Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Inspirerende ideeën om je winkelinrichting en winkelinterieur te transformeren

Inspirerende ideeën om je winkelinrichting en winkelinterieur te transformeren

Je winkel omtoveren in een publiekstrekker, hoe doe je dat? Een meeslepende winkelervaring creëren waar je klanten niet omheen kunnen heeft veel voordelen.  Met de juiste ontwerpideeën maak je van jouw winkelinrichting een weerspiegeling van je merkidentiteit, en begrijpen klanten in één oogopslag waar jouw winkel voor staat.

Volg deze tips voor een winkelinterieur waar je klanten niet omheen kunnen én niet meer weg willen:

  1. Zet in op alle zintuigen 
  2. Gebruik belichting in je voordeel
  3. Stel het comfort van je klanten voorop
  4. Maak je winkel ‘Instagrammable’
  5. Gebruik technologie en design
  6. Kies voor duurzaam winkelinterieur
  7. Doe aan community-building
  8. Zet visual merchandising in
  9. Maak een oogverblindende etalage

Ontdek de kracht van Lightspeed Retail

Vereenvoudig je dagelijkse workflow, koppel de voorraad van je winkel en je webshop en volg verkoopcijfers van al je locaties vanuit één centraal platform.

Zet in op alle zintuigen

Maak je winkel aantrekkelijk door in te zetten op alle zintuigen: voelen, horen, ruiken en zien.

Aanraking is een belangrijk communicatiemiddel. Kies daarom materialen en afwerkingen die aanzetten tot “tactiele interactie”, en tegelijkertijd gemakkelijk schoon te houden zijn. Daarbij kun je denken aan texturen zoals zachte textiel, glad hout of steen met structuur. 

Vergeet niet dat ook geuren en achtergrondgeluiden -of muziek deel uitmaken van je winkelinrichting. Verkoop je bloemen, planten of andere natuurlijke interieurdecoratie? Het geluid van stromend water en fluitende vogels dragen bij aan een passende sfeer. En de muziek die je hoort in een moderne interieurwinkel is wellicht anders dan de playlist van een gezellige vintagewinkel.

Omgevingsgeluiden- en geuren werken het beste als je ze op een subtiele inzet, anders loop je het risico dat klanten zintuiglijk overweldigd raken en je winkel uitvluchten, en dat is natuurlijk niet het gewenste effect.

De winkels van Apple zijn een goed voorbeeld waarin klanten de innovatieve cultuur van het merk direct kunnen ervaren. De minimalistische, open inrichting, het gebruik van natuurlijke materialen en de focus op interactie stimuleren het ontdekken en uitproberen van de producten.

 

Gebruik belichting in je voordeel

Licht speelt een cruciale rol bij het creëren van sfeer en het verrijken van de winkelervaring. De juiste verlichting accentueert de positieve kanten van artikelen, en kan zelfs het gedrag van je klanten beïnvloeden. Onderzoek wijst bovendien uit dat zacht licht positievere winkelervaringen genereert, en dat pashokjes het beste frontaal verlicht kunnen worden in plaats van van bovenaf.

Maak daarom zoveel mogelijk gebruik van zachte, diffuse verlichting in plaats van felle lampen aan het plafond. Zo creëer je een warme, uitnodigende sfeer die klanten aanmoedigt om ontspannen rond te kijken en meer tijd te besteden aan het verkennen van je winkel.

Kies je toch voor verlichting van bovenaf? Maak het dan visueel interessant, zoals Time & Style heeft gedaan: de verlichting fungeert als een kunststuk in de boetiek. 

Natuurlijk licht geeft je winkel een open en uitnodigende uitstraling en zorgt ervoor dat kleuren er natuurgetrouwer uitzien. Het verbindt de binnenruimte als het ware met de buitenomgeving, waardoor de je winkel ruimer aanvoelt. 

Profiteer van de natuurlijke lichtinval om artikelen of delen van je winkel in spotlights te zetten, zodat je klanten automatisch uitkomen bij de schappen die jij wilt dat ze bekijken.


Bij Time and Style maakt de verlichting op een natuurlijke manier deel uit van het winkelinterieur.

 

Meer comfort voor je klanten, meer omzet

Een prettige winkelomgeving heeft een positief effect op de tevredenheid van je klanten. Dit zal ze aanmoedigen langer in je winkel te blijven rondkijken, wat weer een positief effect kan hebben op je verkoopresultaten. Hoe je dit comfort creëert, hangt af van jouw ideale klantprofiel.

Richt jouw winkel zich op een jonger winkelpubliek? Dan kun je met gemakken zoals oplaadstations, photobooths en werkplekken een tegemoetkomen aan de behoeftes van deze generatie. Door deze punten strategisch in de winkel te plaatsen, gaan de digitale en fysieke winkelervaring naadloos in elkaar over. Deze moderne touch voorziet niet alleen in een praktische behoefte, maar moedigt klanten ook aan om langer in jouw winkel te blijven.

Wil je exclusiviteit en klasse uitstralen, creëer dan een stijlvolle zithoek, waar klanten een pauze kunnen nemen en de sfeer van de winkel in zich kunnen opnemen. Comfortabele stoelen, een salontafel en een selectie boeken of tijdschriften zorgen voor een uitnodigende sfeer.

Beide bovenstaande strategieën zijn erop gericht om je winkel uitnodigender te maken voor je beoogde winkelpubliek. Ze spelen in op verschillende behoeften en voorkeuren van klanten, en kunnen worden gecombineerd op basis van welk type klant je tegemoet wilt komen.

 

Maak je winkel ‘Instaggrammable’

Heb jij een fotogenieke winkel? Dan sta je waarschijnlijk al op social media, zonder dat je er iets voor hebt hoeven doen.   

Als je klanten wilt aanmoedigen je winkel op social media te delen, zet dan in het oog springende visuele elementen in die zowel uniek zijn als deelbaar op sociale media. Het creëren van zulk soort ‘Instagram-momenten’ zorgt ervoor dat je klanten kunt omtoveren in ware brand ambassadors van jouw merk.


Interieurwinkel Studio Ellis heeft een harmonische winkelinrichting die uitnodigt tot fotograferen.

Hier zijn enkele ideeën om je winkel fotogeniek te maken:

  • Integreer opvallende designelementen in je winkelinterieur, zoals een muurschildering, kunstwerk of interactieve displays. Door als ondernemer samen te werken met lokale kunstenaars bevorder je kruisbestuiving, waarin zowel jij als degenen met wie je de samenwerking aangaat profiteren van elkaars publiek.
  • Hou je clientèle geïnspireerd! Net zoals in je etalage, is het verrassingselement in je winkelinterieur belangrijk om je bezoekers te motiveren jouw winkel te delen op hun social mediakanalen. Verander je decoratie dan ook regelmatig, en profiteer van feestdagen of seizoenswisselingen om extra uit te pakken.
  • Maak gebruik van opvallende verlichting en creëer een ‘selfiestation’ waar het logo, motto of thema van je winkel of specifieke promo-actie in neonlicht op de achtergrond wordt weergegeven.

Door deze ‘deelbare’ elementen in het interieur van je winkel op te nemen, verandert de winkelervaring in een fotogenieke gebeurtenis die klanten inspireert tot delen, wat zorgt voor organische betrokkenheid, en een breder publiek voor jouw zaak.

 

Een duurzame winkelinrichting

Onderzoek toont aan dat 79% van de consumenten het belangrijk vindt dat winkels en supermarkten zich inzetten voor milieu, mens en maatschappij. Het is dus van belang dat je niet alleen duurzame producten in je assortiment opneemt, maar ook duurzame materialen gebruikt voor je winkelinrichting. Tweedehands meubilair kan je bovendien kosten besparen en bijdragen aan de unieke sfeer in je winkel.

Probeer ook zo min mogelijk te werken met decorstukken en accessoires voor eenmalig gebruik, overbodige verpakkingen en niet-herbruikbare materialen. Ga in plaats daarvan voor tijdloze esthetiek, en zorg dat je interieurelementen multi-inzetbaar en aanpasbaar zijn.

Hier zijn een aantal ideeën voor een duurzame winkelinrichting:

  • Kies voor LED-verlichting om het energieverbruik te verminderen en je ecologische voetafdruk te verkleinen.
  • Voeg kamerplanten toe voor een aangename sfeer en een betere luchtkwaliteit.
  • Kies duurzame materialen: ga voor meubilair en decoratie van gerecyclede en duurzame materialen.
  • Minimaliseer verpakkingen: Bied producten aan met zo min mogelijk verpakkingsmateriaal. Je kunt ook herbruikbare tassen verkopen met het logo van je winkel erop. Zo moedig je klanten aan te recyclen en tegelijkertijd vergroot je je naamsbekendheid.


Het belang van een ‘community’ voor je winkelpubliek

Probeer zoveel mogelijk verplaatsbare inrichtingselementen toe te voegen aan je winkelinrichting, zodat je ruimtes kunt creëren voor workshops, tentoonstellingen of pop-ups in je winkel. Met een flexibele inrichting verbeter je niet alleen de multifunctionaliteit van je winkelruimte, maar creëer je ook mogelijkheden om je winkel om te toveren in een ontmoetingsplaats. 

Retailondernemer Randy Hoogeweegen past deze strategie toe op zijn herenmodezaak Aboutlifestyle. “We hebben een grote winkel, en kunnen kunstenaars een gratis podium bieden. Tijdens exhibition nights die we organiseren nodigen kunstenaars hun publiek uit en ik mijn klanten. Het feit dat we veel inloop en een groot bereik hebben via social media en e-mail, zorgt ervoor dat we elkaar kunnen helpen een merk op te bouwen”, legt hij uit.

Aboutlifestyle is een herenmodezaak waar je ook een kop koffie kunt drinken en lokale kunstenaars kunt ontmoeten.

 

Zet in op visual merchandising in je winkelinrichting

Visual merchandising is de kunst van het presenteren van producten op een manier die hun aantrekkingskracht vergroot en de betrokkenheid van klanten stimuleert. 

Een winkel is meer dan een ruimte gevuld met schappen, een toonbank en een kassa. Strategisch geplaatste winkeldisplays kunnen het koopgedrag beïnvloeden door klanten door de winkel te leiden en hun aandacht te vestigen op specifieke producten of promoties. Dit stimuleert niet alleen impulsaankopen, maar bevordert ook de klantloyaliteit.

Met deze tips maak je winkeldisplays nog aantrekkelijker en breng je producten effectief onder de aandacht:

  • Gebruik de juiste belichting op de positieve kanten van je producten te benadrukken. Met evenwichtige mix van natuurlijke lichtinval, sfeer- en functionele verlichting vestig je de aandacht op jouw bestsellers en creëer je een sfeer die bij je collectie past.
  • Maak thematische displays die een verhaal vertellen rond thema’s die bij jouw merk passen en aansluiten bij de interesses van je klanten. Gebruik accessoires, kleurenschema’s en design om het thema te versterken en context te geven aan de producten, waardoor ze aantrekkelijker worden.
  • Creëer hoogte en diepte: stal je producten op verschillende hoogtes en dieptes uit. Door planken, verhogingen of platforms te gebruiken moedig je klanten aan om je producten van alle kanten te bekijken.

Conceptstore CDKN stalt producten uit op verschillende hoogtes, en creëert daarmee diepte en perspectief in het productassortiment.

Maak het af met een oogverblindende etalage

De etalage is het visitekaartje van je winkel, en hoort daarom op één lijn te zijn met je winkelinrichting. Je etalage moet, naast regelmatige updates, een duidelijke visuele taal hebben die aansluit bij je merk en je ideale klant.

Ter inspiratie van je etalage-inrichting kun je een moodboard maken waarop je kleuren, vormen en beeldmateriaal verzamelt die passen bij je merk naar voren verzamelt. Ga je voor pastelkleuren veel natuurlijk licht, luxe zijde en satijn, of kies je juist voor de aardetinten, leren banken en warme verlichting?

Het belangrijkste is om in je etalage een verhaal te vertellen dat de essentie van jouw winkel, het seizoen en je merkidentiteit communiceert. Kies thematische elementen die je winkelinterieur weerspiegelen en stal producten zo uit dat ze de aandacht krijgen die ze verdienen. Verlichting speelt een cruciale rol bij het creëren van diepte en benadrukken van de juiste elementen.

 

Verbind je winkel en je merk

Het ontwerpen de ideale winkelinrichting is meer dan alleen esthetiek. Het belangrijkste is dat je winkelruimte naadloos aansluit bij je merk of concept, zodat je winkel een inspirerende plek wordt die het contact en de interacties met je klanten bevordert.

Door deze ontwerpideeën te integreren creëer je niet alleen een winkel die visueel aantrekkelijk is, maar ook emoties oproept. Vergeet niet dat het doel is om klanten een aangename ervaring te bieden, zodat ze jouw winkel niet gauw vergeten en graag terug willen komen.

Zoek je een stijlvol, intuïtief en veelzijdig kassasysteem om het ontwerp van je winkel af te maken?  We helpen je graag. Neem contact op met één van onze experts en we vertellen je graag over de mogelijkheden.

 

Ontdek Lightspeed Capital

Wil jij je winkelinterieur upgraden en heb je daarvoor extra cashflow nodig? Vraag een voorschot aan met Lightspeed Capital en ontvang het binnen twee werkdagen op je bankrekening.

 

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Customer Experience