Als gevolg van technologische ontwikkelingen en de beperkingen tijdens de pandemie is multichannel retail in de afgelopen jaren de standaard geworden. Consumenten zoeken en winkelen zowel online als offline en eisen flexibiliteit vanuit de retailer terwijl zij beslissen waar, wanneer en hoe ze kopen.
Om te blijven voldoen aan de veranderende behoeften en verwachtingen van de moderne consument, moeten retailers hun klanten via alle verkoopkanalen kunnen bereiken. Multichannel retail is niet langer een nice-to-have, het is een must voor elke retailer die concurrerend wil blijven.
Stop met retail – begin met omnichannel
Ontdek hoe u uw winkel naar online kunt uitbreiden
Wat is multichannel retail?
Bij multichannel retail gaat het om het optimaliseren van uw verkoop- en marketingstrategie zodat uw klanten uw producten op meerdere manieren kunnen kopen.
Multichannel retail is al jaren een zakelijke must-have, maar door de pandemie in 2020 werden klanten beperkt in de manier waarop ze aankopen konden doen. Hierdoor werd het afgelopen jaar de noodzaak van multichannel retail steeds duidelijker.
Lightspeed biedt retailers een geavanceerde oplossing om zich aan te passen aan de nieuwe wereld van multichannel detailhandel. De omnichannel oplossing van Lightspeed is een krachtige integratie van onze Lightspeed Retail– en eCom-oplossingen.
Wat kan de multichannel oplossing van Lightspeed voor u betekenen?
Er zijn meerdere manieren waarop een Lightspeed Retail kassasysteem u kan helpen om succesvol te zijn in multichannel retail. We noemen er een paar:
1. Centraliseer uw activiteiten en data
Lightspeed bewijst dat met de juiste tools het beheren van meerdere kanalen geen grotere uitdaging hoeft te zijn dan het beheren van slechts één kanaal. Een multichannel oplossing centraliseert de activiteiten en rapportage van de fysieke winkel en webshop. Zo vereenvoudigt het het bedrijfsmanagement en verbetert het de efficiëntie door handmatige fouten te voorkomen.
Door uw voorraad te centraliseren, wordt het voorraadbeheer in realtime via alle kanalen geautomatiseerd. Dit geeft u een duidelijk beeld van hoe uw voorraad verkoopt, zodat u weet of het tijd is om een bestelling te plaatsen bij een leverancier of zodat u zich kunt concentreren op het aanpassen van uw aanbod. Diepgaande rapporten bieden u overzicht in cruciale gegevens waarmee u op feiten gebaseerde beslissingen kunt nemen en betere bedrijfsanalyses kunt maken.
2. Lever een consistente klantervaring
Met een multichannel systeem kunt u uw klanten de flexibiliteit geven om via verschillende kanalen te zoeken en te winkelen, zodat ze bijvoorbeeld online kunnen bestellen en hun bestelling in de winkel op kunnen halen. Klantgegevens worden opgeslagen in de cloud en zijn toegankelijk via één systeem, zodat u snel bestelgegevens kunt ophalen aan de hand van klantgegevens.
Bovendien helpen de aanpasbare en strak ontworpen themasjablonen van Lightspeed eCom u bij het vertalen van uw fysieke merkidentiteit naar online. Zo kunt u bijvoorbeeld uw online winkel een kleur geven die aansluit bij het kleurenschema van uw fysieke winkel.
Uw thema moet:
- Uw merk vertegenwoordigen. Uw site moet uw klanten in één oogopslag een idee geven van uw merk; van de kleuren tot de foto’s en lettertypen. Dit is extra belangrijk voor uw homepage, omdat klanten vanaf de eerste seconde dat ze uw merk zien onder de indruk moeten zijn.
- Makkelijk te navigeren zijn. Potentiële klanten moeten niet overweldigd worden als ze uw site bezoeken. De lay-out moet logisch en gestructureerd zijn aan de hand van categorieën en het winkelwagentje moet gemakkelijk te vinden zijn.
- Responsive zijn voor desktop en mobiel. Dit betekent dat uw site automatisch moet detecteren welk apparaat uw klant gebruikt en een voor dat apparaat geoptimaliseerde versie van uw thema laadt.
- Snel laden. Het verhogen van de snelheid van uw website met slechts één seconde verhoogt uw conversie met 7%.
- Maak indruk door middel van visuals. U trekt de aandacht van uw klant met grote afbeeldingen van hoge kwaliteit. Zorg ervoor dat u niet te veel tekst op de homepage plaatst en uw klanten niet overweldigt met informatie. Laat uw productafbeeldingen voor zich spreken.
Als uw thema er geweldig uitziet, maar lastig is om aan te passen, zit u vast aan een mooie website die niet de meest recente interpretatie van uw merk weerspiegelt en die niet gemakkelijk kan worden geïntegreerd met de nieuwste functies. Als uw thema alle toeters en bellen heeft – uitschuifbare winkelwagens, snelle weergaven van producten en een zoekbalk – maar het duurt lang om te laden, blijven klanten niet lang genoeg hangen om er iets van te zien.
Als uw thema u niet verder helpt, is het tijd om het te veranderen.
Het nieuwe Ignite thema van Lightspeed geeft Lightspeed eCom-gebruikers een gratis te gebruiken, modern en geavanceerd thema dat eenvoudig aan te passen is en geen vaardigheden op het gebied van web development vereist.
Dit is slechts één voorbeeld van hoe Ignite toegepast kan worden. Bekijk hier meer voorbeelden.
Het thema beschikt over een uitschuifbare winkelwagen, waardoor klanten hun aankopen gemakkelijker kunnen beheren. Het heeft een verbeterde mobiele ervaring, zodat u in no-time de mobiele markt kunt veroveren; 74% van de gebruikers keert vaker terug naar mobielvriendelijke websites. Misschien wel het belangrijkste is dat Ignite dit allemaal doet zonder extra laadtijd, zodat uw site een goede – en snelle – eerste indruk maakt.
Ignite is gratis te gebruiken voor alle Lightspeed eCom gebruikers. Goed nieuws, als u zich bedenkt dat web development door derden u honderden of zelfs duizenden euro’s kan kosten.
3. Verhoog de klantloyaliteit en verkoop
Door omnichannel te werken, kunt u voldoen aan de verwachtingen van uw klanten en maakt u uw producten beschikbaar via verschillende verkoopkanalen. Met een webshop bent u 24/7 open, waardoor klanten vrij zijn om te winkelen wanneer ze willen.
Om klanten te verleiden steeds weer terug te komen, moet u ze betrokken houden. Gewapend met ingebouwde digitale marketingtools zoals SEO, tools voor delen op sociale media en een blog platform, kunt u een digitale community rond uw bedrijf bouwen en klantrelaties koesteren buiten de context van een fysieke winkel.
Bovendien helpen cross channel klantgegevens die op één plek staan u om uw volledige klantenbestand beter te begrijpen en uw acties en productaanbod aan te passen zodat u ervaringen kunt creëren die specifiek zijn afgestemd op uw klanten. Dit niveau van personalisatie helpt de klantervaring te verbeteren en verhoogt op zijn beurt de loyaliteit en de kans dat consumenten uw producten kopen.
Ontdek de wereld van multichannel retail
Lightspeed biedt de tools om uw onderneming verder te ontwikkelen. Dus waar wacht u nog op? Het implementeren van de omnichannel oplossing van Lightspeed is snel en eenvoudig. Geïnteresseerd? Neem contact met ons op.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.