Retailers die kiezen voor online verkopen of een combinatie van online en offline verkopen zien een sterke groei in hun omzet. Heeft u nog geen webshop? Dan is het hoog tijd om daarmee te beginnen. Een webshop starten lijkt misschien een hele stap, maar dat valt in de praktijk heel goed mee.
In dit artikel bekijken we welke essentiële stappen u moet zetten om uw webshop te openen met Lightspeed eCom. Last but not least, geven we nog een aantal tips mee om uw webshop te optimaliseren.
Bekijk de webinar: Open een webshop in 7 stappen
Een webshop starten moeilijk? Niet als je weet waar je op moet letten. In deze webinar leggen Lightspeed, Le trend en EffectConnect je uit hoe je een webshop kunt openen voor jouw onderneming.
Wat moet je doen om een webshop te starten
Oké, dus u wilt een webshop starten met Lightspeed eCom; waar begint u? We zetten de belangrijkste stappen voor u op een rijtje.
- Kies uw bedrijfsnaam
- Registreer op Lightspeed eCom
- Kies uw thema
- Voeg hoofdpagina’s toe
- Voeg verzendopties toe
- Maak producten aan
1. Kies uw bedrijfsnaam
Heeft u al een naam voor uw fysieke winkel? Dan is het logisch als u dezelfde naam kiest voor uw webshop. Heeft u nog geen naam? Dan kan het brainstormen beginnen. Het is belangrijk dat uw naam kort en krachtig is, zodat mensen het goed kunnen onthouden. Denk bijvoorbeeld aan een naam waarin het product dat u verkoopt voorkomt, twee woorden die rijmen of verzin een naam door bijvoorbeeld de medeklinkers uit een woord te halen.
Maak een lijstje en ga na of deze namen nog als domeinnaam beschikbaar zijn. Gebruik daarvoor services zoals Google domains. Zijn uw gewenste TLD-opties, zoals .com of .nl, niet meer beschikbaar, kies dan eventueel voor andere opties zoals .eu of .shop. Soms kunt u ook domeinnamen van anderen kopen. Lukt dit niet en wilt u toch graag die .nl of .com TLD dan kunt u ook een woord toevoegen aan uw merknaam, bijvoorbeeld ‘Shop[merknaam].nl’.
Heeft u eenmaal een naam waarvan ook de domeinnaam beschikbaar is, controleer dan bij de KVK of deze bedrijfsnaam ook wettelijk wordt goedgekeurd. U moet aan een aantal punten voldoen en uw naam mag niet voorkomen in het handelsregister.
Besteed voldoende tijd aan dit hele proces, want een naam past u niet zomaar aan.
2. Registreer op Lightspeed eCom
Vroeger was het starten van een webshop een omslachtige klus. U had een domein, een server en een eCommerce systeem nodig, én u moest constant blijven controleren op updates. Dan was u nog niet eens begonnen met verkopen. Dat is met Lightspeed verleden tijd.
Bij Lightspeed werkt u namelijk via een SaaS platform. Hiermee kunt u een professionele webshop maken, zonder dat u een developer hoeft in te huren om de klus te klaren. U richt alles eenvoudig zelf in, en ingewikkelde updates worden automatisch voor u doorgevoerd. Dat bespaart u veel tijd en geld.
U kunt nu dus in een mum van tijd een webshop starten. Zodra u met Lightspeed aan de slag gaat koppelt u eerst uw domeinnaam via een DNS-koppeling aan uw eCom shop. Vervolgens kiest u uit meer dan 60 professionele thema’s en richt u uw webwinkel geheel naar eigen smaak in.
Bij Lightspeed wordt u goed begeleid bij het openen van uw webshop. Daarnaast staat ons Support team altijd 24/7 telefonisch voor u klaar en is er veel documentatie te vinden op onze eCom Support pagina.
Wilt u ook uw eigen webshop starten?
Kies voor een nieuwe inkomstenbron in de groeiende online markt. Manage uw voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform.
3. Kies uw thema
Bezoek de Theme Store van Lightspeed en kies een geschikt thema. Blader door de opties, bekijk welke functies ze hebben, lees recensies van andere verkopers en bekijk live previews.
Voorbeelden van twee populaire thema’s zijn Ignite en Austin. Doe nog veel meer inspiratie op in de blog ‘25 webshop designs die inspireren + webdesign tips’. Ga vooral bij uzelf na welk design past bij uw behoeften. Zodra u een thema gekozen heeft, klikt u op ‘installeer nu’ om met uw webshop te starten.
Voorbeeld webshop met het thema Ignite:
4. Voeg hoofdpagina’s toe
Naast een homepage en de productpagina’s is het belangrijk om een ‘over ons’-, ‘verzenden & retourneren’-, ‘FAQ’-, ‘algemene voorwaarden’- en contactpagina te maken.
Over ons: op deze pagina leren webshopbezoekers meer over u en uw bedrijf.
Verzenden & Retourneren: op deze pagina krijgen webshopbezoekers meer informatie over het verzendproces en hoe ze producten kunnen retourneren.
FAQ: op een FAQ-pagina kunt u op een effectieve manier veelgestelde vragen beantwoorden, zonder daar extra mensen voor aan te nemen. Lees in deze blog alles over het maken van een effectieve FAQ-pagina.
Algemene voorwaarden: hier kunnen uw klanten de zogenaamde ‘kleine lettertjes’ van een koopovereenkomst vinden. Deze pagina moet duidelijkheid scheppen over de rechten en plichten die u en uw klant hebben, waardoor ook de risico’s voor beide partijen worden beperkt. Lees hier een handleiding voor het opstellen van uw algemene voorwaarden.
Contact: hier vinden webshopbezoekers aanvullende bedrijfsinformatie, zoals uw e-mailadres, telefoonnummer, de locatie van uw winkel en uw social media account. Deze pagina moet makkelijk te vinden zijn vanaf uw homepage.
De pagina’s kunt u zelf aanpassen in de eCom backoffice onder ‘Inhoud’. Voor meer informatie over het aanpassen van uw pagina’s, ga naar onze support pagina.
6. Voeg verzendopties toe
Een goede verzendstrategie die past bij uw onderneming is erg belangrijk. Een webshop starten doet u dan ook niet zonder onderzoek te hebben gedaan naar verzendopties, materialen, kosten, aanbieders, etc.
Een belangrijk onderdeel van deze strategie zijn de verzendtarieven. Hoeveel u voor het verzenden van uw producten in rekening brengt moet in verhouding staan tot uw verzendkosten, bestelfrequentie en gemiddelde bestelgrootte. U kunt ervoor kiezen om gratis verzenden, verzenden met variabele kosten of verzenden met vaste kosten aan te bieden. Sommige ondernemers bieden alleen gratis verzenden aan boven een bepaald bedrag (Gratis verzenden bij besteding van minimaal €30), om zo klanten over te halen nog net iets meer te kopen en zo de kosten te dekken.
Ga op onderzoek uit om erachter te komen wat de kosten en opties zijn bij verzendbedrijven als Bpost en DHL. Ook kunnen de volgende apps het verzendproces uit handen nemen, waardoor u meer tijd overhoudt voor andere dingen:
Naast het verzenden is het nu ook mogelijk om klanten hun producten online te laten bestellen en het later contactloos op te laten halen in de winkel. Op onze support pagina krijg je meer informatie over het verzenden en contactloos ophalen.
7. Maak producten aan
Zonder producten kunt u natuurlijk geen webshop starten. Tijd dus om die laatste cruciale stap te zetten. U kunt op twee manieren uw producten aanmaken: handmatig via de backoffice of automatisch importeren.
Handmatig producten invoeren
In de eCom backoffice kunt u makkelijk producten toevoegen. Begin met een titel die een een korte omschrijving geeft van het product. Let op: deze titel bepaalt ook de URL die voor het product wordt gemaakt. U kunt deze later weer aanpassen, zodat deze SEO-proof is. Een omschrijving en lange titel worden, afhankelijk van het thema, weergeven op de productpagina’s. Verder kunt u ook nog de zichtbaarheid, het merk, de leverancier, de levertijd, de prijs en het aantal producten dat u op voorraad hebt instellen. Klik op ‘opslaan’ en uw eerste product staat online!
Automatisch producten importeren
De import tool van Lightspeed eCom is een krachtige tool waarmee u rechtstreeks de productinformatie van uw kassasysteem naar uw webshop kunt importeren. U heeft de volgende productinformatie nodig om in bulk te importeren:
- Merk
- Leverancier
- Hoeveelheid voorraad
- Prijs
- SKU
- Voorraad bestelpunten
- Voorraad minimum
- Kostprijs
- Artikelcode
- Barcode (EAN)
Deze informatie kan geïmporteerd worden als u producten in een Excel- of ander CSV-formaat bestand staan. Meer informatie nodig over het importeren van uw producten? Ga naar het onze supportpagina.
Hoe kunt u uw webshop verbeteren?
Het beheren van een webshop is een constant proces. Er zijn altijd dingen die u kunt aanpassen of toevoegen om de klantervaring, conversies en zichtbaarheid te verbeteren. Hieronder vindt u een aantal mogelijkheden die u kunt toepassen zodra uw webshop live is:
- Win ‘verlaten winkelwagentjes’ terug
- Verbeter uw productfotografie
- Maak betere productbeschrijvingen
- Voeg Facebook Pixel toe
- Begin met het verkopen via Instagram
Win ‘verlaten winkelwagentjes’ terug
Volgens Baymard Institute doet ongeveer 70% van de klanten items in hun winkelwagentje die ze vervolgens niet kopen. Deze klanten wilt u natuurlijk terugwinnen. GebruikeCom-apps zoals Abandoned Cart Recovery of Abandoned Cart om een automatische herinnering via e-mails te versturen waarin u aangeeft dat er nog producten in het winkelwagentje liggen.
Verbeter uw productfotografie
Tijdens het online winkelen kunnen klanten de producten niet voelen, ruiken of uitproberen. Goede productfotografie is daarom essentieel om uw webshop professioneel uit te laten zien en zo meer omzet te genereren.
Zorg ervoor dat u scherpe foto’s maakt en het hele product fotografeert. Daarnaast is het belangrijk dat u geen achtergrond hebt die afleidt van het product. Maak foto’s van verschillende kanten en verschillende kleurvarianten, zodat de klant een duidelijk totaalbeeld krijgt.
U hoeft zelf geen professioneel fotograaf te zijn om mooie productfoto’s te maken. Beeldbewerking apps zoals Ymage (voorheen Cutoutcow) maken het makkelijk om afbeeldingen te bewerken en klaar te maken voor uw webshop.
Maak betere productbeschrijvingen
Goede productbeschrijvingen zijn cruciaal in een webshop. Ze kunnen net als bij een goede productfoto de klant overhalen om een product te kopen. Wees kort maar krachtig, maar zorg er wel voor dat de informatie interessant is voor uw klant. Afhankelijk van het type product dat u verkoopt kunt u uw teksten meer richten op de technische waarde of op de gepercipieerde waarde (sociale status, imago van het merk, etc).
Schrijf overal in dezelfde tone of voice en zorg dat uw teksten goed leesbaar zijn door middel van titels, tussenkoppen en witregels. Last but not least moeten uw teksten SEO-proof zijn, zodat uw producten beter gevonden worden via de zoekmachines.
Voeg Facebook Pixel toe
Wilt u graag op Facebook adverteren, maar heeft u geen groot advertentiebudget? Dan is Facebook Pixel iets voor u. Hiermee kunt u gepersonaliseerde advertenties maken voor iemand zodra diegene een product in uw webshop heeft bekeken. Zo verspilt u geen geld aan mensen die nog nooit op uw webshop hebben gekeken.
Begin met het verkopen via Instagram
Met Instagram Shopping voegt u een extra verkoopkanaal toe dat u kunt linken aan uw webwinkel. Op Instagram kunt u berichten en stories plaatsen met uw producten en daar een product tag of een productsticker aan linken. Zodra een Instagram-gebruiker daarop klikt zien ze uw product, beschrijving, prijs en een link naar de website waar ze kunnen betalen.
Alles wat u in uw Lightspeed eCommerce catalogus heeft staan kan dus ook geïntegreerd worden met Instagram. Zo creëert u nog meer mogelijkheden om uw producten te verkopen.
Een webshop starten? Begin vandaag!
Zo ziet u maar, een webshop starten hoeft nog niet zo ingewikkeld te zijn. Nu is het aan u om aan de slag te gaan!
Door online te verkopen kunt u uw omzet verhogen en de klantervaring verbeteren. Klanten kunnen winkelen hoe zij willen en wanneer ze willen, waardoor u 24/7 omzet kunt genereren.
Met de juiste technologie was het nog nooit zo eenvoudig om online te verkopen. Klaar om uw webshop te starten? Onze eCom experts staan voor u klaar om al uw vragen te beantwoorden over Lightspeed eCom. Zij zorgen ervoor dat u snel online kunt gaan verkopen.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.