Ondanks alle technische ontwikkelingen van de afgelopen jaren, blijven er op het gebied van horeca twee factoren het meest bepalend voor gasten: het eten en de service. Als gevolg van technische ontwikkelingen blijkt dat de verwachtingen van uw gasten steeds hoger liggen: u heeft meer informatie van ze, dus ze verwachten een meer persoonlijke benadering. Voelt u u nog niet helemaal thuis in de wereld van ‘resto tech’? Hier vindt u drie manieren waarop u het succesvol toe kunt passen in uw onderneming.
1. Bied direct voordeel
Het implementeren van technologie zoals een digitaal loyalty programma brengt een hoop voordelen met zich mee voor de horeca gelegenheden die het gebruiken. Ze kunnen meer informatie verzamelen over hun gasten, en zo de kwaliteit van hun service verbeteren. De vraag die hier tegenover staat is: wat halen de gasten eruit?
Om uw gasten ervan te overtuigen gebruik te maken van een programma wat vooral u ten goede gaat komen, is het van belang dat u hen ook een direct voordeel aanbiedt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een directe korting zodra ze uw loyalty-app downloaden, of een ‘startkapitaal’ van een bepaalde hoeveelheid spaarpunten. Na deze primaire motivatie is het van belang om het gebruik van de app te blijven stimuleren.
2. Zorg voor een gevoel van betrokkenheid
Een belangrijk aspect van technologie in een horecazaak is het creëren van een gevoel van betrokkenheid bij uw merk; ook als uw gasten niet bij u binnen staan.
Een goede en toegankelijke manier om dit te realiseren is via Instagram, waarmee u door middel van foto’s en stories contact kunt maken met uw doelgroep. Verzin een hashtag, of geef een aantal personeelsleden toegang tot uw account voor grappige ‘behind the scenes’ stories die u onderneming een stuk tastbaarder en echter maken voor uw gasten.
Een andere manier van interactie heeft wederom te maken met het bieden van voordeel aan uw gasten. Geef ze korting op hun rekening wanneer ze reserveren via uw app, of verzin andere promoties waar u als gast alleen via de app toegang tot kunt krijgen.
Zorg ervoor dat uw kassasysteem technologie ondersteunt
Lees de complete checklist voor een nieuw kassasysteem
3. Blijf bij uw eigen concept
Hoewel technologie toegankelijker is dan ooit, is het belangrijk om uit dit brede aanbod de juiste toepassingen voor uw zaak te kiezen. U moet een reden hebben waarom u bepaalde technologie wilt implementeren. Wilt u uw efficiëntie verhogen, uw service verbeteren, of de communicatie naar uw gasten toe constanter maken? Al deze factoren bepalen wat voor technologie het beste werkt voor u.
Daarnaast moet het passen in de context van uw onderneming: een app waarbij klanten ook actief betrokken worden kan heel goed werken voor een koffiebar of informeel café, maar is volledig misplaatst in een haute cuisine restaurant, waar uw gasten een persoonlijkere benadering verwachten. Wat daar bijvoorbeeld wel weer zou kunnen werken is een kassasysteem waarbij u de voorkeuren van iedere gast kun noteren in een persoonlijk profiel.
Het implementeren van technologie in uw horeca onderneming kan echt de moeite waard zijn. Belangrijk hierbij is om de juiste technologie te kiezen voor uw type horecazaak, en een duidelijk doel in uw achterhoofd te hebben waar de technologie u bij moet helpen. Als u het op die manier aanpakt, zult u er zeker geen spijt van krijgen!
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.