Met Internationale Vrouwendag op 8 maart in het verschiet, zijn we apetrots om het nieuwste lid van de Lightspeed familie aan jullie voor te stellen: onze nieuwe Chief People Officer, Marty Reaume.
Marty’s CV is indrukwekkend: ze heeft meer dan 25 jaar ervaring in Human Resources bij toonaangevende technologiebedrijven in Noord-Amerika. Na 10 jaar Chief People Officer (CPO) bij Netsuite te zijn geweest, zette ze deze functie voort bij Fitbit en Twilio, twee innovatieve technologiebedrijven die bekend staan om het vooropzetten van hun medewerkers en de bedrijfscultuur.
Marty’s komst bij Lightspeed voelt vanwege haar Canadeze roots een beetje als thuiskomen. Onlangs nog uitgeroepen tot één van de 50 Most Powerful Women in Technology, komt onze nieuwe CPO op een belangrijk moment; we streven ernaar om ons personeelsbestand uit te breiden en tegelijkertijd onze diversiteit, innovatie en gemeenschap in alle lagen van het bedrijf te behouden. We zijn met Marty in gesprek gegaan over macht, werknemers, en wat er nodig is om een geweldige leider te zijn.
U bent een van de meest machtigste vrouwen in technologie. Wat betekent dat voor u?
Macht staat synoniem voor vertrouwen en invloed. U bent in staat om wat u geleerd heeft toe te passen, de situatie te kunnen beoordelen en een fantastische uitkomst te leveren. Dit komt gedeeltelijk voort uit vertrouwensrelaties, evenals uit ervaring. Mensen zullen zich van nature tot deze twee dingen aangetrokken voelen: dat is macht. Goede resultaten kunnen behalen betekent voor mij iets krachtigs.
Als CPO bent u verantwoordelijk voor de mensen en cultuur van Lightspeed. Heeft u memorabele momenten meegemaakt waarbij u het gevoel had dat u invloed had op iemand zijn leven?
Ik wil graag een sterk HR-team opzetten dat niet alleen op zoek is naar het zoeken en lezen van rapporten, maar vooral geïnteresseerd is in de menselijke kant van dingen. Ik het vind het leuk om mensen in mijn team te hebben die minder taakgericht zijn, maar meer geïntegreerd zijn in het bedrijf.
U weet dat een team echt een sterke People & Culture focus heeft wanneer u naar hun bureau loopt en er niemand vindt. Ze zijn het bedrijf aan het ontdekken, meer aan het leren over de gaten en hoe ze die kunnen opvullen, en het bedrijf vooruit aan het helpen.
Ik zeg altijd graag: vertel me hoe u wilt groeien, vertel me wat écht belangrijk voor u is, en laten we werken naar dat doel.
Afgezien daarvan richt ik me veel op de verbetering voor vrouwen. Ik ben gepassioneerd over het bieden van kansen voor vrouwen, hen te helpen een eigen stem te krijgen, en het opbouwen van hun merk en leiderschap in het algemeen.
Wat is volgens u authentiek leiderschap?
Authentiek leiderschap is het zijn van een leider die het team dient en hen begeleid. Het realiseren van de juiste volgorde in die relatie is belangrijk voor mij.
Wat maakt een goede leider?
U moet menselijk zijn en contact maken met anderen over wat hen interesseert – niet over wat u interesseert. U moet uitvinden wat hen motiveert, wat hen uit bed haalt om steeds weer aan het werk te gaan. En wanneer ze niet langer enthousiast zijn? Dat is het moment dat u het gesprek moet aangaan.
Een goede leider trekt werknemers aan en behoudt deze door echt in hen geïnteresseerd te zijn, hun carrière, en hun ontwikkeling.
Wat is het beste advies dat u heeft gekregen en dat u vooruit heeft geholpen in uw carrière?
Als u wordt uitgenodigd om deel te nemen aan een vergadering, twijfel dan niet aan uw capaciteiten, uw gedachten, of uw vermogen om te spreken. Weet dat u erbij moet zijn. Weet dat u moet bijdragen. Weet dat ze uw mening verwachten.
Ik kreeg dit advies toen ik rond de 30 jaar was en in een kamer zat met mensen waarbij ik niet begreep waarom ik was uitgenodigd. Ik keek om me heen en dacht bij mezelf: “wat doe ik hier?” Een coach gaf me dit advies achteraf en zei: “ik had het idee dat u aarzelde, en ik weet niet waarom. Denk daar maar eens over na. U bent in die kamer en we verwachten uw mening. Het is nu twintig jaar later en ik denk er nog steeds aan.
Natuurlijk is het makkelijker gezegd dan gedaan. Bedrijven en culturen zijn verschillend.
Het creëren van psychologische veiligheid, een inclusieve cultuur, en de juiste ondersteuning fascineert me.
Als er psychologische veiligheid is, zullen mensen hun gedachten en meningen met u delen, en dat is de onderscheidende factor op het gebied van ‘inclusiviteit’ voor een bedrijf. Door te luisteren en dat gesprek aan te gaan kunt u ieders bijdrage en perspectief erbij betrekken – essentieel voor een inclusieve omgeving.
Op 5 maart neemt Marty samen met Asha Bakshani (SVP Finance), Isabelle Bénard (VP Product Management) en Lory Ajamian (VP Marketing) deel aan een conferentie ter ere van Internationale Vrouwendag.
Welkom bij Lightspeed Marty! We kijken ernaar uit om de komende jaren met u samen te werken en zo een nog inclusiever, diverser en interessanter Lightspeed te creëren.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.