Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Stoppen met uw webshop? Ga voor een webshop overname

Stoppen met uw webshop? Ga voor een webshop overname

Veel webshophouders genieten van de fase waarin de webwinkel wordt opgebouwd: de eerste orders komen binnen, de SEO-posities stijgen en de klanten koppelen positieve ervaringen terug. Dat enthousiasme valt na de eerste jaren vaak wat terug en dan moet u u afvragen of u nog wilt doorbouwen en met extra investeringen de webwinkel naar een volgend niveau wil tillen. Dat zal voor een deel van de webshophouders zo zijn, maar voor een groot deel ook niet. Iedereen is goed in iets anders en een conclusie kan zijn dat u vooral goed in de pioniersfase in het begin bent, of juist in het finetunen en uitbouwen van een bestaande webwinkel.

Waarom stoppen met uw webshop?

De oorzaak van de terugval interesse kan liggen aan tegenvallende resultaten. Dat ligt misschien voor de hand, maar er zijn veel meer redenen denkbaar: zo wisselen mensen in het bedrijfsleven om de zoveel jaar van baan, omdat ze toe zijn aan wat anders. Bij webshophouders is dat niet anders, het heeft alleen wel wat meer voeten in de aarde. Wat we ook meer en meer zien, zijn e-commerce specialisten die webshops opbouwen met als doel om deze met een track record weer te verkopen. Maar ook pensioen is een – wellicht verrassende – reden die regelmatig langskomt.

Type kopers voor uw webshop

Speelt u zelf wel eens met het idee om te stoppen met uw webshop? Overweeg dan zeker de mogelijkheden die een verkoop kunnen bieden. Een webshop waar u misschien genoeg van hebt of niet mee verder komt, kan voor anderen een goede aankoop zijn:

Denk aan starters die nu voor de beslissing staan om zelf iets op te bouwen of een bestaande webwinkel over te nemen (“make or buy”). Het voordeel van een bestaande winkel is dat er historie is opgebouwd, dat er Google posities zijn en opgebouwde klanten/leveranciersrelaties. Met andere woorden: het risico is lager. Hoeveel zal uiteraard per webshop verschillen.

Verder zijn concurrenten of leveranciers vaak goede kopers. Voor hen is de overname van uw webwinkel mogelijk een manier om versneld uit te breiden (“buy and build”). Ook als uw omzet niet zo veel is, maar u wel goede Google posities hebt op belangrijke keywords kan een overname nog steeds de investering waard zijn.

Wat we meer en meer zien, zijn de zogenaamde ‘webshop dokters’. Dit zijn veelal internetbureaus met verstand van zaken. Ze kopen underperformers op, die ze binnen 6-18 maanden grote stappen kunnen laten zetten door hun expertise toe te voegen aan de shop. Zodra de webshop (weer) goed draait, wordt deze ter verkoop aangeboden. Dit zijn vaak goede aankopen voor starters: ze hebben én een goede orderhistorie én geoptimaliseerde SEO en SEA performance.

Ben ik een interessante overnamekandidaat?

Als u heeft besloten dat verkoop een interessante manier is om afscheid te nemen van uw webshop, dan is één van de vragen die volgt: wat maakt dat nu juist mijn webshop interessant is om over te nemen en waar letten kopers op?

Om hier op hoofdlijnen een antwoord op te geven, nemen we als uitgangspunt de eerder besproken methodiek om webshop waarde te bepalen. Voor een inhoudelijke behandeling van de formule leest u verder op Discountedcashflow.nl. Deze formule is gebaseerd op onder meer de vrije kasstromen en een rendementseis, waarmee de toekomstige vrije kasstromen contact worden gemaakt (de ‘waarde’).

Hier vallen voor de beschreven type kopers veel redenen uit af te leiden voor de overname van uw webwinkel:

  • De overname van marktaandeel/extra omzet
  • De overname van Google posities (degene die de top 3 in Google kan afdekken met meerdere eigen shops/sites op belangrijke keywords is spekkoper)
  • De overname van bezoekersstromen (traffic) & domain authority
  • De overname van leveranciersrelaties / inkoopvoorwaarden
  • De overname van (exclusieve) dealerships
  • De overname van een eigen merk
  • De overname van een goed converterend platform met data over klantgedrag
  • De overname van klantenbestanden & nieuwsbrief bestanden

Aan de andere kant zijn er ook redenen te noemen waarom een koper liever weg blijft bij uw webshop:

  • Een grote afhankelijkheid van u als eigenaar (men kan uw werk/netwerk lastig overnemen)
  • Een grote afhankelijkheid van derden (leveranciers, een paar grote klanten)
  • Een grote afhankelijkheid van een personeelslid
  • Een Adwords-infuus (al uw orders komen van betaalde traffic)
  • Een zelfbouw webshop
  • Een te generiek assortiment en geen toetredingsbarrières tot de markt (denk aan de webshops die dropshippers aanbieden)
  • In het geval van een BV zijn leningen nog wel eens een punt

Deze lijst vormt een goede basis voor uzelf om na te gaan in hoeverre uw webshop een interessante overnamekandidaat zou zijn voor kopers. De lijst is niet uitputtend, dus wellicht komt u nog op aanvullende redenen.

Zelf een webshop bouwen?

Probeer het gebruiksvriendelijke Lightspeed eCommerce platform.

Uw shop verkopen

Als u zover bent en besloten hebt dat u graag overgenomen wilt worden: stip alle beschreven punten die voor uw onderneming van toepassing zijn goed aan en werk duidelijk uit wanneer u de shop via ons netwerk te koop aanbiedt. Wij zijn dan het beste in staat om u te matchen aan ons kopersbestand.

Als het nog niet helemaal duidelijk is wat de waarde van uw webshop is: in de appstore van Lightspeed staat onze gratis Webshop Waarde app en ook op onze homepage staat een module waarmee u gratis een indicatie van de waarde kan krijgen. Zowel de app als de module nemen de genoemde elementen in dit artikel mee in de rendementseis en ze komen dus indirect tot uiting in de teruggekoppelde waarde.

Uw eigen webwinkel verkopen? Schrijf u in op onze homepage. Wij houden uw gegevens anoniem en werken op basis van ‘No Cure, No Pay’.

 

 

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Management