Retailers en webshop eigenaren zijn al volop bezig met de voorbereidingen voor de feestdagen. Heeft u al nagedacht over het gebruik van een e-mailcampagne?
E-mail is nog steeds een van de meest effectieve manieren om de omzet te verhogen. Volgens een studie, communiceert 63% van de millennials het liefst met retailers via e-mail. Er zijn veel voorbeelden voor het opzetten van effectieve e-mailcampagnes. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is segmentatie, terwijl dat er juist voor kan zorgen dat meer mensen uw e-mails openen en uw ROI kan verhogen.
Sommige e-mails kunnen naar uw hele klantenbestand worden gestuurd, maar in de meeste gevallen is het relevanter om een e-mail te personaliseren op basis van gelijke kenmerken. Denk aan de volgende manieren om te segmenteren:
- Segmenteer op demografische gegevens
- Segmenteer op klantwaarde
- Segmenteer op favoriete merken
- Segmenteer op favoriete categorieën
100 marketing & e-Commerce tips voor de feestdagen
U goed voorbereiden op de feestdagen is het halve werk. Gebruik deze 100 marketing & e-commerce tips als inspiratiebron voor uw eigen onderneming.
e-Mail segmentatietips
1. Segmenteer op demografische gegevens
Een van de meest gangbare segmentaties is op basis van demografische gegevens. Als u uw klantenbestand nog nooit heeft onderverdeeld in categorieën is dit een goede manier om te starten. Begin met het segmenteren op basis van:
- Geslacht
- Locatie
- Leeftijd
Geslacht
Wilt u als onderneming meer inclusief zijn, dan kunt het best genderneutrale e-mails versturen. Toch liever e-mails segmenteren op geslacht? Analyseer dan de rapporten in uw webshop-backend of kassasysteem. U kunt bijvoorbeeld onderzoeken of juist meer mannen of vrouwen de cadeaus kopen voor de hele familie. Als u hier een duidelijke trend in ziet kunt u ervoor kiezen om speciale gesegmenteerde promoties te sturen naar vrouwelijke of mannelijke (potentiële) klanten. E-mailonderwerpen zoals ‘cadeaus voor hem’ of ‘cadeaus voor haar’ werken daarbij extra uitnodigend om de e-mail te openen.
Locatie
Heeft u een fysieke winkel? Verstuur dan ‘last minute cadeaus’ e-mails naar klanten die in de buurt wonen. Deze consumenten zijn eerder geneigd om naar uw winkel te komen en zullen de e-mails minder snel als spam ervaren. Aan de andere kant, klanten die verder weg wonen kunnen wel getarget worden voor uw webshop. Geef ze bijvoorbeeld gratis verzending aan het begin van het feestdagen seizoen om aankopen te stimuleren of aan het einde van het seizoen om de e-mailmarketing voor de feestdagen nog een laatste boost te geven.
Leeftijd
U kunt bepaalde leeftijdscategorieën toevoegen, maar ook uitsluiten. Bekijk goed welke e-mails passen bij welke leeftijd. Denk er ook aan dat ouderen minder vaak een e-mailadres opgeven en wellicht een andere benadering beter aansluit. Een video kerstboodschap werkt bijvoorbeeld goed bij jongeren, terwijl ouderen een kaartje in de brievenbus meer aanspreekt.
2. Segmenteer op klantwaarde
Ga een stapje verder en segmenteer uw e-maildatabase op basis van koopgedrag: wanneer hebben klanten voor het laatst iets gekocht, hoe vaak komen ze terug en hoeveel geven ze uit? Deze informatie helpt u om tijdens de feestdagen per groep gerichte e-mails te versturen. U kunt de klanten op de volgende manier indelen:
- Vaste klanten
- Nieuwe klanten
- Risico klanten
- Slapende klanten
Vaste klanten
Dit zijn klanten die het meeste uitgeven en vaak terugkeren. Deze groep is erg belangrijk voor het succes van uw winkel of webshop, en verdienen daarom een speciale behandeling – zeker tijdens de feestdagen. Vaste klanten zullen promoties zeker waarderen, maar ze komen niet alleen daarvoor terug. U kunt erover nadenken om hen uit te nodigen voor de nieuwe collectie, een feestdagen-borrel (mits dit corona-proof is natuurlijk) of ze eerder dan anderen toegang te geven tot de feestdagen sale. Deze groep wil gewaardeerd worden voor hun loyaliteit, dus stuur de feestdagen promoties die ze verdienen.
Nieuwe klanten
Klanten die recent nog iets bij u hebben gekocht, hebben uw winkel waarschijnlijk nog vers in hun gedachten. Zorg ervoor dat ze u niet vergeten door bijvoorbeeld een e-mail te verzenden met producten die passen bij hun aankoop. Rond de feestdagen kunt u ze targeten met een interessante promoties. Let er wel op dat u ze niet gaat spammen, zeker niet in de eerste dagen na het eerste bezoek.
Risico klanten
Deze groep bestaat uit klanten die in de laatste 6 tot 12 maanden niets meer gekocht hebben. Het risico om ze te verliezen is hoog. Verstuur ze in ieder geval 1 á 2 promotie e-mails om ze te laten zien dat uw winkel voor de feestdagen de beste producten, deals en services heeft.
Slapende klanten
Deze klanten hebben al meer dan een jaar niets meer gekocht. Het kan zijn dat ze verhuisd zijn, ergens anders hun producten kopen of ze zijn u vergeten. Om ze terug te winnen kunt u ze een ‘we hebben u gemist’ e-mail sturen. Spam deze groep niet, maar stuur ze bijvoorbeeld een goede deal voor Black Friday of Kerst om te zien of u ze kunt retargeten.
3. Segmenteer op favoriete merken
Dankzij de Retail oplossing van Lightspeed, kunt u door middel van data zien zien welk merk of product favoriet is per klant. Het segmenteren op basis van eerdere aankopen kan de conversieratio verhogen. Stuur bijvoorbeeld een promotie e-mail die gericht is op een groep die altijd een merk parfum koopt of een groep die altijd hetzelfde merk T-shirts koopt. Het werkt nog beter als ze producten rechtstreeks vanuit de e-mail kunnen toevoegen aan hun verlanglijstje dat ze kunnen delen met hun familie en vrienden. Deze manieren herinneren uw klanten eraan om terug te komen.
4. Segmenteer op favoriete categorieën
Als u categorieën goed begrijpt kunt u ook hierop segmenteren. Verstuur aanbiedingen voor soortgelijke merken en producten, of cross-sell door producten aan te kaarten die bij de categorie kunnen passen. Koopt iemand het hele jaar veel kleding, denk er dan aan om bijpassende accessoires aan te prijzen die leuk zijn om te kopen of te krijgen tijdens de feestdagen.
Begin met uw feestdagen campagne!
Generieke e-mails sturen naar uw hele klantenbestand is mogelijk, maar door middel van segmentatie kunt u uw e-mailmarketing een stapje verder tillen. Analyseer het winkelgedrag van uw klanten op tijd, om goed voorbereid aan het feestdagen seizoen te beginnen. Gebruik de klantinzichten bij het opzetten van yw e-mailmarketing voor de feestdagen, om klanten op de meest doeltreffende manier aan te spreken. Laat zien dat u heeft wat de klanten nodig hebben!
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.