Het is als de filmpremière die uitverkocht is. Het nieuwe restaurant met een wachtlijst voor reserveringen. En de nachtclub met een rij tot om de hoek.
We voelen ons van nature aangetrokken tot wat nieuw en populair is. Immers, als iedereen denkt dat het geweldig is, dan moet het wel geweldig zijn. Dit is social proof.
Social proof is een krachtige manier om klanten te beïnvloeden en daarmee de conversies in uw webshop te verhogen. In dit artikel gaan we in op wat social proof is en hoe u het kunt inzetten als onderdeel van uw marketinginspanningen.
Wat is social proof?
Simpel gezegd, social proof betekent het volgen van de massa.
Het is hoe we worden beïnvloed door de acties van anderen, met onze aangeboren behoefte om deel uit te maken van de grotere groep en validatie te zoeken voor onze beslissingen.
Zoals u ziet aan de bovenstaande voorbeelden is dit geen nieuw concept. Maar naarmate de consumentenervaring verschuift naar digitale ruimtes, is social proof meer dan ooit de norm geworden.
Onze aankoopbeslissingen worden nu beïnvloed van ver buiten het bereik van onze directe sociale kringen. Het zijn blogs die ons vertellen welke producten we moeten kopen, likes & shares die laten zien wat de laatste trends zijn, en productrecensies die de eerlijke ervaringen van andere klanten vertellen.
En deze online invloed is behoorlijk krachtig. Zo krachtig zelfs dat uit een onderzoek is gebleken dat 87% van de aankoopbeslissingen begint met online onderzoek voordat de aankoop wordt gedaan.
Wilt u uw producten ook online verkopen?
Met Lightspeed eCommerce staat uw webshop in een handomdraai online. Manage uw voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform.
9 tips hoe u social proof kunt inzetten in uw marketingstrategie
1. Maak gebruik van klantreviews en beoordelingen
97% van de consumenten zeggen dat online reviews van invloed zijn op hun aankoopbeslissingen.
Reviews en beoordelingen zijn een van de krachtigste manieren om social proof te gebruiken en misschien ook wel de belangrijkste.
Werk samen met uw klantenondersteuning om waar mogelijk positieve reviews te krijgen.
Dit omvat reviewsites van derden zoals Google, Yelp en TrustPilot. Deze sites verschijnen vaak naast de merken in de resultaten van zoekmachines, dus het voegt meer geloofwaardigheid toe en vergroot de naamsbekendheid. Bovendien draagt het bij aan uw online aanwezigheid en helpt het bij SEO.
In uw eigen webshop kunt u deze reviews en beoordelingen gebruiken als onderdeel van de landingspaginatekst en deze naast getuigenissen benadrukken. Bovendien kan het weergeven van reviews op productpagina’s aarzelende klanten overhalen tot aankoop.
Image: https://deciem.com/
Zo heeft het huidverzorgingsmerk The Ordinary klantreviews gezet op elke productpagina. Dit heeft geresulteerd in enkele van de beste aanbevelingen waar ze om konden vragen, met opmerkingen als “Het is het meest effectieve huidverzorgingsproduct dat ik ooit heb gebruikt”. Eén opmerking bewees zelfs de effectiviteit van klantreviews: “Na het lezen van de reviews voor dit product, moest ik het gewoon proberen.”
2. Getuigenissen uitlichten
Laat de mensen zien die gek zijn op uw product of dienst.
Getuigenissen geven uit eerste hand de klantervaring weer. Dit zorgt voor vertrouwen en geloofwaardigheid in uw merk en helpt de klant te overtuigen om een aankoop te doen.
En dit geldt vooral wanneer prominente figuren en grote namen worden vermeld.
Image: https://www.surveymonkey.com/
Het getuigenisgedeelte van Survey Monkey begint bijvoorbeeld met de vermelding van “Fortune 500” voor authenticiteit. Daarna maakt deze gebruik van citaten van merkoprichters en bedrijfsdirecteuren. Vervolgens worden de logo’s van bekende merken zoals HP en GoPro weergegeven.
3. Vermeld uw vermeldingen
Net zoals de getuigenissen, wilt u ook de aandacht vestigen op waar uw merk wordt genoemd en door wie. Dit draagt bij aan de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid.
Dit kan zijn:
- Mediavermeldingen (bijv. als Uitgelicht in Time Magazine)
- Aanbevelingen van experts en beroemdheden (bijv.: Gebruikt door topprofessionals)
- Certificeringen (bijv. Fair Trade-gecertificeerd)
- Awards (bijv. Online Verkoper van het Jaar)
Bedenk wel dat dit niet betekent dat uw merk op de cover van Forbes hoeft te staan of moet worden onderschreven door beroemdheden als Oprah. Vermeldingen op niche websites of door influencers op microniveau kunnen net zo effectief zijn.
We vertellen meer over hoe u uw vermeldingen kunt opbouwen in punt 7.
4. Deel uw statistieken
“Wijsheid van de menigte” social proof wordt het best weergegeven via uw statistieken. Dit brengt uw populariteit onder een groot klantenbestand over en zorgt er op zijn beurt voor dat anderen er ook deel van zullen willen uitmaken.
Geef strategisch het aantal klanten, actieve gebruikers, downloads, abonnees, volgers, etc. weer.
Dit is ook een kans om uw bereik en geloofwaardigheid te tonen. Dit kunnen cijfers zijn zoals:
- Aantal jaren actief (bijv.: Meer dan tien jaar ervaring)
- Percentage van de branche (bijv.: Sluit u aan bij 33% van de gebruikers)
- Aantal landen waarin u actief bent of waarin uw klanten zich bevinden (bijv.: Actief in meer dan 100 landen)
5. Leg de focus op succesverhalen
Gebruik case study’s om dieper in te gaan op de klantervaring.
Case study’s maken uw product of dienst herkenbaar. Dit biedt context voor potentiële klanten en toont hen realistische situaties en praktische use-cases. Het belicht ook positieve ervaringen en resultaten.
Image: https://mailchimp.com/
Werk samen met uw klantenserviceteam om samen te werken met de succesverhalen van klanten. Lees hier de klantverhalen van Lightspeed.
6. Promoot populaire producten
Zoals we hebben gezegd, is social proof gebaseerd op het volgen van het gedrag van de menigte.
Er is een reden waarom boeken die op de bestsellerlijst van de New York Time staan, huisnamen worden. Als iedereen het leest, moet het wel de moeite waard zijn.
Het uitlichten van best verkopende, populaire producten is een effectieve manier om social proof mee te nemen in het ontwerp van uw website.
Nogmaals, denk hier eens over na in het kader van het kopen van een nieuw boek. Als u de boekwinkel binnenstapt, stuit u waarschijnlijk direct op de ‘Bestsellers’ zodra u binnenkomt.
Image: https://www.perrysport.nl/
Zorg dat er een selectie van ‘topproducten’ in uw webshop staan. Geef dit weer op de startpagina, als onderdeel van de navigatiebalk en als filteroptie. Zet daarnaast banner displays in met uitdrukkingen als ‘Favoriet van klant’ of ‘Best verkopend’.
Op dezelfde manier kun u ook social proof gebruiken voor aanbevelingen zoals “Andere klanten kochten ook” of “Nu trending”.
Termen zoals deze kunnen FOMO (Fear Of Missing Out) oproepen en aansporen tot handelen, wat in dit geval zou betekenen: overgaan tot aankoop. Sterker nog, 60% van de mensen deed aankopen vanwege FOMO, meestal binnen 24 uur.
7. Moedig klantenverwijzingen aan
Klantverwijzingen zijn social proof in actie.
Zij laten zien dat mensen zo gek waren op uw product of dienst, dat ze het met anderen wilden delen. En omdat 8 op de 10 Europese consumenten waarde hecht aan suggesties van vrienden en familie ten opzichte van 45% aan reclame, zijn klantrecensies zeer waardevol.
Met tools zoals Tapfiliate kunt u eenvoudig uw eigen affiliate- en verwijzingsmarketingprogramma’s starten om klanten te stimuleren uw merk te delen.
Klanten kunnen reclame maken via websites, social media en blogs, met verwijzingslinks om verkeer naar uw webshop te sturen. In ruil voor hun promotie verdienen klanten een commissie voor elke succesvolle verwijzing – dit is meestal wanneer hun verwijzingen uiteindelijk een aankoop doen of zich aanmelden voor een service.
Partner- en verwijzingsprogramma’s kunnen ook influencers, marktleiders, nichebloggers en beoordelingssites omvatten.
Een professionele chef-kok kan bijvoorbeeld een partner zijn voor een merk van keukenapparatuur waar hij of zij gek op is. Met behulp van hun platform – of dat nu een website, blog of YouTube-kanaal is – kunnen ze content maken zoals “Deze keukenapparaten moet u hebben”. Bij de inhoud staan dan verwijzingslinks voor de artikelen in de video of het blogartikel.
Telkens wanneer het publiek op deze verwijzingslinks klikt en een aankoop doet, krijgt hij of zij dan een commissie over de verkoop. Vervolgens wordt het merk van het apparaat gepromoot tot een doelgroep en betaalt het alleen voor verkeer dat converteert, of dat nu kliks, aanmeldingen of aankopen zijn.
8. Boost uw aanwezigheid op social media
Een van de beste kanalen voor social proof is social media.
Volgers, opmerkingen en vind-ik-leuks bouwen naamsbekendheid en populariteit op.
Het is ook een nieuwe bron van geloofwaardigheid, omdat het gebruikelijk is dat klanten tijdens het koopproces de social media pagina’s van een merk bezoeken.
Dit betekent niet dat uw merk viraal moet gaan en een miljoen volgers moet hebben. Concentreer u in plaats daarvan op de manieren waarop u social proof kunt opnemen in uw algemene strategie voor social media.
Als social media bijvoorbeeld een belangrijk kanaal is voor klantenondersteuning, kan dit een prima manier zijn om klanten direct te vragen een beoordeling achter te laten op uw Facebook-pagina. Daarnaast kunnen social media worden gebruikt om ondersteunende inhoud te creëren, zoals live vraag- en antwoordsessies en productaankondigingen.
Image: Instagram (Hellofresh.nl)
Dit is ook een kans voor uw merk om gemoedelijk en benaderbaar te zijn. Gebruik social media kanalen om met klanten in contact te komen, zoals het reageren op vermeldingen of het delen van door gebruikers gegenereerde inhoud.
9. Versterk door gebruikers gegenereerde inhoud
Door gebruikers gegenereerde inhoud (user generated content) groeit in populariteit en is een andere zeer effectieve social proof-strategie.
Door gebruikers gegenereerde inhoud (GGI) is de inhoud die organisch is gemaakt en gedeeld door gebruikers. Deze inhoud kan omvatten: afbeeldingen, berichten, tweets, livestreams, video’s, enz.
GGI staat in directe verbinding met uw aanwezigheid op social media en vereist dat u interactief en boeiend bent. We hebben verschillende manieren gezien waarop merken GGI hebben kunnen aanmoedigen, variërend van eenvoudig reageren en opnieuw posten tot meer uitgebreide inspanningen zoals wedstrijden, uitdagingen en hashtags.
Image: https://www.loavies.com
Merk-hashtags
Gebruik hashtags die passen bij uw merk.
Zo spoort het merk Hello Fresh gebruikers bijvoorbeeld aan om inhoud te delen onder het motto “Cook it. Love it. Tag it #HelloFreshPics”. Met behulp van deze hashtag zijn er alleen al op Instagram bijna 200.000 posts gedeeld. Elke foto is in wezen een gratis promotie voor hun merk, en Hello Fresh kan deze inhoud gebruiken als onderdeel van hun social media strategie en deze op hun homepage weergeven.
Virale uitdagingen
Creëer in combinatie met een slogan of hashtag virale uitdagingen rond uw product of dienst.
Zo begon kledingwinkel Loavies aan de uitdaging #stayinloavies. De uitdaging is om één Loavies-kledingstuk te kiezen en deze op drie verschillende manieren te stylen. Vervolgens zullen gebruikers hun inhoud uploaden, de hashtag gebruiken en hun vrienden en volgers nomineren om hetzelfde te doen.
Features & Spotlights
Geef GGI bijzondere aandacht en zet klanten in de spotlight op de website.
Meubelbedrijf MADE combineert bijvoorbeeld sociale media en hun website-inhoud met GGI. Dit omvat de homepage met een gedeelte voor “Share your home #goals and use #MADEdesign and @madedotcom to appear on our site.”
Verhoog uw conversie met social proof
Social Proof is een krachtige manier om uw merk te promoten.
En wat is hier nog wel het beste aan? Het komt allemaal voor uit de klantervaring. Uw klanten geven niet alleen uw merk hun goedkeuring, uw klanten zijn ook een manier om nieuwe inhoud te creëren en een nieuw publiek te bereiken.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.