Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

6 manieren om uw voorraad te beheren met uw kassasysteem

6 manieren om uw voorraad te beheren met uw kassasysteem

Voorraadbeheer is de kern van uw bedrijf. Tegelijkertijd is het ook het vlak waarop de meeste retailers falen. Ze kopen te veel voorraad in die niet verkoopt, of ze kunnen niet voldoen aan de vraag naar populaire items. Herkenbaar probleem?

Voorraadbeheer is een evenwichtsoefening, maar wanneer u een goede voorraadbeheer-strategie heeft, hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Met de juiste tools is uw voorraad altijd op peil, zowel voor uw winkel als uw webshop. Hoe kan uw kassasysteem u tot dienst zijn als het gaat om voorraadbeheer? Ontdek het hieronder.

1. Weet welke producten u moet inkopen

De logica is simpel: u moet eerst weten wat uw bestsellers zijn, zodat u er meer van kunt verkopen. Een cloud-gebaseerd kassasysteem helpt u met het identificeren van de producten niet zo goed verkopen, zodat u ze kunt afprijzen, verkopen en ruimte kunt maken in uw rekken voor beter verkopende items.

Door op uw voorraad – jaar na jaar verkoop of per seizoen – kosten en winstmarges bij te houden, kunt u slimmere inkoopbeslissingen nemen en het rendement op uw investering verhogen.

Lightspeed x SHAW Pop-Up Opening © Leyla Hesna

2. Krijg inzicht in uw voorraad

Met een cloud-gebaseerd kassasysteem kunt u pop-up stores openen of uw producten verkopen op beurzen en andere events. Hoe? Door uw voorraadbeheer en betaalmethodes te centraliseren in één systeem dat u kunt openen vanaf een laptop, tablet of smartphone. Wanneer klanten u vragen of een product nog op voorraad is, kunt u snel antwoorden vinden omdat de informatie letterlijk binnen handbereik is.

De koppeling tussen mijn webshop en winkel met Omnichannel vind ik super om mee te werken. […] Het is handig dat je voorraad rechtstreeks in zowel je eCom als Retail zichtbaar is.

– Jill Shaw

3. Geautomatiseerde inkooporders

Nadat u een inkooporder hebt gemaakt, kunt u faxen, e-mailen of – als u Lightspeed Retail gebruikt – orders plaatsen bij enkele van de grootste leveranciers in uw sector met behulp van onze geïntegreerde productcatalogi. Bovendien kunt u automatische bestellingen instellen.

Wat doen automatische bestellingen?

Automatische bestellingen zijn een hulpmiddel waarmee u te allen tijde een minimum-aantal van een bepaald artikel als ‘op voorraad’ kunt instellen. Zodra uw voorraadniveaus het minimum bereiken, ontvangt u een melding zodat u meer kunt bestellen en niet zonder voorraad komt te zitten. Vervolgens kunt u het product en de gewenste hoeveelheid automatisch opnemen in uw volgende inkooporder.

SHAW x Lightspeed Pop-Up Store

4. Zoek snel artikelen op voor klanten

Organiseer uw voorraad in aanpasbare categorieën en tag al uw items met dezelfde kenmerken. Door tags en categorieën te gebruiken om uw voorraad-zoekacties te filteren, kunnen klanten de producten die ze zoeken sneller vinden – en zelfs andere gerelateerde producten tegenkomen die ze aan hun winkelwagentje willen toevoegen. Dit heeft direct effect op het gemiddelde aantal gekochte artikelen per transactie.

5. Beheer de voorraad van al uw locaties

Het beheren van uw voorraad over meerdere winkellocaties kan lastig zijn, maar een cloud-gebaseerd kassasysteem kan u hierbij helpen.

Of u nu één winkel, meerdere locaties of zelfs een online winkel heeft, een cloud-gebaseerd kassasysteem zal uw voorraad op alle locaties synchroniseren. Met Lightspeed Retail kunt u al uw voorraad op één plaats bekijken, zonder door meerdere tabbladen of applicaties te moeten bladeren.

Dat is het handige van Lightspeed, dat iedereen toegang heeft tot alle real-time data. Bijvoorbeeld: iemand in Antwerpen kijkt in de stock van Gent of een bepaald item nog op voorraad is, haalt twee stuks eruit en die zijn de dag nadien in Antwerpen. Het snel circuleren van goederen dankzij de multi-location features van Lightspeed zorgt voor meer conversie.

– I.Ma.Gi.N. Jewels

6. Optimaliseer uw eCommerce

Lightspeed eCom is het enige eCommerce-systeem dat speciaal is ontworpen voor fysieke winkels die ook online willen verkopen.

Door de voorraad, klantenprofielen en verkoopgegevens van uw fysieke en online winkels te synchroniseren, krijgt u een echt 360-graden overzicht van uw hele bedrijf, vanuit één systeem.

Alles combineren

U denkt wellicht dat het beheren van uw voorraad ingewikkeld is, maar dat hoeft niet zo te zijn. Wanneer u bent uitgerust met een kassasysteem dat voldoende mogelijkheden heeft, zult u merken dat het inkopen sneller wordt, het afprijzen gemakkelijker wordt en het management van uw winkels efficiënter wordt.

Het komt erop neer dat u minder tijd kwijt bent aan het tellen van uw voorraad en het uitzoeken van uw volgende stappen, en meer tijd overhoudt om aan uw klanten te besteden. Uiteindelijk zult u betere resultaten voor uw winkel behalen, en hoeft u zich nooit zorgen te maken over onder- of over-bevoorrading.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Vooraadbeheer