Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Meer gasten dankzij mooie restaurant inrichting

Meer gasten dankzij mooie restaurant inrichting

Een restaurant beginnen is een overweldigend proces. Er zijn veel factoren die bepalen of uw restaurant een succes wordt of akelig leeg blijft: van vriendelijke medewerkers tot de kwaliteit van uw gerechten. Elke dag moet u opnieuw laten zien wat u in huis heeft. Een van de geheime wapens waarmee u kunt zorgen dat klanten naar uw restaurant (blijven) komen, is de restaurant inrichting. Die is namelijk bepalend voor de beleving van uw gasten en vormt dus een belangrijk verlengstuk van uw imago.

De kracht van mond-tot-mondreclame

Mond-tot-mondreclame draait steeds vaker om beelden. Een bericht van een vertrouwde bron op Instagram is zelfs overtuigender dan betaalde reclame. Volgens marktanalysebureau Nielsen vertrouwt 92% van de consumenten eerder op aanbevelingen van vrienden of familie dan op een willekeurige vorm van reclame. Instagram heeft ruim 800 miljoen actieve gebruikers per maand. 80% van die gebruikers volgt ondernemingen en 60% ontdekt een bedrijf voor het eerst via Instagram. Eén mooie foto van een invloedrijk account kan veel nieuwe klanten trekken. Zorg dus dat de inrichting van uw restaurant geschikt is voor krachtige visuele marketingkanalen als Instagram.

We geven u een overzicht van de belangrijkste zaken om rekening mee te houden bij uw restaurant inrichting.

1. Uw inrichting is een verlengstuk van uw imago

Ga met een designer en architect om de tafel zitten en denk samen na over de restaurant inrichting. Laat u bij elke beslissing leiden door de sfeer die u wilt creëren en het soort klanten dat u wilt aantrekken. Neem bijvoorbeeld LOV, een drukbezochte vegan hotspot in Montreal. Designers Jean-Pierre Viau en Jacinthe Piotte wilden een omgeving creëren die overdag hip en luchtig is en in de loop van de avond steeds knusser wordt. Ze wilden ook dat de inrichting paste bij het plantaardige menu van LOV en de originele elementen van het karakteristieke pand behouden. Het resultaat is een fris kleurenpalet met veel planten, goud en wit marmer.

Past uw menu al bij de restaurant inrichting?

Download onze gratis menukaart templates

Onder andere dankzij de prachtige inrichting heeft LOV een groot aantal volgers op social media, zijn er twee nieuwe vestigingen geopend en is LOV dé vegan hotspot in Montreal. Het restaurant is zelfs zo bekend dat er door de populaire Buzzfeed-serie “Worth It” een reportage werd gemaakt over de specialiteit van het huis, kimchi-frietjes.

2. Uw accessoires spreken boekdelen

De accessoires in uw restaurant zijn niet louter decoratief; ze weerspiegelen uw status en welvaart. Uw accessoires vertellen iets over uw restaurant, inclusief uw maatschappelijke en culturele doel. Ze zijn een afspiegeling van uw identiteit. Investeer in de details zodat ze passen bij het gewenste imago van uw restaurant: snel, gezellig, sjiek of een combinatie daarvan.

3. Licht is alles

Baseer uw keuze voor verlichting op het thema van uw restaurant en de emoties die u wilt losmaken bij uw gasten. In de meeste gevallen is natuurlijk licht de beste optie vanwege de psychologische effecten. Uit onderzoek blijkt dat mensen die worden blootgesteld aan natuurlijk licht alerter en vrolijker zijn. Kunstlicht daarentegen leidt tot hogere stressniveaus en een versnelde spijsvertering.

Perle et Paddock is een gezellig restaurant voor yuppen in de wijk Griffintown in Montreal. De tafels staan in een open, luchtige ruimte met veel ramen en dat wordt gewaardeerd door de gasten. Bovendien komt al het natuurlijke licht van het opvallende zonnedak, waardoor de gasten prachtige foto’s kunnen maken. Stimuleer uw gasten om hun foto’s te delen op social media, want zelfs amateurfoto’s zien er goed uit bij mooie verlichting. Onthoud dat de foto’s die uw klanten delen, ook een verlengstuk van uw imago zijn.

Over verlichting gesproken: met een neonbord geeft u uw inrichting wat creatieve flair en hebben uw gasten meteen een leuke achtergrond voor een foto die ze kunnen delen met vrienden. U benadrukt er bovendien het karakter van uw restaurant mee. Op het bord van Kampai Garden in Montreal staat “Ik heb nergens spijt van”. De letters zijn misschien niet meteen zichtbaar tijdens de lunch, maar in de avond, als de verlichting wordt gedimd, is dit een populaire hoek voor een selfie met het hele gezelschap.

4. Wie is uw doelgroep?

Restaurants zijn sociale ruimtes waarin mensen samenkomen. Of uw gasten komen voor een zakenborrel, een gezellige avond met vrienden, een feestje, of een hapje en een drankje na een lange werkdag, uw restaurant moet zo ingedeeld zijn dat gasten zich automatisch tot de juiste hoek aangetrokken voelen.

Dit doet bijvoorbeeld Kampai Garden, een populaire biertuin in Montreal. Bij deze hotspot kunt u terecht voor brunch, diner, hapjes en heerlijke cocktails. Kampai Garden richt zich op verschillende doelgroepen: van zakenlui tijdens hun lunchpauze tot studenten die met vrienden een feestje willen bouwen. De grote ruimte is opgedeeld in diverse hoeken die aan de specifieke verwachtingen van de verschillende doelgroepen voldoen. Het bargedeelte straalt uit dat u hier van een drankje kunt genieten en kunt socializen in een trendy, Instagram-waardige omgeving. De dinerruimte ademt de sfeer van een biertuin met een grote hoeveelheid planten. Deze restaurant inrichting is een enorme designklus geweest, maar bezoekers zijn lyrisch over de sfeer en – nog belangrijker – dragen bij aan de naamsbekendheid van het restaurant door hun ervaringen te delen op social media.

5. Bied verschillende belevingen

De restaurants in dit artikel hebben diverse overeenkomsten, maar het belangrijkste is dat ze allemaal een verscheidenheid aan belevingen bieden. U kunt aan de bar zitten voor een praatje met de barman, er zijn intieme tafeltjes voor twee, u kunt kiezen voor de gezellige banken of de lange gemeenschappelijke tafels. Er is dus voor ieder wat wils. Met die verscheidenheid stelt  u uw restaurant open voor zo veel mogelijk soorten klanten.

Investeer in uw interieur om meer klanten te trekken

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de zaken waarmee u rekening kunt houden voor het imago dat u wilt uitstralen en de doelgroep die u wilt bereiken. Beschouw uw restaurant inrichting als een krachtig, non-verbaal element dat u kunt gebruiken om naamsbekendheid te creëren en klanten aan te trekken. In combinatie met een geweldige menukaart en een onberispelijke service kunt u uzelf onderscheiden van de concurrentie en van uw restaurant een echte hotspot maken.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing