Omnichannel shopping is al lang geen buzzword meer, maar een must in uw retailstrategie. En dat is niet gek. De behoeften van shoppers veranderen immers regelmatig. We kunnen shoppen via tal van kanalen, van fysieke winkel tot webshops, van mobiel tot social media, en meer.
Maar ondanks al die mogelijkheden wil de consument een consistente merkbeleving.
Wat is omnichannel shopping?
De meeste retailers maken al gebruik van verschillende shopping-kanalen. Ze hebben een website en een fysieke winkel. Mogelijk hebben ze een mobiele app en verschillende social media-accounts. Sommigen hebben zelfs een chatbot of werken met een spraakcomputer.
Maar het is de naadloze integratie van al die verschillende kanalen die hen van losse onderdelen in een omnichannel aanpak transformeert.
Een eenduidige aanpak
Omnichannel retail draait om het samenbrengen van de verschillende touchpoints en kanalen die u gebruikt om uw klanten te bereiken en daarmee een consistente beleving te bieden.
Omnichannel shopping is een garantie dat u altijd en overal bereikbaar bent voor uw klanten, en dat hun beleving altijd van dezelfde hoge kwaliteit is.
Is deze aanpak te ingewikkeld naar jouw mening? Onthoud dan dat het voor elke retailer, groot of klein, een goed plan kan zijn om over te stappen op een omnichannel shopping.
De Harvard Business Review ontdekte dat 73% van de klanten meerdere kanalen gebruikt in het aankoopproces. Uw klanten shoppen dus al op de omnichannel manier. Als u ze geen naadloze ervaring kan bieden bij jouw bedrijf, gaan ze naar de concurrent.
Multichannel versus omnichannel
Multichannel retail wordt vaak verward met omnichannel retail. Er is een belangrijk verschil: bij omnichannel biedt u uw klanten een gecentraliseerde, naadloze beleving.
Bij zowel multichannel als omnichannel worden producten of diensten via verschillende kanalen of platforms verkocht, maar omnichannel heeft als doel een consistente service te bieden waarbij al die kanalen en platforms aan elkaar gekoppeld zijn. In het geval van multichannel verkoopt een winkelier zijn producten bijvoorbeeld zowel in zijn winkel als online, maar is dit proces niet gecentraliseerd. Met andere woorden: de verschillende kanalen werken onafhankelijk van elkaar.
Bij omnichannel daarentegen gaat het om een gecentraliseerde beleving waarbij de grenzen tussen winkel en website (of een ander kanaal) vervagen, zodat de klant een consistentere, naadloze beleving heeft.
In het volgende scenario ziet u hoe dat werkt in de praktijk:
U bestelt online een broek. De broek blijkt helaas niet te passen en u wilt hem retourneren.
Multichannel: u wilt de broek terugbrengen naar de fysieke winkel omdat u er toch in de buurt woont, maar omdat u hem online heeft gekocht, kunt u de broek alleen per post terugsturen.
Omnichannel: u kunt de broek op verschillende manieren retourneren, zowel door hem naar de winkel terug te brengen als door hem per post terug te sturen.
Bij de omnichannel aanpak biedt u uw klanten een veel consistentere beleving omdat ze zonder problemen van de diverse kanalen gebruik kunnen maken.
Omnichannel shopping in actie
Laten we eens een paar voorbeelden bekijken van hoe u uw bedrijf een enorme boost kunt geven met een omnichannel strategie.
Retailgigant Nike is een merk dat grote sprongen maakt op het gebied van omnichannel. De Nike-app is naadloos gekoppeld aan de fysieke winkels; met de app kunnen klanten controleren welke producten er in de winkel op voorraad zijn en welke maten er verkrijgbaar zijn. Ze kunnen een paskamer reserveren en die alvast laten vullen met hun gewenste artikelen. Via de app kunnen ze tevens deelnemen aan een loyaliteitsprogramma. En de app fungeert zelfs als platform voor nieuwe productlanceringen waarbij gebruik wordt gemaakt van geolocatie, Augmented Reality en meer, voor een interactieve ervaring.
Maar ook als kleine retailer kunt u omnichannel in uw voordeel gebruiken. Wanneer u de verschillende kanalen koppelt en gebruikmaakt van hun sterke punten, kunt u een effectieve retailbeleving creëren. Uw bedrijf wordt een ecosysteem waarin alle touchpoints met elkaar in verbinding staan en elkaar versterken.
Omnichannel strategieën in de praktijk
Een geavanceerde aanpak zoals die van Nike is misschien niet voor iedereen haalbaar. Toch zijn er bepaalde dingen die zelfs de kleinste retailers kunnen doen om de voordelen van omnichannel te benutten.
Click-and-collect is daar een goed voorbeeld van. Heeft u een website en een winkel, dan kunt u een systeem hanteren waarbij shoppers uw producten online kunnen kopen en in uw winkel kunnen ophalen. De verzend- en retourkosten blijven laag, omdat klanten naar u toe komen. En als ze eenmaal in uw winkel staan, kunt u ze informeren over uw andere producten en diensten.
Marketingtoepassingen
Omnichannel shopping is ook een goede manier om uw marketingstrategie te versterken, en een goede tool om mee te beginnen is social media.
U hoeft echt niet elk kanaal in te zetten. Neem de tijd om uit te zoeken wie uw gewenste klanten zijn en welke kanalen zij gebruiken. Zodra u weet waar u moet zijn, kunt u die kanalen integreren in uw ecosysteem.
Zorg bijvoorbeeld voor consistente berichten, shoppable content, social media berichten op uw website enzovoort. De volgende stap is personalisatie.
Met een omnichannel strategie kunt u eenvoudig meer informatie verzamelen via de verschillende kanalen die u heeft gekozen. En omdat u die informatie centraliseert, kunt u een sterkere dataset opbouwen die u vanuit verschillende invalshoeken kunt bekijken.
Met omnichannel kunt u allerlei soorten gegevens over uw klanten verzamelen: wat ze kopen, waarnaar ze kijken, wat ze retourneren. Deze informatie kunt u gebruiken om uw communicatie af te stemmen op uw klant. Gebruik bijvoorbeeld informatie over vorige aankopen om producten aan te raden in uw winkel of om gerichte e-mails te sturen met producten waarin uw klant interesse zou kunnen hebben. Met de verzamelde gegevens kunt u zelfs analyseren welke producten het populairst zijn en daar uw inkoopproces op afstemmen.
Met een omnichannel strategie kunt u onder andere:
o Snel gevonden worden met de populairste zoekmachines
o SEO optimaliseren om meer klanten te trekken en uw omzet te verhogen
o Facebook en Instagram integreren met uw webshop en fysieke winkel
o Het effect van uw online en instore marketingcampagnes meten
Omnichannel in combinatie met een loyaliteitsprogramma
Een loyaliteitsprogramma is een mooie toevoeging aan uw omnichannel strategie. Gegevens over uw klanten zijn ontzettend waardevol en hoewel u met omnichannel allerlei soorten handige gegevens kunt verzamelen, kunt u met loyaliteitsprogramma deze gegevens omzetten in betere klantrelaties.
Met een loyaliteitsprogramma krijgt u toegang tot een schat aan waardevolle informatie die u kunt gebruiken om shoppers te veranderen in vaste klanten. Een loyaliteitsprogramma is in feite een toevoeging aan uw marketingplan; u creëert gerichte promoties en beloningen op basis van de informatie die u verzamelt.
Aan de slag met omnichannel
Het retaillandschap verandert voortdurend en de verschillende technologieën worden steeds vaker met elkaar geïntegreerd. Nu de grenzen tussen online en offline steeds meer vervagen is het belangrijk dat uw systemen en strategieën gebruikt die passen in dit moderne landschap.
Een goede omnichannel strategie versterkt zichzelf. Een hecht ecosysteem groeit naarmate u meer gegevens verzamelt. De kennis die u via elk kanaal vergaart, voedt de andere kanalen en versterkt ze. En hoe meer informatie u heeft over uw klanten, hoe beter u ze van dienst kunt zijn met een naadloze beleving.
De meest geavanceerde omnichannel systemen leveren een bijdrage aan alle onderdelen van uw bedrijf, van productontwikkeling op basis van feedback van klanten tot on- en offline aankoopprocessen. Dat is wat klanten tegenwoordig verwachten van retail. Dat is wat de beste retailers tegenwoordig doen. En dat is wat jij zou moeten doen om van uw bedrijf een succes te maken.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.