Personeelstekorten. Inflatie. AI. Als je in de retailsector werkt, hebben deze onderwerpen je ongetwijfeld bezig- en misschien zelfs wakker gehouden het afgelopen jaar. We weten natuurlijk niet precies wat de toekomst in petto heeft, maar op basis van ontwikkelingen die de afgelopen jaren plaatsvonden hebben we de belangrijkste retail trends voor 2024 op een rijtje gezet.
Hoe gaan consumenten zich gedragen in 2024? Wat moeten (online) retailers doen om bij te blijven in het huidige economische klimaat? De detailhandel is zoals altijd volop in beweging, en er vinden grote verschuivingen plaats op het gebied van technologie en het consumentengedrag.
We zetten we de belangrijkste retail trends voor België en op internationaal vlak voor het komende jaar op een rijtje:
- Betere klantervaringen en meer inzicht dankzij AI
- De opkomst van de Web3-technologie en het einde van third-party cookies
- Het groeiende belang van loyaliteitsprogramma’s
- Omnichannel retail is onvermijdelijk
- Voorzichtige koopkrachtgroei en meer betalingsflexibiliteit
- Bedrijfsfinanciering: meer mogelijkheden
- Social commerce verandert het winkelgedrag
- Personeelstekort blijft een uitdaging
- De ervaring staat centraal
- Duurzaamheid: prioriteit voor ondernemers en consumenten
Blijf vernieuwen voor succes op korte en lange termijn
Retailers hebben te maken met diverse nieuwe uitdagingen. Download onze gratis gids en ontdek hoe je jouw onderneming kunt voorbereiden op de toekomst.
1. Betere klantervaringen en meer inzicht dankzij AI
Op 30 november 2022 lanceerde OpenAI de chatbot ChatGPT, een op enorme hoeveelheden data getraind taalmodel. Sommige sceptici doen ChatGTP af als een voorbijgaande rage of trend, terwijl anderen ervan overtuigd zijn dat AI een ware revolutie teweeg gaat brengen in de efficiëntie van organisaties en personen.
Chatbots (oftewel kunstmatige intelligentie) inzetten voor een betere klantenservice is inmiddels een bekend fenomeen. Bots die zaken als veelgestelde vragen, eenvoudige klachten en feedback afhandelen of als persoonlijke assistent fungeren, worden door veel retailers al jarenlang ingezet.
Het grootste potentieel van AI voor de retailsector zit hem in de mogelijkheden op het gebied van complexe dataverzameling en het vermogen om in een handomdraai bruikbare inzichten te genereren. Een rekenkracht die elk menselijk brein te boven gaat klinkt misschien angstaanjagend, maar het is ook een welkome superpower waarmee ondernemers in no-time meer inzicht krijgen in hun prestaties.
AI-gestuurde tools die retaildata snel inzichtelijk maken zullen in toenemende mate beschikbaar zijn voor alle retailers, en niet alleen voor grote merken zoals H&M en Mango, koplopers in het gebruik van AI voor het bijhouden en voorspellen van hun voorraadniveaus, trends en productpersonalisatie.
2. De opkomst van de Web3-technologie en het einde van third-party cookies
Heb jij al gehoord over Web3? In de loop van volgend jaar zal je er ongetwijfeld meer over gaan horen. Web3 verwijst naar de derde generatie webtechnologieën, die wordt gekenmerkt door decentralisatie van gegevensbeheer en transacties. Web3 gaat gebruikers meer controle bieden over hun gegevens, en geeft bedrijven de kans een directe relatie op te bouwen met klanten, zonder tussenkomst van derden.
Google past zich hier al op aan door ‘third-party cookies’ in 2024 uit te faseren. Zonder third-party cookies is het niet langer mogelijk om het gedrag van individuele consumenten op verschillende websites te volgen. Daarom zullen retailers en marketeers hun werkwijze moeten gaan aanpassen op het gebied van onlinemarketing.
Ook het nieuwe Google Analytics 4 zorgt ervoor dat de gegevens van consumenten beter beschermd worden en het geeft tegelijkertijd meer inzicht in hoe de customer journey op verschillende apparaten verloopt, aan de hand waarvan retailers de gebruikerservaring van hun webshop kunnen verbeteren. Ook AI wordt in Google Analytics 4 al volop ingezet om betere voorspellingen te doen over gebruikersgedrag en advertenties.
3. Het groeiende belang van loyaliteitsprogramma’s
Het is geen nieuwe retail trend, maar wel één waarvan wij denken dat hij belangrijker gaat worden: je loyaliteitsprogramma. Door de uitfasering van third-party cookies zullen ondernemers afhankelijker worden van hun eigen dataverzameling. Loyaliteitsprogramma’s bieden winkeliers de mogelijkheid om rechtstreeks in contact te komen met klanten, waarbij ze data opslaan met toestemming van de klant zelf.
Voor Randy van de Hoogeweegen van herenmodezaak Aboutlifestyle hebben loyaltyprogramma’s verschillende voordelen. “Door onze database te koppelen aan een puntensysteem, kunnen klanten bij elke euro die ze uitgeven punten sparen, en bij 500 punten krijgen ze een tegoedbon van €25. Daar reageren ze supergoed op”, vertelt hij. “Er zit ook nog een beloningssysteem in voor wanneer iemand jarig is, wat zorgt voor een directere band met je klant die je anders niet had kunnen leggen.”
4. Omnichannel retail: de norm, niet de uitzondering
Omnichannel is al jaren een buzzwoord in de retailindustrie, en ook voor 2024 blijft het één van onze favoriete retail trends. Consumenten verwachten in toenemende mate van winkels dat alle verkoopkanalen naadloos op elkaar aansluiten én elkaar aanvullen: online, offline en social media.
Bij omnichannel retail draait alles om integratie: van online naar fysiek, en omgekeerd. Marketing, klantloyaliteit, voorraadbeheer, en betaalverwerking moeten op alle verkoopkanalen met elkaar communiceren. Bestel- en leveringsmethodes die in zwang raakten tijdens covid, zoals online bestellen en afhalen in de winkel, blijven onverminderd populair.
Digitalisering en technologische toepassingen die onmnichannel retail mogelijk maken zijn daarom onontbeerlijk voor retailers die met hun tijd meegaan. Dat blijkt ook uit data van het CBS: Maar liefst 53 procent van de detailhandelaren geeft aan dat digitalisering een positieve impact heeft op de groei of ontwikkeling van hun bedrijf.
Ook Clio Hendrickx, mede-eigenaar van Les Soeurs, een kledingwinkel met 8 vestigingen en een webshop, kan niet meer zonder: “Het omnichannel platform van Lightspeed sluit voor ons het beste aan op onze behoeften: zo efficiënt en professioneel mogelijk acht winkels en een online shop runnen, allemaal tegelijkertijd vanuit één systeem. Dankzij Lightspeed zijn wij van handmatig en niet-digitaal naar volautomatisch ondernemen geëvolueerd.”
5. Voorzichtige koopkrachtgroei en meer betalingsflexibiliteit
De lagere koopkracht zorgde er in 2023 voor dat de vraag naar producten zoals kleding, meubels en voedingsmiddelen afnam. De prognoses voor 2024 zijn voorzichtig positief: in 2024 komt er volgens het Planbureau 0,4% koopkracht bij. De inflatie viel terug tot 4,4% in 2023, maar blijft aanzienlijk met 4,1% in 2024.
Ondanks de toename van de koopkracht blijft 94% van de consumenten wereldwijd bezorgd over de kosten van het levensonderhoud, volgens de Future Consumer Index van consultancybureau EY.
Omdat consumenten minder te besteden hebben, blijft de behoefte aan betaalmethodes die extra financiële speelruimte geven groeien. Volgens onderzoek van Lightspeed is voor 14% van de consumenten de betalingsoptie ‘buy now, pay later’ dermate belangrijk dat zij alleen nog winkelen bij (web)winkels waar dit mogelijk is.
Om aan flexibele betalingsbehoeften van klanten te kunnen voldoen, is het voor retailers aantrekkelijk om naast debet-en creditcardbetalingen ook “koop nu, betaal later”-betaalmethodes aan te bieden. Met Lightspeed eCom is het mogelijk om verschillende betaalopties toe te voegen aan je webshop, waarmee je klanten meer flexibiliteit kunt bieden.
Maak kennis met Lightspeed.
Het kassa- en betaalplatform van Lightspeed helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow in je winkel. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw kan betekenen.
6. Retail bedrijfsfinanciering: meer mogelijkheden
Op het gebied van bedrijfsfinanciering is er veel aan het veranderen. Naast traditionele bedrijsfinanciering via de bank bieden steeds meer partijen alternatieve vormen van bedrijfsfinanciering aan: van crowdfunding en microkredieten tot subsities en angel investors: de mogelijkheden zijn legio. Ook Lightspeed breidde haar financieringsaanbod uit met Capital: een voorschot voor waarmee retailers op een snelle en flexibele manier projecten of extra voorraad kunnen financieren:
- Een eenvoudige aanvraag: Een snelle en stressvrije aanvraagprocedure, zonder strenge kredietcontroles.
- Flexibele financiering: een voorschot op maat dat na goedkeuring binnen twee werkdagen beschikbaar is en voor iedere zakelijke behoefte kan gebruikt worden, van voorraad en apparatuur tot personeelskosten en marketing.
- Transparante en stabiele terugbetaling: het voorschot en de bijbehorende vaste kosten (‘flat fee’) worden automatisch terugbetaald via een vast percentage op de dagelijkse omzet van kaartbetalingen, zonder variabele rentetarieven.
7. Social commerce verandert het winkelgedrag
Social media en retail zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, en ook deze retail trend zal de komende jaren niet stoppen, integendeel. Statista schatte de wereldwijde omzet via social mediaplatforms in 2022 op 992 miljard dollar, en voorspelt dat dit bedrag in 2030 zal zijn opgelopen tot maar liefst 8,5 biljoen dollar.
Consumenten in alle leeftijdsgroepen maken steeds meer gebruik van social media om inspiratie op te doen, merken te ontdekken en aankopen te doen. Uit onderzoek van Lightspeed bleek dat bijna een vijfde van de consumenten in België (18%) de afgelopen twee jaar meer impulsaankopen heeft gedaan, vanwege de invloed van social media. Vooral jongeren zijn hier gevoelig voor: maar liefst 20% van de 18- tot en met 24-jarigen geeft aan ‘verslaafd’ te zijn geraakt aan winkelen via social media, en 10% zegt een aantal keren per week een aankoop te doen via social media.
8. Personeelstekort blijft een uitdaging
Het is geen gelukkige retail trend, maar wel een constante: in 2023 gaf 75 procent van de ondernemers aan te kampen met een tekort aan arbeidskrachten. In de retailbranche ligt dat aantal nog hoger: maar liefst 84 procent van de ondernemers ervaart een personeelstekort. Door toenemende vergrijzing is het aannemelijk dat de krapte op de arbeidsmarkt in de toekomst zal doorzetten.
Slimme technologie kan ondernemers helpen het personeelstekort het hoofd te bieden. Door zoveel mogelijk activiteiten zoals voorraadbeheer, marketing en betaalverwerking te koppelen kunnen ondernemers handmatige werkzaamheden verminderen. Daarnaast zorgt een geïntegreerd kassasysteem ervoor dat alle tools, systemen en plugins met elkaar communiceren, wat tijd bespaart.
Een geïntegreerde betalingsoplossing bijvoorbeeld, verwerkt transacties binnen het kassasysteem, waardoor handmatige invoer op de betaalterminal overbodig wordt. Dit versnelt niet alleen het afrekenproces, maar minimaliseert ook het risico op invoerfouten.
9. De ervaring staat centraal
Wil je je concurrenten voor zijn in 2024? Zet dan in op het creëren van een onvergetelijke winkelervaring voor je klanten. Experiential retail blijft een groeiende retail trend.
Ervaringsgerichte retail is een must voor elke retailer, zeker in het hogere segment. Om exclusieve producten te laten opvallen, kun je een campagne starten waarin je klanten een winkelervaring biedt die ze nergens anders kunnen vinden.
Uit onderzoek van Unibail-Rodamco-Westfield blijkt dat 59% van de consumenten verwacht dat retailers meer plek inruimen in hun winkel voor ervaringen. Ook blijkt dat 81% van de consumenten bereid is meer uit te geven in winkels die een bijzondere winkelervaring bieden.
Birger Vanacker, eigenaar van delicatessenzaak Flavor Shop, organiseert regelmatig proeverijen voor zijn klanten: “Mensen kunnen bijvoorbeeld een sushiworkshop volgen met een Japanse chef. Of we organiseren een gin-tasting. Dan ga je een aantal gins proeven, die je ook in de winkel kan kopen. Zo krijgen mensen een full experience en leren ze de producten beter kennen.”
10. Een blijvende focus op duurzaamheid
Verduurzaming is één van de urgentste retail trends onder zowel onder ondernemers als consumenten. Deze ontwikkeling biedt nieuwe kansen: marktplaatsen voor tweedehandsgoederen groeien maar liefst twintig keer sneller dan de gehele retailmarkt.
Wij verwachten dat retailers hun initiatieven op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen blijven verbeteren door kritisch te kijken naar de herkomst van hun producten en de duurzaamheid van de productieketen in het algemeen.
Consumenten zijn steeds meer geneigd om bedrijven te steunen die hierin investeren. Volgens de Future Consumer Index van EY laten vooral jongere generaties dit door middel van hun aankoopgedrag zien: 37% van Gen Z geeft aan dat ze bereid zijn te betalen voor duurzamere goederen en diensten, in vergelijking met 29% van de babyboomers.
Retail trends voor 2024: wat kun je verwachten?
Prognoses en voorspellingen zijn geen voldongen feiten. Als we één ding zeker weten, is het dat 2024 uitdagingen en veranderingen met zich mee zal brengen, en succesvolle retailers kunnen die uitdagingen naar hun hand zetten.
Daarom is het als retailer onontbeerlijk om gebruik te maken van tools waarmee je je snel aan de veranderende markt kunt aanpassen, met hulpmiddelen zoals:
- Verkooprapporten en data waarmee je inzicht krijgt in de prestaties van je bedrijf en weloverwogen beslissingen kunt nemen.
- Geautomatiseerd voorraadbeheer, waarmee je je (online) schappen op het juiste moment van de juiste producten kunt voorzien.
- Een omnichannel-aanpak waarmee je gemakkelijk kunt schakelen tussen online en offline verkopen, en gemakkelijk nieuwe concepten kunt uitproberen.
- Een geïntegreerde aanpak van je kassasysteem en je betaalplatform, waardoor je betaalproces efficiënter wordt en de klantbeleving positiever.
Het retailplatform van Lightspeed biedt al het bovenstaande en meer, en is gemaakt om met je onderneming mee te groeien. Dankzij ingebouwde functies en modules kun je snel opschalen en aanpassingen doorvoeren. Nieuwsgierig? Probeer het gratis uit
Retail trends: FAQ
Na deze prognose voor 2024, vind je hieronder veelgestelde vragen over retail trends.
Wat zijn retail trends?
Retail trends zijn ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag en de markt, die een globaal beeld schetsen van de actuele stand van zaken in de retailsector. Sommige trends (bv. online winkelen, click-&-collect, etc.) zijn langduriger en impactvoller dan andere, en kunnen een licht werpen op de langetermijnkoers van de sector in zijn geheel. Andere trends zijn juist vluchtiger, en hebben niet het potentieel om langdurige of betekenisvolle veranderingen teweeg te brengen.
Hoe herken je retail trends?
De voornaamste manier om retail trends te signaleren is via marktonderzoek. Door te bedrijven te observeren en gegevens over consumentengedrag te verzamelen, kun je trends vaststellen en analyseren.
Wat zijn de grootste uitdagingen voor retailers in 2024?
Door uitdagingen waar retailers op dit moment mee worden geconfronteerd te analyseren, is het mogelijk voorspellingen te doen over de toekomstige koers van de retailsector. Op basis van wat we in 2023 hebben gezien, worstelen retailers momenteel met stijgende kosten, personeelstekort en hogere verwachtingen van consumenten op het gebied van duurzaamheid en klantervaring.
Bereid je voor op de toekomst van retail
De toekomst van de detailhandel is rooskleurig voor klantgerichte retailers die blijven innoveren, en manieren vinden om meer te doen met minder. Lightspeed helpt ambitieuze ondernemers die succesvol willen zijn en blijven.
Bekijk een demo van Lightspeed en ontdek waarom duizenden retailers voor ons platform kiezen om hun bedrijf te runnen en te laten groeien.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.