De corona-maatregelen hebben een grote impact op de horeca. Dit jaar wordt er maar liefst een omzetdaling van 30% tot 40% voor de sector verwacht. Om het hoofd boven water te houden wordt er gezocht naar manieren om extra omzet te genereren. En die manieren zijn er: tijdens deze crisis blijkt hoe veerkrachtig en creatief horeca-ondernemers zijn. Nieuwe concepten om geld te verdienen schoten in maart als paddenstoelen uit de grond en blijken ook tijdens deze tweede golf van grote waarde. Sommigen van deze ideeën zijn tijdelijk, anderen zullen niet meer snel van het toneel verdwijnen.
Concepten waar retail en resto worden gecombineerd bleken de afgelopen maanden succesvol te zijn. Wordt dit de toekomst van het ondernemen, of was het slechts een tijdelijke crisis-oplossing? Horeca-ondernemers zijn zich er in ieder geval van bewust dat ze hun bedrijfsmodel moeten evalueren en nieuwe omzetstromen moeten creëren. Niet alleen om zich aan te passen aan de huidige situatie, maar ook om hun zaak beter te positioneren in de toekomst.
Kijk hier de webinar ‘Blijf je gasten bedienen met nieuwe omzetstromen’ terug.
In samenwerking met Deliverect en Hertog Jan*** Restaurant Group:
Bent u op zoek naar ideeën voor het introduceren van nieuwe omzetstromen in uw horecaconcept? Laat u inspireren door onderstaande opties:
- Verkoop uw populairste ingrediënten
- Afhalen en bezorgen
- Verkoop merchandise & kookboeken
- Specialiseer in wijnen
- Originele samenwerkingen
- Organiseer evenementen
Online bestellen was nog nooit zo eenvoudig dankzij Lightspeed Order Anywhere
Manage al uw online bestellingen – ter plaatse via gepersonaliseerde, tafel-specifieke QR-codes én voor takeaway – met één bestelplatform, naadloos geïntegreerd in uw Lightspeed Restaurant kassasysteem. Meer weten?
Verkoop uw populairste ingrediënten
In de afwezigheid van restaurants blijkt thuis kokkerellen een ware hit. Toprestaurants brengen hun ingrediënten naar de keukens van hun voormalige gasten en zorgen er door middel van recepten en kookvideo’s voor dat men zelf Michelin waardige gerechten op tafel kan zetten. Andere horecazaken kiezen ervoor om hun meest kenmerkende ingrediënten te verkopen, zoals spaghettisauzen, pizzadeeg en vleeswaren. Verwacht wordt dat dit soort concepten niet meer verdwijnen. Zo kunnen gasten ook in de toekomst met een beetje van zichzelf, en een beetje van u, zelf thuis aan slag.
Vino en Friends, een restaurant gelegen in hartje Maastricht, heeft naar hun gasten geluisterd en hebben naast hun restaurant ook een delicatessenwinkel geopend. De winkel bestaat naast het restaurant en een webshop waar ze hun producten en ingrediënten aan de b2b markt verkopen. Op deze manier worden retail en horeca perfect met elkaar gecombineerd. Sterrenrestaurant Beluga Loves You, eveneens gelegen in Maastricht, richt zich voornamelijk op het online verkopen van menu’s met daarbij behorende instructievideo’s van chefkoks Servais Tielman en Guido Braeken. Dat wordt smullen tijdens de feestdagen!
Breng het beste van jou onderneming online met eCom voor Restaurant. Verkoop merchandise en andere publieksfavorieten, breid uw merkidentiteit uit en voeg afhaal- en bezorgmenu’s toe.
Onder andere Lightspeed klanten Isla Bonita en Smaak & Vermaak gebruiken het restaurant thema Bon Appetit om zo hun geliefde producten ook online aan te bieden. Bij Isla Bonita kunt u picknick lunches en gebakjes online kopen en contactloos afhalen. Smaak & Vermaak verkoopt naast hun menu’s ook hun beste wijnen en kookworkshops. Zo creëren beide horeca-ondernemers nieuwe omzetstromen naast hun gebruikelijke tafelservice in hun restaurants.
Afhalen en bezorgen
Afhalen en bezorgen werd voor de coronacrisis al volop aangeboden, maar door het sluiten van de fysieke restaurants nam de vraag vanuit de gasten flink toe. Hoewel sommige restaurants tussen de twee golven stopten met deze omzetstroom, wisten ze het snel weer op te pikken toen de tweede golf zich aandeed. Andere restaurants zagen juist constant de toegevoegde waarde in van deze omzetstroom en bleven niet alleen tijdens de sluiting van de restaurants afhalen en bezorgen aanbieden.
Voor Peter Van Praet van Bavet is het aanbieden van afhalen en bezorgen heel succesvol gebleken; tijdens de crisis is het delivery-aandeel van zijn omzet gegroeid tot ongeveer 35%, en dat wil hij liever niet meer kwijt. Vleesrestaurant De Frigo schakelde in de tweede golf juist snel weer over op afhaalpakketten die ze op promoten via hun Instagram account.
Op zoek naar een online bestelplatform waarmee u zelf ál uw online bestellingen kunt beheren – zowel ter plaatse als voor takeaway? Zoek niet verder. Met Lightspeed Order Anywhere kunnen gasten via hun smart phone of mobile device bestellingen doorgeven. De bestelling komt vervolgens direct in uw kassasysteem binnen, gekoppeld aan de tafel waar ze vandaan komt, of in de takeaway tab als het over een afhaalbestelling gaat. Terwijl u aan de slag gaat met de bestelling, ontvangen gasten real-time updates, ook wanneer ze hun maaltijd kunnen afhalen of wordt bezorgd.
Verkoop merchandise en kookboeken
Is jouw horecazaak al uitgegroeid tot een bekend merk of wilt u uw zaak extra promoten? Denk dan eens aan merchandise en het publiceren van kookboeken. The Avocado Show zorgt ervoor dat hun herkenbare logo en roze achtergrondkleur terugkomt in al hun merchandise. Ook een eigen kookboek in samenwerking met de bekende Amsterdamse boekenwinkel MENDO mocht niet ontbreken in hun webshop.
Als u klein wilt beginnen kunt u ook zelf een pocket boekje vol lekkere recepten laten drukken en dat aanbieden in uw restaurant of op uw website. Qua merchandise kunt u denken aan simpele producten, zoals leuke koffiekopjes of een paraplu met daarop uw logo. Het moet in ieder geval passen bij het gevoel dat u wilt uitdragen of bij wat u aanbiedt in uw horecazaak.
Specialiseer in wijnen
Heeft u veel kennis van wijnen en biedt u gasten een mooie selectie aan in uw restaurant? Gebruik dan uw kennis eens op een andere manier. Organiseer bijvoorbeeld een (online) wijnproeverij met lekkere hapjes die u thuis laat bezorgen of bied uw beste wijnen aan via uw webshop. Wijnrestaurant Mes Amis heeft dit slim aangepakt door een webshop én een pop up winkel te openen met Limburgse wijnen waar u lekker thuis van kunt genieten.
Originele samenwerkingen
Tijdens corona kwamen de leukste samenwerkingen tot stand, en het heropenen van de horeca hoeft niet meteen het einde te betekenen van de interessante concepten die daaruit zijn ontstaan. Belangrijk is dat u nadenkt over het totaalconcept, inclusief met wie u zou willen samenwerken om dat voor elkaar te krijgen. Think out of the box en overtuig partners hoe jullie elkaar kunnen versterken.
Gebrouwen door Vrouwen werkte tijdens de eerste lockdown bijvoorbeeld samen met de lokale bloemist, bakker en kaasboer om pakketten samen te stellen die u kon ophalen in hun bar. Naast deze lokale initiatieven gingen ze een samenwerking aan met Hema. Hun Bloesem Blond bier was samen met de Bloesem Blond bier shampoo als pakket te koop in de Hema winkels. Tijdens de tweede lockdown gaan de vrouwen van Gebrouwen door Vrouwen stug door en zetten ze onder andere een samenwerking op met Cinemember. Het pakket bestaande uit het bier, popcorn en een maand Cinemember lidmaatschap promoten ze op hun Facebook pagina.
Organiseer evenementen
Zodra de horeca weer open mag kunt u een evenement organiseren dat aansluit bij uw horecazaak en dat de interesse wekt van uw gasten. Dit hoeft geen wekelijks evenement te zijn, maar u kunt het bijvoorbeeld ook één keer per kwartaal of jaar organiseren. Bedenk van tevoren goed wat en wie u wilt bereiken. Wilt u extra omzet genereren of meer naamsbekendheid? Gaat u zich richten op families met kinderen of groepen vriendinnen?
Afhankelijk van de geldende maatregelen, kunt u een fysiek of online evenement organiseren. Dit kan zelfstandig, maar ook met behulp van partners. Denk bijvoorbeeld aan een muzikale voorstelling met diner, of een wijnproeverij of shopping event met hapjes uit eigen keuken. Rond de Tafel pakte het wat groter aan: 5 sterrenchefs bundelden afgelopen zomer hun krachten en gingen één voor één koken in de Gashouder in Amsterdam. Dit soort grootschalige horecaconcepten doet misschien niet veel voor de omzet, maar komt de naamsbekendheid zeker ten goede. Lees hier het interview met Rond de Tafel.
Retail en resto, een gouden formule?
Het ene concept heeft meer met retail en events te maken, terwijl het andere concept juist volledig vanuit de passie voor eten ontstaat. De scheidslijn tussen horeca en retail wordt steeds dunner en de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat deze ontwikkeling in een versnelling terecht kwam. Welk horecaconcept of nieuwe omzetstroom u ook kiest, ga voor datgene dat past bij uw restaurant en bij u als ondernemer.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.