U krijgt ze in uw handen gedrukt op straat en ziet ze liggen in koffiezaakjes, winkels en restaurants: flyers.
Helaas belanden veel van die reclameflyers vaak ongezien bij het afval. Maar goede flyers (lees: flyers met een goed design) kunnen de aandacht van potentiële klanten trekken en ze zelfs aanzetten tot actie. Of u als retailer een flyer wilt ontwerpen ter promotie van de nieuwe collectie, een speciale aanbieding, een pop-up store of evenement – flyers kunnen een goede aanvulling zijn op uw bestaande marketingstrategie.
De 7 onderstaande flyer designs geven u zeker de benodigde inspiratie voor uw nieuwe project.
Flyer voor de eerstvolgende solden
Bron: creativemarket
Bij uw volgende uitverkoop zijn er twee dingen die niet mogen ontbreken in het design van uw flyer: wat u onder de aandacht wilt brengen (de solden) en de waarde ervan (tot 50% korting). Zorg dat die informatie direct zichtbaar is, zelfs voor lezers die slechts een korte blik op uw flyer werpen.
Een manier om dit te bereiken is door niet te veel tekst te gebruiken. Zet alleen de nodige informatie op uw flyer. Niet meer, niet minder.
Daarnaast kunt u de flyer voorzien van het type product of lifestyle dat u verkoopt in uw winkel. In het bovenstaande voorbeeld zijn dat streetwear en sportieve vrijetijdskleding. Het design is goed omdat het geen overdaad aan informatie bevat. Elke foto draait om één product (of twee, als u de sokken meetelt) op een rustige achtergrond en maar één accentkleur. De flyers zien er stijlvol uit en dat is ook het gevoel dat u de ontvangers van uw flyer wilt geven. Een stijlvolle flyer staat voor een stijlvolle winkel. En een stijlvolle winkel betekent dat klanten die er kopen, ook stijlvol zijn.
Gebruik een flyer niet om een product te maar een ideologie te verkopen: een ideaalbeeld van de klant die ze willen zijn.
Om interesse voor uw nieuwe collectie op te wekken
Bron: creativemarket
Net als de eerste flyer maakt dit design gebruik van neutrale kleuren met een subtiele accentkleur en eenvoudige geometrische vormen die de flyer karakter geven. De belangrijkste informatie is nog steeds op de flyer te vinden, maar het design is duidelijk minimalistisch gehouden, en dat werkt.
Voor de pop-up store die u binnenkort opent
Bron: Canva
Niemand is vies van een beetje aandacht – zeker als u een tijdelijke pop-up store opent! U wilt zoveel mogelijk aandacht trekken en interesse opwekken. U kunt daarom bijvoorbeeld een trendy knalkleur gebruiken zoals in het bovenstaande voorbeeld.
Ter promotie van het event waar u producten verkoopt
Bron: bpando
Een flyer hoeft niet altijd te bestaan uit zachte, neutrale tinten. Soms zijn knallende kleuren juist heel geschikt. Met de opvallende, felle kleuren van de flyers hierboven heeft u meteen de aandacht te pakken.
Als u overweegt felle kleuren te gebruiken, is het belangrijk te bedenken of ze passen bij de algemene stijl van uw winkel of evenement. Als dat zo is, heeft u alle vrijheid. Als dat niet zo is, schrikken uw flyers mensen mogelijk af omdat ze niet bij uw merk passen.
In het bovenstaande voorbeeld zijn felle kleuren heel geschikt omdat de flyers een muziekfestival promoten. Het gaat om jeugdig en energiek evenement. Dan is het logisch dat de flyers dat ook uitstralen. Felle kleuren passen bij de toon en sfeer van het evenement en geven de lezers meteen een idee van wat ze kunnen verwachten.
Voor het in-store event dat u organiseert
Bron: inspiration.de
Natuurlijk promoot u uw aankomende in-store event op Facebook en Instagram, maar daarnaast is het slim ook flyers te maken. De bovenstaande flyer is een goed voorbeeld van een uitstekende promoflyer voor een in-store event, en wel hierom:
Ten eerste is de belangrijke informatie goed zichtbaar. Lezers zien meteen hoe het event heet en waar en wanneer het gaat gebeuren. Ten tweede ziet u aan die ene afbeelding op de flyer direct wat het doelpubliek van het event is. Deze twee elementen maken dit tot een effectieve flyer.
Valt u intussen al iets op aan de kleuren van deze flyer? Gebruik maximaal vier kleuren. Van meer kleuren wordt uw flyer rommelig en lastiger te lezen.
Voor de uitverkoop rond de feestdagen
Bron: paperandtype
Vlak voor de feestdagen is het verstandig uw flyer te voorzien van beelden die passen bij de gelegenheid, zoals op de flyer hierboven.
Ook zonder neutrale achtergrond en gekleurde geometrische vormen kunt u een flyer met een minimalistisch en clean design hebben. Het bovenstaande voorbeeld heeft één uitvergrote, elegante afbeelding en geeft klanten de informatie die ze nodig hebben om tot actie over te gaan (wat er gaat gebeuren, waar en wanneer).
Bonus: dit voorbeeld maak ook slim gebruik van uitlijning om de informatie te ordenen. De flyer wordt daardoor beter leesbaar, vooral voor mensen die een vluchtige blik op de flyer werpen.
Voor een workshop
Bron: thisisgatz
Een andere designtechniek die u zou kunnen gebruiken, is het gebruik van grafische illustraties in plaats van foto’s. Illustraties zijn minder geschikt voor fysieke producten zoals woonaccessoires en kleding, maar wel een goede manier om uw creativiteit te laten zien en het doel van uw flyer visueel te ondersteunen.
In het voorbeeld hierboven is een illustratie van een werkbank te zien. Het simpele, minimalistische design is stijlvol en clean, terwijl het doel van het evenement luid en duidelijk wordt overgebracht. Bovendien trekt de felblauwe kleur de aandacht meteen naar de belangrijkste informatie (wat, waar, wanneer).
Bovenstaande flyers hebben allemaal een goed design, maar om verschillende redenen. Onthoud dat een goed doordacht en uitgewerkt flyer design een groot verschil maakt voor het imago van uw bedrijf en voor hoe succesvol de flyer is in het aansporen van uw publiek.
Benieuwd naar hoe u van dit nieuwe publiek vaste klanten maakt?
Ontdek Lightspeed Advanced Marketing voor retailers
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.