Zoals ieder jaar voorspelden we in januari 2020 wat de retail trends voor het aanstaande jaar zouden zijn. Nu, door corona, blijken deze een stuk minder relevant te zijn dan verwacht. Consumenten hebben andere behoeften, online shopping heeft nóg meer terrein gewonnen en de 1,5 metermaatregel blijft nog wel even van kracht.
Tijd om de oude trends achter ons te laten en nieuwe trends, die aansluiten bij de huidige omstandigheden, te presenteren.
- Online alternatieve betaalmethodes
- Artificial intelligence biedt nieuwe kansen
- Private shopping als nieuw normaal
- Contactloos ophalen
- Buurtwinkels worden weer gezien
- Influencers als brand ambassadors
- Direct-to-consumer: cut out the middleman
- Duurzaamheid
Blijf vernieuwen voor succes op korte en lange termijn
Retailers hebben te maken met diverse nieuwe uitdagingen. Download onze gratis gids en lees hoe u uw onderneming kunt voorbereiden op de toekomst.
Retailtrends 2.0: optimaal ondernemen in het nieuwe normaal
1. Online alternatieve betaalmethodes
Klanten kunnen online steeds vaker kiezen voor alternatieve betaalmethoden. IDEAL en creditcard zijn al goed ingeburgerd in de Nederlandse samenleving, maar ook andere betaalmogelijkheden, als Apple Pay en Paypal, winnen aan populariteit. Ook maken steeds meer consumenten gebruik van achteraf betalen, zeker onder de 25- tot 44-jarigen is deze methode populair. Dit is overigens ook de groep die het meeste online winkelt.
Hoewel IDEAL nog altijd op nummer 1 staat in Nederland, kunnen we de komende tijd veel verwachten van alternatieve betaalmethodes. Dit proces is in een stroomversnelling gekomen door veel ‘nieuwe’ spelers, zoals Mollie, Klarna en Adyen, die hard aan de weg timmeren.
2. Artificial intelligence biedt nieuwe kansen
Artificial intelligence neemt een steeds belangrijkere plek in in de retail industrie, mede dankzij de constante groei van eCommerce. De laatste maanden namen virtuele paskamers en productsuggesties gebaseerd op het klantgedrag al een vogelvlucht.
Artificial intelligence gaat in de toekomst een nog veel grotere rol spelen binnen retail. Retailers kunnen de toenemende hoeveelheid data die wordt achtergelaten door consumenten data gebruiken om hun klanten een betere shopping ervaring te bieden, en zelfs om klanten te vinden. Zo zijn er al platforms die aangeven op welke platformen en op welke tijdstip u het beste uw producten kunt aanbieden.
Wilt u zelf betere beslissingen kunnen maken aan de hand van uw data? Dan is Lightspeed Analytics dé tool die u nodig heeft. Lightspeed Analytics analyseert voorraad, klantervaringen en werknemersprestaties, en geeft u suggesties om uw onderneming te optimaliseren.
3. Private shopping als nieuw normaal
Privé shoppen werd voornamelijk gebruikt door de meer exclusieve merken, maar door corona heeft het ook zijn intrede gemaakt in de ‘gewone’ winkelstraat. Zo zag verschillende winkels al snel overstappen op private shopping toen ze tijdelijk minder mensen konden ontvangen.
De wisselende coronamaatregelen maken het moeilijk te voorspellen hoeveel mensen er de komende tijd bij u binnen zijn toegestaan. Op deze momenten kan private shopping de uitkomst bieden. Zeker vaste klanten zullen hier oren naar hebben, en laten dat nou net degenen zijn die graag meer geld uitgeven in uw winkel.
4. Contactloos ophalen
Sinds de anderhalvemetermaatregel zien we steeds meer winkels die contactloos ophalen aanbieden. Klanten plaatsen op afstand een bestelling, dit kan zowel via een webshop als via de telefoon, en halen later hun aankoop op bij de winkel of een pick-up point. Klanten komen zo niet in contact met anderen, hoeven geen verzendkosten te betalen en hebben snel hun product in huis. Deze trend hangt samen met trend nummer 6, waarin u ziet dat mensen graag hun lokale winkels steunen.
Lees hier hoe u contactloos ophalen opzet en instelt in uw Lightspeed kassasysteem.
5. Buurtwinkels worden weer gezien
Men heeft meer oog voor hun lokale ondernemers. Dit werd des te meer duidelijk toen afgelopen voorjaar de hashtag #supportyourlocals trending werd op social media. Dit is een van de positieve trends die door corona is ontstaan.
Steeds meer mensen hebben behoefte aan lokale contacten en producten. Volgens RetailTrends vinden mensen dit lokale contact prettig, omdat het dichtbij huis is en veilig voelt. Lokaal winkelen staat voor hogere kwaliteit, authenticiteit en betrouwbaarheid, aspecten die door corona nog belangrijker zijn geworden in het dagelijkse leven van de consument. Mede hierdoor verwacht RetailTrends dat deze trend zich nog wel even voorzet.
6. Influencers als brand ambassadors
Influencers zijn niet meer weg te denken uit het social media landschap. Verwacht wordt dat influencers vaker ingezet gaan worden als het gezicht van een merk om daarmee het koopgedrag van de volgers sterker te beïnvloeden.
Influencer marketing is een vak apart. En zoals in het het hele retaillandschap is ook hier een shift gaande. Influencers moeten nu meer gebruik maken van storytelling. Enkel het product promoten is niet langer voldoende, het moeten passen bij de huidige omstandigheden. Door deze shift krijgen influencers steeds meer de regie in eigen hand, zij weten immers het beste hoe ze hun volgers kunnen aanspreken.
Ook wordt verwacht dat de live-mogelijkheden van social media populairder gaan worden. Nu retailers harder moeten werken om ook de klanten thuis te bereiken kunnen ze via influencers volop gebruik maken van de live opties die Facebook en Instagram aanbieden. Dit geeft retailers niet alleen de mogelijkheid om hun producten aan de man te brengen, maar ook om op een natuurlijke manier met hun klanten te communiceren.
7. Direct-to-consumer: cut out the middleman
Direct-to-consumer is niet de nieuwste trend, maar is de laatste jaren wel toegenomen. Het wordt steeds interessanter voor retailers om hun eigen producten direct aan de man te brengen. Volgens PWC houden retailers zo een groot deel van de keten in eigen beheer en kunnen ze makkelijker inspelen op de veranderingen in de markt. Doordat bedrijven sneller kunnen schakelen tijdens het hele proces – van product design tot marketing – zetten ze meer om en wordt de merkpositionering beter.
Volgens Emerce zijn er drie kenmerken die zorgen voor het succes van direct-to-consumer: digital, diversiteit en data. Digitalisering is de drijfveer voor deze trend. Via online kanalen kunt u nu makkelijker dan ooit direct aan de klant verkopen. Retailers kunnen zelfs hun social media volgers betrekken door ze mee laten denken over de collectie en online het gesprek aan te gaan. Daardoor kunt u een hoop relevante product data verzamelen en vergelijken. Verzamel data van klanten om meer inzichten te krijgen welke producten in de smaak vallen en welke combinaties klanten kopen. Het is belangrijk dat uw data klopt, zodat online de juiste producten gepusht of verkocht worden.
Een van de bekendste voorbeelden zijn Nike en Adidas. Zij verkopen al jaren via hun eigen webshop en winkels door middel van het direct-to-consumer model.
8. Duurzaamheid
Duurzaamheid is een trend die constant in ontwikkeling is. Waar het een aantal jaar geleden vooral goed werkte in marketingcampagnes, wordt het nu steeds meer doorgevoerd in de bedrijfsvoering. Merken willen niet alleen een impact maken die goed is voor het bedrijfsimago, maar vooral ook voor de sector waarin ze opereren. Toch komt de vraag voor duurzaamheid vooral vanuit de consument. Zij hebben steeds meer kennis over de producten die ze kopen en kiezen steeds vaker voor bedrijven die bewust ondernemen.
Volgens het onderzoek Retail richting 2030 van Inretail houdt 57% van de bedrijven bij het inkopen rekening met arbeidsomstandigheden en 50% met de duurzaamheid van de materialen. De verwachting is dat dit aandeel gaat stijgen, aangezien 88% van de consumenten loyaler is aan een bedrijf dat sociale- en milieuvriendelijke beslissingen maakt.
Lightspeed werkt hier graag aan mee en geeft u 5 manieren om duurzaam te ondernemen met behulp van ons kassasysteem.
Consumenten drijven de trends
Bij trends wordt er vaak gesproken over het welbekende kip en ei. Wat kwam er eerst; de trend of de vraag van de consument? Vaak hangen de trends samen met de veranderingen in de samenleving en de manier waarop we leven. Het is niet altijd makkelijk voor retailers om vooruit te lopen op wat de klant wil. Als u als retailer kunt bedenken wat uw klanten willen en hoe u hun leven in de toekomst beter kunt maken, dan kunt u ervoor zorgen dat u producten of services aanbiedt voordat ze er zelf naar vragen.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.