Het is een uitdagende tijd voor de hospitality. Ook al helpt bezorgen en afhalen restaurants om te blijven bestaan, ze kunnen niet wachten om weer open te gaan voor gasten.
Maar als restaurants hun gasten weer binnenshuis mogen bedienen, betekent dat niet dat het weer in dezelfde aantallen zal zijn als voor de coronapandemie. Door capaciteitsbeperkingen zullen gasten nog niet massaal kunnen gaan uit eten, en kunnen restaurants te maken krijgen met verminderd vertrouwen.
Het goede nieuws is dat restaurants veerkrachtig en innovatief zijn. Als restaurants heropenen, kunnen ze gasten ook alternatieve ervaringen bieden.
We delen twee innovatieve manieren waarop restaurants de verminderde inkomsten uit diners kunnen compenseren zodra ze weer open mogen. Een deel van deze manieren kunnen ook al met strengere coronamaatregelen worden toegepast. U leert hoe uw restaurant:
- Microcatering kan gebruiken om de diner-ervaring naar de huizen van gasten te verplaatsen
- Private dining kan gebruiken om een uitnodigende en veilige restaurantervaring te creëren
Future proof gids voor de horeca
Vind uw onderneming opnieuw uit — online en op locatie — met behulp van nieuwe omzetstromen, marketing en betaalmogelijkheden.
Hoe u micro-catering kunt gebruiken om de dinerervaring naar gasten thuis te verplaatsen
Een manier om de ervaring van uit eten te evenaren, is door uw cateringactiviteiten opnieuw uit te vinden met micro-catering.
De staat van catering
Catering is al lang een winstgevende inkomstenstroom voor restaurants. Als u gasten bedient buiten de vier muren van uw restaurant, wordt u niet beperkt door de grootte van uw restaurant. Met catering is the sky the limit.
Om alvast een beeld te krijgen hoe u micro-catering kunt toepassen naast een geopend restaurant, hebben we chef-kok Gilberto Cetina uit Los Angeles, waar de horeca dus open is, geïnterviewd:
“We hebben een beperkte capaciteit om onze inkomsten in eigen huis te laten groeien”, zegt chef-kok Gilberto Cetina.
Zijn op zeevruchten gerichte restaurant, Holbox, is een van de acht verkopers in een foodhall. Zoals bij de meeste foodhallen, zijn zitplaatsen in deze ruimte beschikbaar op basis van wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
“Onze off-site verkopen zijn echter onbeperkt”, zegt Cetina. “U kunt er zo veel doen als uw verkoopteam binnen kan halen.”
Van oudsher zijn bedrijfsevenementen en grote sociale bijeenkomsten zoals bruiloften de hoeksteen van cateringbestellingen.
Helaas voor restaurants vraagt de overheid van werknemers om voorlopig thuis te werken en introduceren ze permanente mogelijkheden voor werken op afstand voor de toekomst. De vraag naar bedrijfscatering zal wellicht niet snel herstellen tot de cijfers van voor de pandemie.
Sociale evenementen zoals bruiloften, verjaardagsfeesten en reünies worden afgelast om te voorkomen dat het virus zich verder verspreidt. Grootschalige bijeenkomsten zullen nog lang niet op het oude niveau zijn.
“We hebben geen catering evenementen op onze agenda. Het is nu gewoon een beetje stil”, zegt Cetina.
Door de pandemie is de vraag naar catering door traditionele cateringklanten sterk gedaald.
Gelukkig kan micro-catering restaurants in de toekomst helpen om inkomsten te compenseren die verloren zijn gegaan door geannuleerde evenementen en minder dinerende gasten.
Wat is micro-catering?
Micro-catering is catering die is geoptimaliseerd voor kleinere groepen. In plaats van de catering op te geven vanwege de verminderde vraag van traditionele gasten, kunnen restaurants hun catering richten op een ander soort behoefte: voedsel leveren aan intieme sociale bijeenkomsten bij gasten thuis.
Mensen die voor de pandemie verjaardagen vierden door met 20 of 30 personen naar een restaurant te gaan, kunnen dit waarschijnlijk langere tijd niet meer op deze manier doen. In plaats daarvan kunnen ze een beperkt aantal vrienden bij hen thuis uitnodigen (zolang de maatregelen dit toelaten). Met micro-catering kunt u voldoen aan de behoeften van gasten die thuis dineren in plaats van in een restaurant, door hen thuis wel die restaurantervaring te bieden.
Dus wat zijn de belangrijkste punten van deze nieuwe manier van catering?
Micro-catering is toegankelijk
Catering leek van oudsher niet bereikbaar voor kleinere, niet-zakelijke gasten vanwege de stappen die nodig zijn om een bestelling te plaatsen. Om een cateringbestelling te plaatsen, moet een klant vaak een cateringmanager contactacteren, kiezen uit een beperkt cateringmenu en een soms ook nog een contract afsluiten.
Micro-catering kan catering toegankelijk maken voor kleinere opdrachtgevers. Een goede manier om te beginnen is om belemmeringen te verminderen door uw bestelminimum voor catering te verlagen of door bulkbestellingen te accepteren via een online bestelplatform zoals Uber Eats.
Micro-catering is flexibel
Micro-catering geeft u de flexibiliteit om u cateringmenu uit te breiden.
Volgens Rowen McDermott, eigenaar van het Australische eetcafé Frankie, ‘bent u bij grotere (catering) bestellingen meer beperkt tot het soort voedsel dat u kunt aanbieden.
“Om 70 mensen te voeden en om ervoor te zorgen dat iedereen het lekker vindt, moet u misschien eten leveren dat een beetje eenvoudiger is”, legt McDermott uit.
U bent ook beperkt tot gerechten die in bulk kunnen worden bereid, wat meestal betekent dat u geen creatiever of verfijnder voedsel op uw cateringmenu kunt opnemen.
Met kleinere gezelschappen kunnen restaurants wel ‘eten aanbieden dat rechtstreeks van het menu komt of nieuwe gerechten die u samen met mensen kunt bedenken zodat ze bij hun feestjes passen’, zegt McDermott. “U kunt het eruit laten zien zoals het in het restaurant eruit zou zien.”
Met micro-catering kunnen restaurants de diner-ervaring nabootsen door flexibeler te zijn met de menu’s.
Zo implementeert u micro-catering
Er is niet één manier om micro-catering te implementeren. U kunt gasten een scala aan micro-cateringdiensten aanbieden, van virtuele catering voor evenementen tot full-service catering voor intieme bijeenkomsten. Hier zijn enkele manieren waarop u mico-catering in uw restaurant kunt aanbieden:
Virtuele evenementcatering
Micro-catering voor virtuele evenementen is een geweldige optie als de gasten van uw gast allemaal in hetzelfde gebied wonen.
Holbox vond een nieuwe doelgroep voor catering: virtuele afstudeerders. “Scholen en organisaties bestelden maaltijden die op verschillende locaties werden afgeleverd, of ze lieten mensen het eten ophalen”, legt Gilberto uit.
Voordat u bestellingen voor virtuele catering voor evenementen aanneemt, moet u ervoor zorgen dat u over de technologie, het personeel en de verpakkingen beschikt om vlak voor het evenement eten te bezorgen bij de virtuele gasten thuis.
Maaltijdpakketten
U kunt micro-catering zien als een verbeterde afhaalmaaltijd. In plaats van individuele maaltijden te verkopen zoals u zou doen via afhalen, biedt u maaltijdpakketten die geschikt zijn voor gezinnen. Mogelijk moet u nieuwe verpakkingen aanschaffen om grotere hoeveelheden voedsel te serveren.
Om micro-catering te onderscheiden van uw normale afhaalaanbiedingen, moet u er meer van maken dan alleen het eten. Focus op gastvrijheid en klantenservice om ervoor te zorgen dat de bezorging van micro-catering de eetervaring in uw restaurant weerspiegelt.
Voeg speciale accenten toe aan deze cateringbestellingen, zoals het aanbieden van een feestplanning, het verzenden van uitnodigingen namens gasten, het samenwerken met de klant aan een op maat gemaakt drankje of verras de klant met een bos bloemen bij de bestelling. Deze speciale details brengen de restaurantervaring naar de gasten thuis en zorgt ervoor dat het bij de bestelling om meer draait dan alleen om het eten.
Full-service catering
Micro-catering kan lijken op traditionele catering, maar bedient minder mensen dan een traditionele cateringbestelling. Als u het veilig kunt doen, bied dan full-service catering aan gasten voor kleinere partijen dan u normaal zou accepteren.
U kunt een feestje vieren bij een klant thuis, koken en het eten ter plaatse serveren en opruimen. Als u bij een klant thuis werkt, neem dan extra veiligheidsmaatregelen. Laat uw personeel mondkapjes dragen, serveer eten op afzonderlijke borden in plaats van op een buffet en houd anderhalvemeter afstand.
Kies een micro-cateringstijl die past bij de stijl van uw restaurant.
Hoe u een uitnodigende en veilige restaurantervaring creëert met private dining
U kunt, zodra de horeca weer open mag, uw restaurant ook gebruiken om veiligere groepsbijeenkomsten mogelijk te maken door u te concentreren op private dining in uw restaurant.
Wat is private dining?
Met private dining (privé-dineren) zit u niet meer naast vreemden in het restaurant. De normale restaurantervaring is het eten in een ruimte met meerdere gezelschappen. Bij private dining gaat u naar een restaurant en deelt u de ruimte alleen met uw gezelschap.
Veel restaurants boden al private dining aan via zalen of door verhuur. Om dineren in uw restaurant aantrekkelijk te maken voor gasten na de pandemie, kunt u het gebouw, de marketing en de services van uw restaurant optimaliseren voor private dining, in plaats van voor de gemeenschappelijke eetervaring die gasten gewend zijn.
Frankie, het Australische restaurant, heeft een privé-eetzaal boven de kleurrijke eetzaal. Eigenaar Rowen McDermott ziet het als een nuttige aanwinst voor de post-pandemische eetervaring.
“Er zal altijd wel een plek zijn waar mensen samen kunnen komen”, zegt hij. “Ik kan me voorstellen dat als er weer binnen wordt gegeten, in plaats van de cocktailparty voor 20 of 30 personen die we meestal in de privé-eetzaal organiseerden, het misschien 10 vrienden zijn die u niet veel heeft gezien…. U kunt nog steeds een intiem, kleiner feestje houden in een privéruimte zonder schouder aan schouder te staan zoals u in het verleden zou doen. “
Zo implementeert u private dining
Privé-dineren kan op twee manieren: door dineergasten privé-kamers in uw restaurant aan te bieden, of door dineergasten uw hele restaurant te verhuren voor hun maaltijd of evenement.
Privékamers
U kunt diners veiliger laten voelen door privé-eetkamers in uw restaurant te creëren. Hoewel u hiervoor misschien wat moet verplaatsen of een nieuwe constructie moet creëren, is het wel de moeite waard zodat u gasten aantrekt na de pandemie.
U kunt eetcapsules maken (kleine eetkamers waar slechts één of meer tafels in passen) en ze allemaal in een ander thema decoreren. De thema’s zijn een goede marketingtactiek, omdat mensen dan waarschijnlijk terugkomen om ook in de andere themakamers te dineren.
Als alternatief kunt u diners dichterbij laten voelen – met behoud van een veilige afstand – door aparte kamers te creëren met transparante wanden. Beschouw ze als vergaderruimten voor besloten diners.
Private dining-kamers zullen uw dinercapaciteit verminderen. Om het financieel haalbaar te maken, moet u een minimumtarief per kamer in rekening brengen. Een aanbetaling doen voor reserveringen, of een boete in rekening brengen voor no-shows, is ook een goed idee.
Verhuur
Als alternatief, of naast privékamers, kunt u uw restaurant ook verhuren. Zo sluit u uw restaurant tijdens een privé-evenement voor ander publiek.
Met verhuur kunt u grotere groepen bedienen. Mensen zullen zich waarschijnlijk meer op hun gemak voelen bij het samenkomen in grotere groepen als dit mensen zijn die ze kennen. Uiteraard kan dit alleen als de maatregelen dit toelaten.
Om dit bedrijfsmodel te laten werken, moet het minstens evenveel inkomsten genereren als een dag (of enkele uren) open zijn voor gasten. Als u bijvoorbeeld gemiddeld € 2.000 verdient tussen 16.00 en 18.00 uur op een doordeweekse avond moet u minstens dat bedrag in rekening brengen voor een verhuur rond die tijd.
Geef gasten een veiliger gevoel door minder mensen toe te laten en voldoende tijd tussen verschillende verhuurgroepen te laten om te kunnen ventileren.
Nieuwe intieme eetervaringen voor na de pandemie
Het coronavirus heeft de eetervaring van het restaurant verandert en zal dit in de nabije toekomst blijven doen. Doordat we nog lang te maken zullen hebben met beperkte capaciteit zullen restaurants in de toekomst andere manieren moeten vinden om gasten te bedienen zodat ze de aanzienlijke daling in de inkomsten kunnen compenseren. Door catering en private dining opnieuw uit te vinden, kunt u deze verloren winst (enigszins) terugverdienen.
Bespreek samen met een van onze horeca-experts hoe u private dining of micro-catering kunt opzetten met behulp van een modern kassasysteem.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.