Het is tegenwoordig bijna onmogelijk om een succesvolle winkel te runnen zonder ook een webshop te hebben. En een duidelijk en up-to-date verzendbeleid is een onmisbaar onderdeel van een succesvolle webshop. Met een goed verzendbeleid kun je de verwachtingen van je klanten managen en hen laten weten wat hun opties zijn.
In dit artikel lees je meer over het samenstellen van een verzendbeleid, en wat je daarvoor nodig hebt:
- Wat is een verzendbeleid?
- Waarom heeft jouw webshop een verzendbeleid nodig?
- Welke elementen horen er in een verzendbeleid?
- Waar vind je het verzendbeleid?
- Voordelen van een goed verzendbeleid
Een eigen webshop starten?
Met Lightspeed bouw je een webshop waar klanten keer op keer naar terug komen. Kies uit meer dan 50 professionele thema's en een gloednieuwe webshop checkout, speciaal gemaakt voor hogere conversie.
Wat is een verzendbeleid?
Een verzendbeleid is een verzameling aan informatie, regels, prijsbepalingen en procedures die webwinkeliers publiceren om klanten te laten weten hoe en wanneer ze hun bestellingen zullen ontvangen.
Het verzendbeleid omvat meestal onderwerpen zoals verzendmethodes, -termijnen en -kosten, verwerkingstijd, beperkingen en alles wat klanten nog meer moeten weten om hun pakket te laten bezorgen. Naast verzendinformatie publiceren online retailers meestal ook hun retourbeleid.
Waarom heb je een verzendbeleid nodig?
Met een verzendbeleid kun je klanten informeren over verzendtermijnen en -prijzen. Op die manier beantwoord je potentiële vragen hierover, en verminder je de druk op de klantenservice.
Dit soort richtlijnen laten je klanten weten hoe en wanneer ze hun producten zullen ontvangen. Dat is vooral belangrijk voor tijdgevoelige bestellingen zoals cadeaus, en in drukke tijden zoals rond feestdagen of uitzonderlijke situaties (noodweer, pandemie, etc.), wanneer vertraagde leveringen gebruikelijk zijn. Als jouw standaard verzendsnelheid niet werkt voor een klant, kunnen ze de verzendinformatie raadplegen om te kijken wat de opties voor versnelde verzendingen zijn.
Een verzendbeleid informeert klanten ook over de verzendkosten. Als je deze in je verzendinformatie opneemt, kunnen klanten deze kosten optellen bij de aankoopprijs, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan wanneer ze gaan afrekenen.
Door verzendinformatie openbaar en makkelijk vindbaar te maken, krijg je minder vragen over verzendprocedures, wat jou en je medewerkers tijd bespaart, en waardoor je je kunt richten op het runnen van je business.
Een verzendbeleid maken
Voeg de onderstaande onderdelen toe als je een zo volledig mogelijk verzendbeleid wilt opstellen, naargelang ze van toepassing zijn op jouw webwinkel.
- Beschikbare verzendmethodes: de transportbedrijven waarmee je werkt, verschillende verzendsnelheden die je aanbiedt en geschatte levertijden voor elke verzendoptie.
- Kosten van verzendopties: hoeveel reken je voor elke verzendmethode en de verschillende levertijden?
- Gratis verzending: indien van toepassing, vanaf welk aankoopbedrag hoeven klanten geen verzendkosten te betalen?
- Verwerkingstijd: hoe lang duurt het vanaf het moment dat je een bestelling ontvangt tot het moment van verzending?
- Uiterste besteltijd (cut-off time): hoe laat dienen klanten een bestelling te plaatsen zodat die dezelfde dag nog behandeld of verzonden kan worden?
- Informatie over internationale verzendingen: de landen waarnaar je wel en niet kunt verzenden, de vervoerders voor verzendingen naar het buitenland, en informatie over douanerechten en tarieven die klanten mogelijk moeten betalen.
- Verzendbeperkingen: restricties op wat, hoe, of wanneer items worden verzonden. Bijvoorbeeld: bepaalde producten die vanwege hun afmetingen niet kunnen worden verzonden, maar moeten worden opgehaald.
- Extra verzendopties: hier kun je extra diensten vermelden die je aanbiedt met betrekking tot de verzending van je producten, zoals bijvoorbeeld cadeauverpakkingen en leveringen op een ander adres.
- Datum: de datum waarop je voor het laatst de verzendinformatie hebt bijgewerkt.
Hoewel je verzendbeleid niet alle bovenstaande onderwerpen hoeft te omvatten, kun je je klanten met deze informatie beter op de hoogte houden, en zo voorkomen dat ze in frustrerende situaties terechtkomen.
Waar vind je het verzendbeleid?
Je kunt een speciale sectie van je webshop wijden aan je verzendbeleid, maar je kunt er ook voor kiezen deze informatie onder de veelgestelde vragen te plaatsen. De meeste retailers zetten de verzendinformatie en het retourbeleid op dezelfde pagina. Link naar de pagina in de voettekst van je website, zodat klanten je beleid makkelijk kunnen vinden, waar ze zich ook bevinden.
Naast de speciale pagina gewijd aan je verzend- en retourbeleid, is het ook aan te raden om deze informatie op je productpagina’s weer te geven. Veel webshops plaatsen de verzendinformatie onder de artikelbeschrijvingen. Zet bijvoorbeeld een korte tekst onder elk artikel, zoals “gratis verzending vanaf €50”, en link vervolgens naar de pagina waar het volledige verzendbeleid is terug te vinden.
Voorbeelden van een goed verzendbeleid
Tijd om de theorie achter een goed verzendbeleid toe te passen op jouw bedrijf! Gebruik de onderstaande voorbeelden om je te laten inspireren bij het samenstellen van de verzendinformatie van jouw webshop.
Voorbeeld levertijden
Tony’s Chocolonely geeft met een handig uitklapmenu gedetailleerde informatie over de levertijd van bestellingen. Voor grote bestellingen is er een aparte link, zodat de lezer niet overspoeld wordt en de informatie beknopt blijft.
Voorbeeld verzendmethodes
Accessoire-webshop Brandfield geeft in één duidelijke tabel alle mogelijke informatie over de verschillende transporteurs waarmee ze werken, de prijzen, de uiterste besteltijd en de verzendtermijn in alle landen waarin ze actief zijn.
Voorbeeld extra verzendopties
Speelgoedwinkel Hout en Plezier begrijpt dat veel bezoekers van hun webshop op zoek zijn naar cadeaus, en speelt daar goed op in. Ze leggen duidelijk uit welke handelingen verricht moeten worden om de producten in cadeauverpakking te ontvangen.
Voorbeeld verzendbeperkingen
Plantenwinkel Groene Vingers legt in detail uit tot welke afmetingen de planten verstuurd kunnen worden, en legt ook duidelijk uit wat te doen als de plant niet binnen de maximale dimensies valt. Zo weten de klanten precies wat ze kunnen verwachten.
Aan de slag: maak je eigen verzendbeleid
Een webshop is een onmisbaar onderdeel van een omnichannelstrategie. Door verzendinformatie te publiceren en je verzendbeleid makkelijk vindbaar te maken op je website (bijvoorbeeld in de footer), verhoog je klanttevredenheid en verminder je tegelijkertijd het aantal vragen over verzendtarieven, leveringstijden en meer.
Met Lightspeed wordt het runnen van een omnichannelbedrijf een fluitje van een cent. Voeg je favoriete vervoerders toe en breid je verzend- en retouropties uit met integraties zoals die van Sendcloud en Returnless. Meer weten? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.