Digitaal betalen – en elektronische betaalmethodes tout court – stond in de Belgische horeca vijf jaar geleden nog in haar kinderschoenen. Twee belangrijke momenten van de voorbije zes jaar hebben daarin voor verandering gezorgd: de introductie van de witte kassa in 2015 en het aanbreken van de coronacrisis in 2019.
Ondertussen is digitaal betalen bijna niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Maar naast de meest recente verklaring van populariteit – minder contact en verbeterde hygiëne – brengen digitale betaalmethodes zowel voor horeca-uitbaters én -gasten veel meer voordelen met zich mee.
In dit artikel gaan we dieper in op waarom volgens ons digitaal betalen de weg van de toekomst is en op welke manieren u als horeca-ondernemer daar het best gebruik van maakt.
- Digitaal betalen: enkel cijfers op een rij
- De voordelen en het nadeel van digitaal betalen
- Welke digitale restaurant betaalmethodes zijn er?
- Andere betaalmogelijkheden
- Contactloos betalen: een geschiedenis van 7 jaar in 3 paragrafen
- Integreer uw betalingen met uw kassasysteem
U betalingen rechtstreeks managen vanuit uw kassasysteem?
Dat kan eenvoudig met Lightspeed Payments. Voorkom handmatig invoeren van bedragen en verwerk betalingen in een handomdraai. Meer weten over de mogelijkheden?
Digitaal betalen: enkele cijfers op een rij
Als contactloos betalen dankzij de coronacrisis bijna niet meer weg te denken is uit onze maatschappij, is het betalen met een bankkaart dat nog minder. Restaurants in België waar dit nog niet mogelijk is behoren tot de minderheid.
Enkele cijfers om de relevantie en het belang van digitaal betalen voor uw horecazaak vanuit een klantperspectief te ondersteunen: in 2020 vonden niet minder dan 101,6 miljard niet-contante transacties in Europa plaats, volgens de Europese Centrale Bank. Bijna de helft (47%) van die transacties werd met bankkaarten uitgevoerd. Daarvan gebeurde op zijn beurt de helft contactloos, goed voor grofweg 23,9 miljard contactloze transacties op één jaar tijd in heel Europa.
In het geval van België gebeuren meer dan één op drie betalingen met een bankkaart contactloos. En daarnaast – als kers op de taart – ging 60% van de 262 miljoen contactloze transacties die tussen januari en september van 2020 plaatsvonden exclusief naar Belgische restaurants.
Met andere woorden: binnen restaurant betaalmethodes is digitaal betalen koning. In 2022 zal de doorsnee horecagast alleen maar meer verkiezen om digitaal of contactloos te betalen, zij het met debet- of kredietkaart, QR-code, smartphone of wearables.
De voordelen en het nadeel van digitaal betalen
Maar wat zijn dan de voordelen van digitaal betalen? Allereerst zorgt het ervoor dat uw gasten sneller en veiliger kunnen afrekenen. Ze hoeven niet meer constant cash op zak te hebben om op restaurants te kunnen betalen en moeten niet meer lang zoeken naar gepast geld of wachten op wisselgeld. Bij contactloos betalen is het ingeven van een pincode (onder een bepaald bedrag) of het aanraken van een betaalterminal zelfs niet meer nodig is. Dit maakt de betaalervaring van uw gasten nog eenvoudiger, soepeler en – in tijden van corona – nóg veiliger.
Daarnaast maakt digitaal betalen het leven van uw werknemers ook een stuk aangenamer. Niet alleen herleidt het de kans op manuele invoerfouten tot een absoluut minimum, maar het bespaart uw personeel ook heel wat tijd bij het afrekenen. Horeca is een veeleisende sector, waardoor het des te belangrijk is om elk onderdeel van uw bediening – inclusief de betaalervaring – zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Dat maakt van digitaal betalen een win-win situatie voor uw personeel én uw zaak.
Maak uw afrekenproces even vlot als uw bediening met Lightspeed Payments
Lightspeed Payments maakt het handmatig invoeren van bedragen overbodig, versnelt contactloze en digitale betalingen, en creëert een soepele betaalervaring voor uw gasten – allemaal rechtstreeks vanuit uw Lightspeed Restaurant kassasysteem. Meer weten over de mogelijkheden van Lightspeed Payments?
Met alle bovenstaande voordelen zou u denken dat er ook een hoop nadelen aan digitaal betalen verbonden zouden zijn, maar niets is minder dan waar. Het enige nadeel aan digitale restaurant betaalmethodes aanbieden? Het kost geld. Maar dat zou niemand moeten verbazen.
Net zoals het voorzien van eten en drinken op restaurant is het voorzien van digitaal betalingsmiddelen ook een dienst die nu eenmaal geld kost. En die kostprijs bestaat in het geval van digitaal betalen uit drie delen: de eenmalige kostprijs van de betaalterminal, het maandelijks tarief dat u betaalt voor ondersteuning en support, en de transactiekosten.
Wat kosten digitale restaurant betaalmethodes ?
De prijs van een betaalterminal is waar veel ondernemers over vallen, aangezien zo’n toestel naar gelang functionaliteit en duurzaamheid tussen de €350 en €1000 kan kosten. Maar prijzen verschillen enorm van model tot model en van leverancier tot leverancier. U kunt er ook voor kiezen om een betaalterminal te huren, maar het is gebleken dat op lange termijn er één aanschaffen financieel een stuk interessanter is. Wat wel belangrijk is om te weten, is dat het aanschaffen van een betaalterminal door de overheid beschouwd wordt als een investering en voor 13,5% fiscaal aftrekbaar is.
Daarnaast betaalt u een maandabonnement voor service en support. Ook hier hangt het bedrag enorm af van waar u precies op in wilt zetten. Een serviceovereenkomst heeft vooral te maken met hoe beschikbaar en snel u wilt dat de leverancier van uw betaalterminal is. Zeker als het gaat over gebruiksproblemen, software updates en herstellingen.
Als laatste zijn er de transactiekosten. Terwijl u op het ontvangen van cash geld geen commissie moet betalen, gaat daarom bij elke digitale transactie een minimaal deel van en een klein percentage op het totaalbedrag naar het bedrijf of de bank dat die transactie mogelijk maakt of de kaart heeft uitgegeven.
Met Lightspeed Payments verwerkt u vliegensvlug betalingen voor concurrerende transactieprijzen. Bij ons geen installatie- of andere verborgen kosten. Zelfs grote hoeveelheden betalingen verwerken we zonder maandelijks transactielimiet.
Digitale restaurant betaalmethodes
Zodra een gast bij u afrekent met een bankkaart – zij het debet- of krediet – moet de bank van uw zaak daar een vergoeding voor betalen aan de bank die de kredietkaart heeft uitgegeven. De transactiekosten die hieraan gepaard gaan liggen uiteraard relatief laag in vergelijking met het aankoopbedrag en hangen ook sterk af van het type kaart waarmee betaald wordt.
… met een debetkaart
Het absolute merendeel aan debetkaarten in België werkt volgens de betaalschema’s van het Belgische Bancontact en/of internationale Maestro. Sinds 2005 heeft kredietkaartdienst Visa ook een debetkaart ontwikkeld, Vpay. Minder bekend, maar bedoeld als directe Europese concurrent van Maestro, het debetkaart betaalschema van Mastercard. Transactiekosten bij debetkaarten hangen af van de payment service providers die u gebruikt, maar schommelen vaak tussen enkele eurocenten per transactie en zijn vooral afhankelijk van de transactieschaal. Zo onderscheiden veel payment service providers tarieven voor transacties tot en met €5, tussen €5 en €10 en transacties boven €10.
… met kredietkaarten
Hoewel kredietkaarten consumenten ongekend veel financiële vrijheid, voordelen en verantwoordelijkheid bieden, zijn ze bij horeca-ondernemers iets minder populair. De reden: de hoge(re) transactiekosten. In tegenstelling tot debetkaarten betaalt u bij kredietkaarten een percentage op het totale aankoopbedrag dat schommelt tussen de 1,5% en 3%, naargelang het type kredietkaart. Zo bevinden populaire Europese kredietkaarten zoals Mastercard en Visa zich eerder rond de 1,5% en minder courante kredietkaarten zoals American Express, Diners en Discovery eerder aan het andere uiterste.
… met smartphones via een QR-code
De opkomst van contactloze betalingen in de horeca heeft zich snel uitgebreid met contactloze bestelopties, zeker in de voorbije jaren. Om te vermijden dat menukaarten te vaak van hand werden verwisseld, werden QR-codes geïntroduceerd. Eenvoudig te scannen met uw smartphone, en de ideale manier om onnodig contact te vermijden en gasten van een veiligere restaurantervaring te voorzien.
Gasten voelen zich ook vaker actief betrokken bij de hele restaurantbeleving omdat ze – in het geval van een geïntegreerd bestelsysteem – na het bekijken van uw online menu zelfs digitaal hun bestelling kunnen doorgeven. Minder werk voor uw personeel en vaak meer omzet voor u. Bij contactloze bestelopties zijn gasten namelijk geneigd om sneller en vaker te bestellen omdat ze niet hoeven te wachten tot uw personeel aan tafel komt. Dat kan op piekmomenten de werkdruk voor uw personeel stevig omlaag helpen en tegelijkertijd de algemene gasttevredenheid op peil houden. De initiële investering en maandelijkse kost die contactloze bestelopties met zich meebrengen, laten zich op die manier snel terugverdienen.
Als QR-codes niet enkel naar een menupagina leiden, maar ook bestel- en betaalopties voorzien, kunt u gasten verschillende betaalopties aanbieden: debet- en kredietkaarten, maar ook online betaalsystemen zoals Bancontact/Payconiq, iDEAL, Paypal, enzoverder. Het aanbod hangt vooral van uw voorkeuren af en in welke mate u uw gasten verschillende opties wilt bieden.
… of met smartphones en wearables
Smartphones gebruiken om via QR-codes te bestellen en te betalen heeft dankzij corona een stevige boost gekregen, maar mobiele betaaldiensten zoals Apple Pay, Google Pay en Samsung Pay zijn ook aan een stevige opkomst bezig. Moderne smartphones bieden vandaag wallet opties, waar u eenvoudig uw favoriete betaalkaart(en) aan toe kunt voegen. Bij het betalen is gezichtsherkenning of touchprint nodig om de betaling veilig te doen verlopen, maar het concept is hetzelfde als contactloos betalen, met het verschil dat gasten hun smartphone tegen uw betaalterminal houden, en niet hun fysieke kaart.
Jonger dan QR-codes en smartphones, maar ook bezig aan een stevige opkomst is het betalen met zogenaamde wearables, accessoires die een chip bevatten en exact hetzelfde doen als een debetkaart met contactloze betaalfuncties. Denk aan Fitbits, Apple Watches, maar ook sleutelhangers en ringen. Al deze technologische vernuftigheden zijn bedoeld om het betaalproces zo eenvoudig mogelijk te maken – en mogelijks ook zo weinig mogelijk te associëren met feitelijk contant geld.
Andere restaurant betaalmethodes
Loyaliteitsprogramma’s
Maakt u gebruik van een loyaliteitsprogramma? Dan kunnen uw gasten ook met punten ‘betalen’ zodra ze genoeg gespaard hebben. Door gasten te belonen spoort u ze aan om terug te komen; iets wat u op de lange termijn meer oplevert dan die ene kop koffie die u nu ‘gratis’ weggeeft.
Cash
De populariteit van munten en biljetten is gekelderd dankzij de pandemie. Maar liefst 6 van de 10 Belgen geeft aan dat ze minder cash zijn gaan gebruiken ten opzichte van het jaar daarvoor. Naar alle waarschijnlijkheid zal cash geld steeds minder gebruikt worden. Er zijn zelfs al zaken die bewust kiezen voor een pin-only structuur en enkel digitale betalingsmiddelen aanbieden en ontvangen. Hoewel dat nog niet helemaal legaal is in België, is het wel een trend die al een tijd is ingezet. Maar of cash ooit helemaal zal verdwijnen, zal moeten blijken uit de toekomst.
Contactloos betalen: een geschiedenis van 7 jaar in 3 paragrafen
Wist u dat contactloos betalen één jaar voor de introductie van de witte kassa het licht zag? De witte kassa heeft sinds 2015 van ‘zwart’ geld in de horeca een randfenomeen gemaakt en cash geld tout court aanzienlijk doen inboeten aan populariteit. Tegelijkertijd heeft de witte kassa de introductie van digitale, online en cloud-gebaseerde kassasystemen een serieuze duw in de rug gegeven, wat op zich de weg naar digitale betaalmethodes alleen maar verder heeft geopend.
De coronacrisis is eigenhandig verantwoordelijk (geweest) voor de grootste boost die contactloze betaalopties tot nu toe hebben mogen ervaren. Toegegeven, contactloos betalen was al een gemak waar onze maatschappij zich zonder problemen aan had overgegeven, maar in België is het aantal elektronische transacties sinds januari 2020 bijna verdrievoudigd. Noodzaak is de moeder van verandering.
En hoewel het effect waarschijnlijk minder impactvol zal zijn, is de voorgestelde wetgeving van het Kabinet van Minister van Financiën Vincent Van Peteghem het volgende keerpunt in de geschiedenis van digitaal en contactloos betalen. Vanaf 1 juni 2022 zal het verplicht worden voor elke Belgische zaak die betalingen ter plaatse ontvangt om op zijn minst één elektronisch betaalmiddel aan te bieden aan klanten. Hoewel er nog niet veel informatie beschikbaar is over de feitelijke tijdlijn, eventuele gevolgen, sancties of tegemoetkomingen van de overheid zullen wij ons best doen om u daar zo snel mogelijk van op de hoogte te brengen.
Integreer uw betalingen met uw kassasysteem
Het beheren en aanbieden van alle bovenstaande betaalmethodes kan een flinke klus lijken, maar die wordt een stuk overzichtelijker als u uw betaalterminal integreert met uw kassasysteem. Met Lightspeed Payments kunt u eenvoudig en zonder transactielimieten grote hoeveelheden betalingen verwerken die rechtstreeks in uw horeca kassasysteem verschijnen.
Niet alleen bespaart dit u veel tijd aan het uitvoeren en ontvangen van betalingen, maar maakt van het afsluiten van uw dag ook een minder tijdrovende opdracht. Tegelijkertijd heeft u uw dag-, week-, maand-, kwartaal- en jaarcijfers ook altijd en overal bij de hand. Dit is niet alleen ideaal voor horeca-eigenaars die graag een continu overzicht willen behouden over de financiële staat van hun zaak, maar ook voor het vereenvoudigen van de boekhouding.
Welke restaurant betaalmethodes passen bij u?
Het is een voldongen feit: horeca-ondernemingen die nog geen vorm of een beperkte keuze van elektronisch of digitaal betalen aanbieden – en daarvoor wachten tot de Belgische overheid hen verplicht – gaan steeds meer tot het verleden behoren. Tegelijkertijd komen er steeds meer nieuwe en alternatieve betaalmethodes bij. Welke betaalmethode bij uw zaak past, hangt vooral af van wat u wilt verwezenlijken en van het bedrag dat u wilt investeren in het upgraden van uw horeca-onderneming.
We raden u aan om u te verdiepen in de wondere wereld van digitaal en contactloos betalen. Steeds meer gasten beschouwen dit als standaard voor de horeca. Biedt u al een digitaal betaalmiddel aan? Zorg er dan ook voor dat u beschikt over een online kassasysteem, zodat de hele digitale ervaring van begin tot eind tot zijn recht komt. Probeer Lightspeed Restaurant vrijblijvend twee weken uit – de proefperiode verloopt automatisch.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.