De Sint is weer in het land, de lootjes zijn getrokken en de Sinterklaascadeautjes worden ingeslagen. In de winkelstraten is het extra druk en ook online worden veel cadeaus ingeslagen. De Sint zorgt in de 5 weken voor 6 december dan ook altijd voor een omzetboost. Volgens een onderzoek van Thuiswinkel.org was in 2018 de gemiddelde online weekomzet in deze periode zelfs 28% hoger dan in een reguliere week. Dit was niet alleen aan de Sint te danken, maar ook aan Black Friday en Cyber Monday die in dezelfde periode plaatsvinden.
Bereid u voor met deze Sinterklaas marketingtips
Als retailer kunt u inspelen op de populariteit van Sinterklaas, en met enkele marketingtactieken uw omzet een boost geven. We geven u 9 Sinterklaas marketingtips om meer klanten naar uw winkel of webshop te trekken.
1. Maak cadeaukaarten voor uw winkel
Cadeaukaarten zijn een populair cadeau. Uit een onderzoek van Thuiswinkel.org bleek dat het 4e kwartaal goed is voor ongeveer 40% van de totale jaaromzet van cadeaukaarten. Het past perfect in de schoen en u doet er veel mensen een plezier mee.
2. Verstuur een Sinterklaas nieuwsbrief
Thematische nieuwsbrieven doen het altijd goed, dus een Sinterklaas nieuwsbrief kan niet ontbreken. Help uw klanten de beste cadeaus te vinden door uw leukste schoencadeaus of surprise cadeaus uit te lichten.
3. Geef de mogelijkheid om verlanglijstjes te delen
Tijdens Sinterklaas worden er heel wat verlanglijstjes gemaak. Zorg ervoor dat (potentiële) klanten ook een verlanglijstje in uw webshop kunnen maken en die door kunnen sturen naar vrienden en familie. Zo weet iedereen waar de cadeaus te krijgen zijn.
4. Organiseer een Sinterklaas winactie
Laat uw klanten virtueel hun schoen zetten of trek op 6 december een lootje uit alle e-mailadressen die u heeft verzameld tijdens een Sinterklaas winactie. Dit is goed voor uw branding en levert u nieuwe contacten op die u in de toekomst kunt mailen (mits toestemming) over nieuwe promoties.
5. Maak buyer persona’s
De mensen die uw producten graag willen hebben zijn niet altijd degene die bij u kopen, zeker niet als het gaat om Sinterklaascadeaus. Door buyer persona’s te creëren, krijgt u meer inzicht in wie uw producten kopen – en kunt u daarop uw marketing aanpassen. Weet wie ze zijn, waar ze van houden en welke marketingkanalen ze gebruiken. Verkoopt u bijvoorbeeld producten voor kinderen, speel dan in op de ouders.
6. Creëer online advertenties gericht op Sinterklaas
Heeft u al online advertenties lopen of wilt u deze creëren? Link ze aan het Sinterklaas thema. Actuele teksten of foto’s gericht op de feestdagen zullen uw klanten meer aanspreken dan algemene teksten die u het hele jaar in advertenties gebruikt.
7. Promoot de juiste cadeaus
Sinterklaascadeaus kosten vaak tussen de 5 en 15 euro – de perfecte prijs voor schoen-, surprise-, of dobbelspelcadeaus. Promoot daarom uw goedkopere producten, of de producten waarvan u weet dat ze populair zijn tijdens Sinterklaas. Lightspeed Analytics helpt u om erachter te komen welke producten uw hardlopers zijn en welke niet. Zo kunt u betere inkoopbeslissingen nemen.
8. Organiseer een Sinterklaas event
Organiseer een instore event met Sinterklaas lekkernijen. Geef uw vaste klanten iets extra’s door ze als eerste korting aan te bieden of werk aan uw branding door een openbaar event te organiseren.
9. Zet remarketing in
Het zou zonde zijn om nieuwe klanten maar één keer bij u over de (online) vloer te hebben. Zet daarom remarketing in: toon bijvoorbeeld advertenties aan mensen die hun winkelmandje hebben verlaten zonder hun transactie af te ronden of aan mensen die een productpagina hebben bekeken, maar de pagina daarna hebben verlaten. Zo kunnen uw website bezoekers uw winkel niet vergeten tijdens de last-minute Sinterklaas inkopen.
Meer tips nodig?
Heeft u na het lezen van deze Sinterklaas marketingtips nog meer tips nodig om uw omzet te verhogen tijdens de feestdagen? Download dan de gratis gids vol tips voor retailers.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.