voor het verhogen van de nettowinstmarge per sector en het soort producten of diensten dat je verkoopt variëren, zijn er enkele constanten die voor alle retailers gelden:
- Online verkopen is een uitstekende manier om een hogere omzet te behalen en het openen van een webshop is goedkoper dan het openen van een tweede winkellocatie.
- Voorkom prijsverlagingen en kortingen door je inkoop te verbeteren; daarmee maximaliseer je de brutowinst per artikel.
- Vroegtijdig seizoensproducten inkopen kan voor een lagere kostprijs en een hogere brutowinst zorgen.
- Het verlagen van je bedrijfskosten leidt tot meer liquide middelen die je op andere wijze kunt investeren; raak daarbij niet de klantbeleving uit het oog.
- Zoek manieren om de omzet in je winkel en de gemiddelde transactiewaarde van je klanten te verhogen.
Uiteindelijk hebben al deze tactieken hetzelfde doel: lagere kosten en een hogere omzet behalen. Overweeg deze tactieken toe te passen in je dagelijkse bezigheden en bekijk hun impact op je resultaten. Zo vergroot je de kans dat je bedrijf ook op de langere termijn groeit. Wil je weten hoe het kassasysteem van Lightspeed jou kan helpen efficiënter te werken? Neem contact op met één van onze experts.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.