De dag van de liefde komt eraan. Ook dit jaar verwachten (online) retailers wereldwijd weer een flinke extra omzet voor Valentijnsdag. Afhankelijk van de producten die jij verkoopt, kan het een drukke periode zijn. Geef je verkopen een last minute boost met deze 11 ideeën voorValentijnsdag:
- Analyseer je sales van voorgaande jaren
- Verleid klanten met e-mailmarketing
- #Spreadthelove op social media
- Zet een onweerstaanbare valentijnspromo op je homepage
- Bied een gratis inpakoptie voor meer unboxing
- Vertroetel je vaste klanten
- Organiseer een last minute valentijns-sale
- Zoek een marketingpartner voor Valentijnsdag
- Ga voor originele valentijnscadeaus
- Zet in op selflove
- Maak gift bags en cadeaupakketten
Is jouw winkel future proof?
Deze gids vertelt je meer over nieuwe retail-tactieken en online oplossingen die je klaarstomen voor de toekomst.
1. Analyseer je sales van voorgaande jaren
Kun je met jouw omnichannel kassasysteem of webshop verkoopdata bekijken? Analyseer dan je verkoopcijfers van voorgaande jaren. Zo kun je nagaan wat de best verkochte producten rond Valentijnsdag waren. Als je deze producten nog steeds in je assortiment hebt, prijs ze dan aan op je homepage, op social media of in een speciale valentijnseditie van je nieuwsbrief, om zo meer klanten naar je webshop te leiden.
2. Verleid klanten met e-mailmarketing
E-mails zijn een effectief communicatiemiddel om klanten op de hoogte te brengen van je valentijnscampagne. In tegenstelling tot de traditionele feestdagen, kopen de meeste mensen cadeaus voor Valentijnsdag niet lang van tevoren, dus deze e-mail hoef je pas enkele dagen voor Valentijnsdag te versturen.
Stuur je eerste e-mail een week of twee voor Valentijnsdag, en op 14 februari nog één, om last minute aankopen aan te moedigen.
3. #Spreadthelove op social media
Social media bieden eindeloos veel mogelijkheden als het gaat om speciale acties en promoties. Organiseer een wedstrijd op Instagram waarin je aan je volgers vraagt om hun meest bijzondere of inspirerende liefdesverhalen te delen. Degene met het mooiste verhaal wint een prijs. Door de stories van je volgers te delen op je eigen profiel creëer je meer engagement.
Een ander idee is om een hashtag te gebruiken (bijvoorbeeld #spreadthelove) waarmee je volgers motiveert om ‘random acts of kindness’ te delen. Beloon de volgers die hun verhaal delen met een speciale kortingscode.
Je kunt ook bepaalde producten op je Instagram-feed in de spotlight zetten en deze taggen met de Instagram-shopping feature, zodat volgers ze rechtstreeks via Instagram kunnen aanschaffen.
Hieronder zie je de Valentijns-stories van chocolaterie van Soest.
4. Zet een onweerstaanbare valentijnspromo op je homepage
Maak een speciale Valentijnsdag-sectie op de homepage van je webshop, waarmee je de valentijnscadeaus extra in de spotlights zet en je sales kunt boosten. Laat cadeaus of andere relevante items extra opvallen door ze in een speciale categorie te plaatsen, en voeg afbeeldingen of banners toe met een valentijnsthema. Deze kun je makkelijk zelf maken met tools zoals Canva. Hier zie je een voorbeeld van make-up webshop Anvy:
5. Gratis inpakken voor meer unboxing
Iedere Valentijn voelt zich speciaal met een mooi ingepakt cadeautje. Inpakken, en daarmee ook uitpakken of unboxing, zijn bij uitstek rituelen die passen bij Valentijnsdag. Bied daarom als (web)winkel gratis inpakservice aan, zodat klanten verzekerd zijn van een mooi cadeau! Als het ingepakte cadeau er goed uitziet, zijn consumenten sneller geneigd om het delen op social media, en dat is weer mooi meegenomen voor jou.
Mooi inpakken is dus niet alleen een aardig gebaar, het kan klanten ook stimuleren om in de toekomst nóg meer cadeaus in jouw (web)winkel te kopen.
6. Vertroetel je vaste klanten
Gebruik je kassasysteem om erachter te komen wie je vaste klanten zijn. Via een loyaliteitsprogramma kun je makkelijk een e-mail met een gepersonaliseerde valentijnspromo of korting naar je VIP-klanten sturen. Ze zullen deze aandacht zeker waarderen!
Een e-mailcampagne kun je targeten op verschillende klantprofielen, en je kunt per profiel ook een andere aanbieding aanmaken. Als je met een loyaliteitsprogramma werkt, kun je ook nieuwe klanten verleiden om mee te doen.
7. Organiseer een last minute valentijns-sale
Organiseer een speciale uitverkoop op Valentijnsdag om je online verkopen een boost te geven. Stuur klanten een e-mail met een countdown timer, waarmee je benadrukt dat ze deze kans niet mogen missen. Je kunt de timer ook op de homepage van je webshop zetten. Zo vergroot je het gevoel van urgentie van je aanbieding.
Heb je een winkel en houden jouw klanten van gezelligheid? Organiseer dan vlak voor Valentijnsdag een evenement met lekkere hapjes en drankjes. Dat is meteen de ideale gelegenheid om de valentijnspromo onder de aandacht te brengen. Maak het extra aantrekkelijk door een passend cadeau te verloten onder de deelnemers als ze jouw valentijns-event delen op social media.
8. Zoek een marketingpartner voor Valentijnsdag
Wil jij na de drukke feestdagen en een rustige januarimaand wel weer wat leven in de brouwerij? Valentijnsdag is voor veel retailers de eerste grote feestdag in het nieuwe jaar, en een goed moment om je verkopen een boost te geven.
Houd daarbij wel in gedachten dat het op Valentijnsdag niet alleen om spullen draait, maar juist om ervaringen. Veel mensen trakteren hun geliefde op een romantisch diner of een avondje in de bioscoop.
Daarom kan het een leuk idee zijn om op Valentijnsdag samen te werken met een spa, restaurant of theater, en gratis kaartjes of cadeaubonnen aan te bieden vanaf een bepaald aankoopbedrag.
9. Ga voor originele valentijnscadeaus
Niet elke winkel verkoopt chocolade en bloemen, en tóch zijn er eindeloos veel mogelijkheden om je producten te promoten op Valentijnsdag. Zelfs als je er helemaal niets mee hebt! Je kunt een anti-Valentijnscampagne starten, gericht op singles of iedereen die geen Valentijnsdag viert. Is het thema liefde je te nauw? Denk dan aan een promotie rondom het thema vriendschap. Hieronder zie je de originele promo van Birchbox, een bedrijf dat gepersonaliseerde beauty boxes verstuurt, en inzet op originaliteit en personalisatie versus cliché cadeaus.
10. Zet in op selflove
Zelfliefde en selfcare zijn andere uitstekende invalshoeken voor Valentijnsdag. Als je geen typische valentijnsgeschenken verkoopt of op voorraad hebt, moedig je klanten dan aan om een cadeautje voor zichzelf te kopen.
Tassenfabrikant Kate Spade deed precies dat: voor Valentijnsdag stuurde de winkel een e-mail om klanten over te halen zichzelf een welverdiende gepersonaliseerde handtas cadeau te doen.
11. Maak gift bags en cadeaupakketten
Maak winkelen eenvoudig door cadeaupakketten en gift bags samen te stellen voor je klanten. Valentijnsdag is het perfecte moment voor cross-selling, ofwel het bundelen van je producten voor een betere winstmarge. Bovendien doe je je klanten er een groot plezier mee, want ze hoeven de cadeautjes niet meer zelf bij elkaar te zoeken.
Gourmetwinkel Flavor Shop biedt mandjes aan met een selectie van champagne, koekjes, chocola en andere lekkernijen.
Bereid je (web)winkel voor op Valentijn
Vergeet niet dat het bedenken van promoties en campagnes voor een feestdag zoals Valentijnsdag een proces is, waarin sommige ideeën misschien beter zullen aanslaan bij je klanten dan andere. Elke (web)winkel is uniek, en er bestaat geen magische formule voor het maximaliseren van je valentijnsverkopen. Toch hopen we dat deze Valentijns-ideeën je op weg helpen voor een lucratieve én liefdevolle Valentijn! Wil je meer weten over hoe het omnichannel platform van Lightspeed retailers helpt bij het synchroniseren van hun verkopen, zowel online als offline? Neem dan contact op met één van onze experts.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.