Zoals u in deze Retail Trends voor 2019 blog kon lezen, maakten voice devices zoals Google Home en Amazon’s Echo het afgelopen jaar een enorme opmars, en de verwachting is dat hun populariteit in 2019 nog groter zal worden.
Voice devices zijn ontworpen om het dagelijkse leven gemakkelijker te maken. Zo kunt u Alexa vragen of ze een bepaald nummer kan afspelen, een boodschappenlijstje wilt samenstellen, of het gaat sneeuwen komend weekend, en of ze uw favoriete haarolie opnieuw kan bestellen. Vergeet ook niet de voice assistants zoals Siri en Google Assistant, die zelfs nóg meer gebruikt worden dan voice devices. Retailers die mee willen met de tijd, moeten voice als een serieuze kans zien om hun marktaandeel op lange termijn te vergroten.
Uit onderzoek blijkt dat 26% van de consumenten die voice devices bezitten, deze gebruiken voor online aankopen, oftewel v-commerce. Voice search is gemiddeld 3.7x sneller dan typen.
Amazon heeft nog steeds het grootste aandeel van de markt, namelijk 71%. Google Home heeft 22%, maar daartegenover staat wel dat Google Home eigenaren vaker online aankopen doen. Verbazend genoeg hebben 6% van de device eigenaars zowel een Amazon Echo als Google Home. Zo gebruiken ze verschillende devices op verschillende plekken in het huis, zoals de woonkamer, keuken en slaapkamer.
Waarvoor worden voice devices het vaakst gebruikt?
Volgens een studie van Narvar worden voice apparaten het vaakst gebruikt voor research, boodschappenlijstjes en het tracken van pakketten. Huishoudartikelen, delivery maaltijden, boodschappen en verzorgingsproducten behoren tot de items die het meest via voice worden besteld.
Uit het onderzoek blijkt ook dat voice shopping het meeste wordt gebruikt voor herhaalaankopen en subscription-gebaseerde services. Retailers kunnen gebruikmaken van de sterke punten van voice-shopping door producten aan te bevelen waarvan zij weten dat hun klanten ze al hebben gekocht en goed hebben beoordeeld.
Hoe kan u uw website optimaliseren voor voice?
Omdat voice search gebaseerd is op zoekresultaten, is het logisch dat voice optimalisatie een belangrijk onderdeel moet worden van uw SEO strategie. SEO optimalisatie en voice optimalisatie liggen over het algemeen op één lijn, maar er zijn specifieke aspecten van SEO die u zullen helpen beter te presenteren op het gebied van voice search.
5 Tips om voice-shopping proof te worden
1. Featured snippets
Een featured snippet is het stukje tekst dat Google bovenaan een pagina vertoont, met informatie die de vraag van de gebruiker beantwoordt. Dit wordt rechtstreeks van een webpagina onttrokken. Wanneer de zoekresultaten van een zoekopdracht een featured snippet bevatten, zal de voice assistant hoogstwaarschijnlijk deze voorlezen. Als u wilt dat uw website goed rankt in voice search resultaten, moet u ervoor zorgen dat u zo kwalitatief mogelijke content op uw website plaatst, wat de kansen vergroot dat een deel van deze content in een featured snippet terechtkomt.
2. Chatbots
Omdat voice het vaakst gebruikt wordt voor research, is het belangrijk om te weten wat uw (potentiële) klanten willen weten. Chatbots worden steeds vaker ingezet als onderdeel van customer service, en dit kan ook rechtstreeks gelinkt worden aan voice tools. Dit verhoogt de interactie en zorgt ervoor dat klanten rechtstreeks productvragen kunnen stellen en bestellingen kunnen opvolgen.
3. Long Tail-keywords en vragen
Het grootste verschil met “traditionele” search (typen) en voice search is het verschil in type keywords. Bij voice search stelt de gebruiker meestal een vraag, dus “Hoe lang duurt de film Titanic?” in plaats van “Speelduur Titanic”. Pas uw keywords hierop aan, en neem meer vragen op in uw website. Dat kan op uw FAQ-pagina of uw blog. Probeer hier de meest voorkomende vragen over uw producten/service te beantwoorden. U moet optimaliseren voor zoekwoorden die langer van aard zijn, en uw content moet “to-the-point” zijn en direct antwoord geven op de vraag.
4. Klantdata & Retargeting
Elke retailer weet dat klantdata verzamelen erg belangrijk is. Met voice shopping wordt dit nog belangrijker, vooral als het gaat over herhaalaankopen. Amerikaanse retailers zoals Walmart gebruiken Google Home om hun klanten een herinnering te sturen wanneer het tijd is om bepaalde producten opnieuw te kopen, zoals bijvoorbeeld wasmiddel.
5. Optimaliseren voor Amazon Echo
Amazon Echo is niet 100% objectief als het aankomt op shopping. Wanneer consumenten Echo gebruiken, raadt deze 54% van de tijd een Amazon’s Choice product aan. Dus, als u meer producten wilt verkopen, is het wellicht interessant om via Amazon te verkopen. Producten die het meeste worden aangeraden zijn goed geprijsd, hebben hoge ratings en kunnen met Amazon Prime shipping verstuurd worden.
6. Optimaliseren voor Google Home
Wanneer een consument via Google Home een bepaald item zoekt, zal Google Home zo vaak mogelijk lokale retailers aanraden. Dit is dus vooral interessant wanneer u naast een webshop ook een fysieke winkel heeft. Optimaliseer uw website door uw bedrijf te registreren bij Google en moedig uw klanten aan om Google reviews achter te laten op uw Google My Business pagina. Focus ook op lokale keywords, zoals “Beste camera winkel in Gent”.
De toekomst van online shoppen
Hoewel voice shopping nog niet 100% mainstream is, vooral in Europa, gaat deze nieuwe manier van winkelen ongetwijfeld een grote impact hebben op eCommerce in de komende jaren. De eerste stap is om een goed gedefinieerde voice search optimalisatie strategie te creëren. Eenmaal u deze heeft, kan u aan de slag met het definiëren van de keywords waarop u gevonden wilt worden via voice search. Onthoud: de meeste voice zoekopdrachten zijn gebaseerd op vragen.
De retailers die voice search nu al in gedachten houden bij het optimaliseren van hun SEO strategie, zullen een drastische verbetering zien in hun content visibiliteit. Voice search houdt immers slechts rekening met de top pagina’s in zoekresultaten.
Meer weten over de beste SEO praktijken?
Lees de SEO Cheat Sheet
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.