Stelt u eens voor: u zit door Instagram te scrollen en u ziet een nieuw verhaal van uw favoriete merken voor kruiden en keukenaccessoires. Nieuwsgierig klikt u erop. U leest dat ze een nieuwe serie kruidenmelanges op de markt hebben gebracht. U bladert door de smakelijke recepten die ze aan hun verhaal hebben toegevoegd en slaat er een aantal van op. Aan het laatste recept is een sticker toegevoegd: Nu shoppen, staat er. U klikt erop en voegt de kruiden van de recepten die u interessant vond, toe aan uw winkelwagentje.
U heeft zojuist deelgenomen aan social commerce.
Nu social distancing een ding is, blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is om meerdere verkoopkanalen te hebben. Social commerce is groter dan ooit geworden.
In dit artikel bespreken we het volgende:
- Wat is social commerce?
- Handige hulpmiddelen voor social commerce
- Inzicht in de salesflow via social commerce van een retailer
Wilt u naast uw winkel ook online gaan verkopen?
Met een omnichannel bedrijf bent u op alles voorbereid: van langdurige winkelsluitingen tot veranderende consumentenverwachtingen. Lees onze beknopte gids en ontdek wat de voordelen zijn van omnichannel en gebruik de tips om een omnichannel strategie toe te passen op uw onderneming.
Wat is social commerce?
Social commerce is een techniek waarbij u uw social media accounts gebruikt om producten te verkopen aan klanten. Bij goed toegepaste social commerce kunnen klanten snel en eenvoudig online producten bekijken en kopen, liefst zonder dat ze daarvoor hun social media platform hoeven te verlaten.
Social commerce kan ook verwijzen naar alles rondom online verkoop. Denk aan het reageren op berichten, content maken over nieuwe producten, reviews promoten van producten die u verkoopt via social commerce en samenwerken met influencers.
Volgens onderzoeksbureau Newcom is het gebruik van social media onder Nederlanders in 2020 opnieuw gegroeid. Social distancing heeft daar absoluut een rol in gespeeld; volgens multimediabureau The Verge is het gebruik van Facebook wereldwijd extreem toegenomen als gevolg van de oproep om zoveel mogelijk thuis te blijven.
Retailers die hun bereik willen vergroten en online meer willen verkopen, kunnen social media inzetten ter promotie van social commerce, een snelgroeiende vorm van e-commerce die populair is bij klanten. Met social commerce kunt u uw bedrijf toekomstbestendig maken: het is tenslotte een extra manier waarop klanten van u kunnen kopen.
Is social commerce hetzelfde als social media marketing?
Kortweg: nee.
Bij social commerce probeert u meteen aan te sturen op de verkoop van een product. Het doel is om uw producten onder de aandacht te brengen van de mensen die er interesse in hebben en de weg naar de aankoop ervan zo kort mogelijk te maken.
Social media marketing daarentegen is breder. Een social marketing campagne kan bijvoorbeeld als doel hebben het aantal volgers te vergroten of de engagement te bevorderen. Vaak draait social media marketing (gedeeltelijk) om het vergroten van uw naamsbekendheid.
Social commerce kan een onderdeel zijn van uw bredere social marketing plan, maar kan dat plan niet volledig vervangen. Met social media marketing bouwt u immers een groep volgers op die bereid zijn producten van u te kopen via social commerce.
Aan de slag met social commerce
Klaar om u op social commerce te storten? De populairste tools die u kunt inzetten om via social media aan uw klanten te verkopen, zijn Instagram en Facebook. Richt u dus in eerste instantie op deze twee platforms.
Instagram: shopping berichten en verhalen
Met de shopping berichten en verhalen van Instagram kunnen potentiële klanten die interesse hebben in uw content, hun gevoel volgen en nu meteen iets kopen.
Productstickers in verhalen zijn vooral handig voor bedrijven die nog geen 10.000 volgers hebben en dus geen links kunnen toevoegen aan hun verhalen. Stickers werken altijd, hoe groot of klein uw bedrijf ook is. U kunt volgers dus meteen naar uw producten leiden.
Zo werkt het: eerst maakt u een productcatalogus in Catalogusbeheer van Facebook. Daarna koppelt u de catalogus aan uw Instagram-bedrijfsaccount. Tot slot laat u uw account goedkeuren door Instagram; ga naar uw profielinstellingen, klik op Shoppen op Instagram en volg de instructies.
Zodra uw account is goedgekeurd, kunt u een bericht of verhaal met daarin minimaal één van uw producten uploaden en uw producten taggen, zoals u ook zou doen met mensen op foto’s. Klanten die op de tag klikken, worden naar het product geleid en kunnen het dan direct kopen.
Zodra u negen shopping berichten hebt geüpload, wordt het tabblad Shoppen weergegeven op uw profiel. Daarmee kunnen klanten meteen zien in welke berichten ze kunnen shoppen.
Instagram en Facebook: Facebook Shops
Facebook Shops is een gloednieuwe functionaliteit die voortborduurt op de weg die Facebook al was ingeslagen met bijvoorbeeld de shopping berichten van Instagram. Met Facebook Shops kunt u een complete webshop opzetten waarin klanten kunnen rondkijken zonder de app te verlaten.
Zodra u uw Facebook Shop hebt geopend, kunnen klanten uw shop bezoeken via uw Facebook-pagina of Instagram-profiel, en interessante producten opslaan. Makkelijk en snel dus, en dat kan uiteindelijk tot een hogere omzet leiden.
Klanten kunnen u vragen stellen en uiteindelijk producten rechtstreeks via de berichtenfuncties van Facebook en Instagram kopen. Houd uw social feeds dus goed in de gaten en reageer op uw klanten als u van plan bent een Shop te openen.
Succesvolle sales via social commerce
Schoenenwinkel en Lightspeed-klant Exclucity doet aan social commerce via hun Instagram-account.
Voor Exclucity verloopt de salesflow via social commerce als volgt:
Vang de aandacht van de klant met giveaways > maak shopping berichten > deel positieve reviews als social proof.
En zo pakken ze dat aan:
Al sinds het begin van social distancing richt Exclucity zich op het belonen van hun klanten met giveaways: in de afgelopen weken hebben ze heel veel populaire schoenen gratis weggegeven. Deze acties hebben geleid tot een enorme engagement op het Instagram-account van het merk.
Dankzij de giveaways heeft het account veel volgers gekregen die interesse hebben in de producten. Om deze volgers van dienst te zijn, biedt Exclucity gebruikers de mogelijkheid om schoenen rechtstreeks via hun feed te kopen. Met slechts een paar klikken kunnen mensen nieuwe schoenen bestellen, zonder Instagram te hoeven verlaten en hun favoriete schoenen te moeten zoeken in de webshop van Exclucity.
Wanneer klanten vervolgens @exclucity taggen in hun verhaal, re-post Exclucity dit in hun eigen verhaal. Dit is een soort gratis reclame en bewijs dat het de moeite waard is om via social commerce bij Exclucity te kopen.
Door de combinatie van royale giveaways en positieve reviews ontstaat vertrouwen, waardoor klanten de voorkeur geven aan kopen bij Exclucity – in dit geval eerst via social commerce en later wellicht in hun webshop of fysieke winkel.
Met social commerce maakt u uw bedrijf toekomstbestendig
Winkel gesloten? Klanten kunnen toch online bij u shoppen en u kunt de zichtbaarheid van uw website vergroten met behulp van Google Shopping-campagnes. Website tijdelijk offline? Geen probleem: met tools als Facebook Shops kunt u uw producten nog steeds verkopen.
Met social commerce ontwikkelt u een extra manier om omzet te genereren en loopt u minder risico als er problemen optreden met een van uw verkoopkanalen, ongeacht de oorzaak. En met meer online shoppers dan ooit tevoren, is dit het ideale moment om met social commerce aan de slag te gaan.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.