Hoewel steeds meer consumenten vanwege het gemak online winkelen, zijn fysieke winkels nog steeds verantwoordelijk voor het merendeel van de aankopen.
Ondanks de vele gemakken van online shoppen, wordt in België het overgrote deel van de aankopen nog altijd in de winkel gedaan.
Er is een goede reden dat digital native direct-to-consumer (D2C)-merken zoals Coolblue en My Jewellery besloten fysieke winkels te openen: als dit goed wordt gedaan, fungeren ze als merkhubs die de verkoop, klantenwerving en retentie ten goede komen.
Maar dit is de uitdaging: het vinden van de juiste ruimte om een winkel te openen.
Moet u huren of kopen? Hoeveel vierkante meters heeft u nodig? Trekt het gebied genoeg verkeer aan? Naast het beantwoorden van die vragen moet u waarschijnlijk een makelaar en eventueel een adviseur inhuren om u te helpen bij het onderhandelen over een gunstige huurovereenkomst.
In dit artikel leert u:
- Wat wij verstaan onder een winkelruimte
- De voordelen van een fysieke winkel
- Hoe u een winkellocatie vindt
- Huren versus kopen: de voor- en nadelen
Retail Startersgids voor administratie, belasting en boekhouding
In deze gratis gids illustreren wij alle verplichtingen waar u als retailer rekening mee moet houden. Lees alles over ondernemingsvormen en opstartformaliteiten.
Wat wij verstaan onder een winkelruimte
Een winkelruimte is een fysieke locatie waar detailhandelaren producten en diensten aan klanten verkopen. Ze kunnen vrijwel overal bestaan waar klanten te bedienen zijn: winkelcentra, bruisende grootstedelijke gebieden, buitenwijken en zelfs tijdelijke pop-upwinkels.
Winkelruimtes verschillen van andere commerciële ruimten doordat ze zijn gebouwd om de klantenstroom te optimaliseren. Ze zijn zo ontworpen dat klanten vrij door de ruimte kunnen lopen en producten kunnen bekijken. Bovendien hebben winkelruimtes meestal een magazijn: een opslagruimte waar de verkoper de voorraad die zich niet bevindt op de verkoopvloer, bewaart en categoriseert.
Ook zijn winkelruimtes goed bereikbaar, doorgaans met het openbaar vervoer of met de auto. Sommige detailhandelaren kiezen ervoor om zich te vestigen in de buurt van ‘ankerwinkels’, dit zijn zeer populaire winkels die veel bezoekers naar de nabije omgeving genereren. Een voorbeeld van een ankerwinkel is de Apple Store; mensen reizen specifiek naar een gebied om deze winkel te bezoeken; het is een bestemming. Winkeliers willen er dichtbij zitten, zodat ze kunnen profiteren van de voetgangers die voorbijlopen.
De voordelen van een fysieke winkel
Zelfs met de groeiende populariteit van online winkelen, zijn er tal van voordelen aan het openen van een fysieke winkel. In plaats van de groei ervan tegen te houden, heeft e-commerce de detailhandel naar nieuwe hoogten gebracht en nieuwe manieren geïntroduceerd voor retailers om met consumenten in contact te komen, te verkopen aan consumenten en van dienst te zijn aan consumenten.
- Kansen
- Bouw een merk
- Klantervaringen
1.Kansen
In ons Retail Trends Report onderzoeken we hoe de vooruitgang en de toenemende toegankelijkheid tot geavanceerde retailtechnologie onafhankelijke handelaren de kans hebben gegeven om te concurreren met grootwinkelbedrijven.
Door hyper-persoonlijke service, ecologisch duurzame werkwijzen en sterkere banden met hun klantenkring, hebben onafhankelijke retailers de mogelijkheid om zichzelf te versterken en te werken als gemeenschapshubs.
Uit ons rapport blijkt zelfs dat consumenten die contact hebben met verkoopmedewerkers in de winkel, meer uitgeven dan degenen die dat niet doen. Zoals WGSN meldde in hun whitepaper, The High-Velocity Consumer, stegen in de NBA Store in New York de conversies met 182% als klanten contact hadden met een verkoopmedewerker. Dit ondersteunt het rapport van PWC dat beweert dat 82% van de consumenten behoefte heeft aan meer menselijke interacties tijdens het winkelen.
En hoewel online winkelen tal van trucs bevat om het winkelmandje van een klant voller te krijgen, zoals drempels voor gratis verzending en voorgestelde add-on-artikelen, kunt u er geen interpersoonlijke verbinding krijgen. E-commerce is strikt gerelateerd aan transacties, niet op ervaringen.
2. Een merk bouwen
Een winkelruimte kan fungeren als een krachtige vorm van marketing. Digital-first merken zoals Glossier zagen het openen van een fysieke winkel als een kans om een volledig merkgebonden, klantgerichte ervaring samen te stellen vanaf het moment dat klanten binnenkomen.
“De winkels zijn een berekende, getrouwe weergave van het merk Glossier en wat de beleving zou moeten zijn”, zegt Ali Weiss, SVP Marketing bij Glossier. “We nemen zeker risico’s, maar we analyseren voordat we iets doen hoe het de consumentenervaring zal beïnvloeden.”
Bijna elk weekend kunt u Glossier-fans zien staan bij hun SoHo-flagshipstore. Ze staan niet alleen in de rij om producten te kopen. Dat kan net zo makkelijk online. Ze staan in de rij om zich te laten onderdompelen in de ervaring die Glossier heeft gecreëerd.
3. Klantervaringen
Een belangrijk voordeel dat een fysieke winkel heeft ten opzichte van een online winkel, is dat deze een merk in staat stelt zijn ideale klantervaring te creëren en die van begin tot eind te bewaken.
Door fysieke detailhandel te gebruiken als een ervaringsgericht contactmoment met uw doelgroep, kunt u zich onderscheiden van de concurrentie, net zoals Glossier het gebruikt om consumenten te laten voelen hoe hun merk anders is dan andere schoonheidsproducten die via warenhuizen worden verkocht.
Als u rechtstreeks aan consumenten verkoopt via uw eigen winkel heeft u bovendien toegang tot een uitgebreide catalogus met consumentengegevens en feedback, die u kunt gebruiken om uw producten, diensten, processen en klantenservice te verbeteren.
Als klanten het gevoel hebben dat u hun mening waardeert en deze gebruikt om actief verbeteringen aan te brengen, is de kans veel groter dat ze herhaalaankopen doen, zich aanmelden voor uw loyalty programma, uw producten en diensten aanbevelen aan vrienden en familie en uw grootste fans worden op sociale media.
Winkelruimte vinden
Zodra u zich richt op het openen van een fysieke winkel is de volgende stap: het vinden van de perfecte winkelruimte om een winkel op te zetten. Hoewel het tijdrovend kan zijn, is het het beste om hier de tijd te nemen en ervoor te zorgen dat uw locatie aan al uw criteria en uw budget voldoet.
Dit zijn vijf stappen om de perfecte winkelruimte te vinden:
- Bepaal uw behoeften
- Weet wat uw ideale buurten zijn
- Zoek een makelaar
- Bekijk elke potentiële winkelruimte
- Onderhandel voor een gunstige huurovereenkomst
1. Bepaal uw behoeften
Probeer voordat u begint met zoeken een duidelijk idee te hebben van wat voor soort winkelruimte u wilt. Als u bijvoorbeeld een kledingwinkel bent, moet er voldoende ruimte zijn voor kleedkamers. Als u een fietsenwinkel heeft, wilt u ruimte voor een werkplaats. In de meeste gevallen moet u een goede ruimte hebben om etalages te maken om voorbijgangers aan te trekken.
Dit zijn andere factoren waar u rekening mee moet houden:
- Locatie: De buurt waar u een winkel besluit te vestigen, heeft een enorme impact op uw verkoop. Probeer gebieden te verkennen waar uw doelgroep woont, waar de winkel kan profiteren van meer bezoekers en waar er andere bedrijven zijn waarmee u kunt samenwerken, waar u uw klanten heen kunt sturen, en vice versa.
- Toegankelijkheid: Bedenk hoe gemakkelijk het voor klanten is om een locatie te bereiken. Idealiter bent u bereikbaar met het openbaar vervoer en/of met de auto. Voor winkeliers die grote artikelen verkopen, zoals meubelzaken, is parkeren ook belangrijk.
- Vierkante meters: Hoeveel ruimte heeft u nodig? En beter nog, hoeveel ruimte kunt u zich veroorloven zonder al te veel overheadkosten te hebben? Onderzoek de kosten per vierkante meter van winkels die u bewondert en houd rekening met hoeveel voorraad u heeft. Is dat van hen vergelijkbaar met wat u wilt hebben?
- Budget: Als u eenmaal weet hoeveel vierkante meters u nodig heeft en hoeveel dat doorgaans kost, moet u een budget opstellen en u daaraan houden. Het heeft geen zin om een winkelruimte aan te nemen die u niet kunt veroorloven. Overweeg het gebruik van boekhoudsoftware of het inhuren van een financieel adviseur met winkelervaring om uw financiën op orde te krijgen en te voorspellen hoeveel u per maand aan huur of een hypotheek kunt uitgeven terwijl u toch winst maakt.
- Nutsvoorzieningen: Afhankelijk van het type bedrijf dat u opent, kan een commerciële lease met kosten voor nutsvoorzieningen zoals elektriciteit en water een game-changer zijn. Als u bijvoorbeeld een dierenwinkel opent en van plan bent om dierenverzorging en wasdiensten aan te bieden, kan het voordelig zijn als het gas, water en licht inclusief is.
2. Weet wat uw ideale buurten zijn
Bij het verkennen van potentiële winkelruimtes is het het beste om eerst vast te stellen in welke buurten u zichzelf een winkel ziet openen. Houd bij het kiezen van potentiële buurten rekening met deze factoren:
- Waar is uw doelgroep? Denk aan uw doelgroep en waar deze woont. Idealiter opent u uw winkel waar er veel mensen zijn die u wilt bedienen.
- Gemiddelde kosten: Hoeveel kosten commerciële ruimtes met het aantal vierkante meters waarnaar u op zoek bent in uw ideale buurten? Doe onderzoek en elimineer buurten die buiten het budget vallen om de reikwijdte van uw zoekopdracht verder te beperken.
- Criminaliteitscijfers: Kies niet voor commerciële ruimtes in gebieden met hoge criminaliteitscijfers. Zo’n gebied brengt niet alleen een groter risico op diefstal met zich mee, maar het kan ook het aantal voetgangers verminderen en leiden tot hogere marketinguitgaven.
- Gemeenschap van kleine bedrijven: Is er een gemeenschap van kleine bedrijven in dat gebied? Het aangaan van partnerschappen met andere kleine bedrijven is voor elk bedrijf een geweldige manier om gelijkgestemde klanten aan te trekken en te delen en als resultaat wederzijds te slagen.
- Concurrenten: Net zoals u de gemeenschap van kleine bedrijven in een buurt moet beoordelen, moet u ook de concurrentie in de gaten houden. Zijn er andere bedrijven die dezelfde niche vervullen en zich richten op een vergelijkbare klantenkring? Hoe heviger de concurrentie, hoe moeilijker het zal zijn om klanten aan te trekken en te behouden.
Uw kassasysteem is het hart van uw onderneming
Beheer uw voorraad, klanten en medewerkers, boost uw verkopen en regel alles achter de schermen met Lightspeed, het complete verkoopplatform speciaal ontworpen voor de moderne retailer. Meer weten?
3. Zoek een makelaar
Hoewel het een optie is om zelf een winkelpand te zoeken, is het niet ideaal, vooral niet als u hier geen ervaring mee heeft. We raden u aan een makelaar in te huren met ervaring in de detailhandel, die u helpt een geweldige locatie te vinden binnen uw budget en een gunstig tarief en huurvoorwaarden bedingt bij de verhuurders.
Als u een netwerk van winkeleigenaren heeft waar u terecht kunt, vraag hen dan om aanbevelingen. In het slechtste geval? Bezoek winkels die u bewondert en kijk of de eigenaar u in de goede richting kan wijzen.
Als u besluit om zelf naar een winkelruimte te zoeken, kunt u de volgende bronnen gebruiken, maar we raden u ten zeerste aan om samen te werken met een makelaar, of eventueel een advocaat of adviseur om over uw huurovereenkomst te onderhandelen:
- Funda Business
- Bedrijfspand.com
- Makelaars in de betreffende buurt
4. Bekijk elke potentiële winkelruimte
Zodra u met uw makelaar een lijst heeft gemaakt met potentiële locaties die aansluiten bij uw behoeften en budget, moet u elke ruimte bekijken en zorgvuldig uw opties onderzoeken. Wat zijn uw musthaves, nice-to-haves en dealbreakers?
Hou bij elke inspectie rekening met de volgende zaken:
- Parkeren: Heeft u parkeergelegenheid nodig? Is er parkeergelegenheid op straat, een nabijgelegen parkeerplaats of parkeergelegenheid op het terrein?
- Zichtbaarheid: Is de buurt bekend, in opkomst, of vergane glorie? Hoe is de zichtbaarheid van de werkelijke winkelruimte, afgezien van de buurt? Valt deze op? Trekt deze waarschijnlijk voorbijgangers aan of is hij verborgen?
- Staat: Hoe is de staat van de ruimte? Moet u grote of kleine renovaties uitvoeren om deze geschikt te maken? Neem dat mee in uw budget om te zien of de winkelruimte nog steeds de moeite waard is.
- Voorzieningen: Zijn er een kleedkamer, wc, magazijn, kantoor of andere voorzieningen die u nodig heeft?
- Merchandising displays: Is de winkelruimte uitgerust met rekken en merchandising-displays, of moet u die zelf bouwen en installeren?
- Grootte: Is de ruimte groot genoeg? Heeft u voldoende ruimte om voorraad, medewerkers en klanten comfortabel in te passen? Heeft u voldoende ruimte voor een vaste kassa of moet u ruimte besparen door te investeren in een mobiel kassasysteem om transacties te verwerken?
5. Onderhandel voor een gunstige huurovereenkomst
Raadpleeg een advocaat die gespecialiseerd is in commercieel onroerend goed voordat u contracten tekent. Uw advocaat kan de huurovereenkomst herzien, eventuele waarschuwingssignalen onder de aandacht brengen en ervoor zorgen dat de deal in uw belang is.
Als u geen advocaten kent die gespecialiseerd zijn in commercieel onroerend goed, overweeg dan om andere lokale ondernemers of adviseurs om suggesties te vragen. Verwijzingen van mensen die ooit in dezelfde positie hebben gezeten, zijn een goed teken dat de persoon die u inhuurt, u kan helpen.
Winkelruimte huren versus kopen
Wat is de beste optie: een commerciële winkelruimte huren of kopen? Dit zijn de voor- en nadelen:
Winkelruimte huren
Voordelen:
- U bent niet verantwoordelijk voor de onderhoud van het pand.
- Het is een minder grote investering, zowel in geld en tijd.
Nadelen:
- Het winkelpand is niet jouw eigendom. Het geld gaat direct naar de eigenaar.
- U heeft minder controle over het winkelpand.
Winkelruimte kopen
Voordelen:
- U kunt zelf bepalen wat u met uw winkelruimte doet.
- U kunt een ROI krijgen als u besluit de winkelruimte weer te verkopen.
Nadelen:
- U heeft meer eigen geld nodig.
- U ben zelf verantwoordelijk voor de onderhoud van het winkelpand.
- Het is financieel een lange termijn investering.
Als u moet beslissen of u een winkelruimte gaat huren of kopen, is er geen algemeen juist antwoord. Het hangt allemaal af van uw budget, uw behoeften en uw voorkeuren.
Vind de juiste winkelruimte voor u
Als u ervoor kiest om een winkel te openen, is dit een grote beslissing; het is een enorme factor in het succes van uw fysieke winkel.
Hoewel het te verwachten is dat uw winkelruimte een flinke hap uit uw budget is, wilt u toch dat uw verwachte verhouding tussen inkomsten en huur (ook wel de bezettingskosten genoemd) beheersbaar is. Nadat u de kosten van verkochte goederen (uw voorraadkosten of grondstoffen die u heeft gekocht) en arbeidskosten heeft afgetrokken, wilt u nog steeds genoeg inkomsten overhouden om de huur te dekken en geld op de bank te houden.
Uiteindelijk wilt u niet dat uw winkelruimte te veel geld kost. Tenzij er een hele goede reden is om meer huur te betalen (bijvoorbeeld minder renovaties of in een veiligere buurt), is het beter om voor de goedkopere optie te kiezen. Hoe minder u aan huur uitgeeft, hoe meer geld u heeft om te adverteren, uw werknemers te betalen, opnieuw in het bedrijf te investeren en natuurlijk om voor uzelf te houden.
Bent u op zoek naar software waarmee u uw aankopen in de winkel en online bestellingen kunt stroomlijnen? Maak een virtuele afspraak met een van onze retail experts om te zien hoe Lightspeed uw klanten van dienst kan zijn, ongeacht voor welke verkoopkanalen u kiest.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.