Maaltijdbezorging is booming. Deze service is – voor de horecaondernemers die het aanbieden – op dit moment goed voor 15% van de totale omzet. Volgens Zhong Xu, van delivery integratie platform Deliverect, wordt er in 2019 een groei tot 25% verwacht. Dat betekent dat een kwart van de omzet van restaurateurs van maaltijdbezorging zal komen, mits ze deze optie aan hun klanten aanbieden. Hoe kunt u als restaurateur het meeste halen uit delivery? Aan de hand van deze data tips, zorgt u ervoor dat uw maaltijdbezorging vlekkeloos verloopt en dat uw klanten altijd tevreden zijn.
1. Doe marktonderzoek
Of u nu net begint met maaltijdbezorging, of dit al langer doet; het is altijd goed om te kijken wat er speelt in de markt. Wat zijn de trends op gebied van maaltijdbezorging, welke maaltijden scoren het beste, wie is de grootste doelgroep, bestelt de consument eerder thuis of op werk? Er valt genoeg data te vinden die antwoord geeft op deze vragen. Door goed op de hoogte te blijven van wat de huidige trends zijn, kan je steeds je aanbod en service aanpassen zodat het uw doelgroep aanspreekt.
Delivery partijen zoals Deliveroo, Ubereats en Takeaway.com hebben ook veel data tot hun beschikking. Dus indien u met één van deze partners in zee gaat (wat de meeste restaurateurs doen, in plaats van delivery zelf te regelen), heeft u meteen een nieuwe bron van informatie. Delivery partners delen namelijk al te graag informatie met hun klanten, omdat zij natuurlijk ook zo veel mogelijk maaltijden willen verkopen.
2. Haal data uit uw kassasysteem
Uw kassasysteem is de centrale bron voor data, en dat geldt ook voor maaltijdbezorging. Wanneer uw kassasysteem over een directe integratie beschikt met maaltijdbezorging services zoals Ubereats, heeft u zicht op zowel uw orders in het restaurant als uw delivery bestellingen. Bij een integratie worden delivery orders direct in het kassasysteem geregistreerd, wat de kans op “foute” data aanzienlijk verkleint. Zonder integratie moet u order namelijk achteraf in uw kassasystemen intypen. Ook bij de rapportering levert dit problemen op, omdat de rapporten uit de systemen niet worden samengevoegd.
Dankzij de integratie heeft u toegang tot data over uw maaltijdbezorging: wat zijn de drukste momenten op een dag, op een week, maand? Welke maaltijden worden het vaakst besteld? Welke bijgerechten en drankjes zijn populair? Wat is het gemiddelde ticket van een bestelling?
Als u bijvoorbeeld merkt dat hamburgers een zeer populair item zijn, kan u meer extra’s toevoegen (bacon, tomaat, augurk etc.), of een speciale meal-deal creëren waar de klant een burger, drankje en portie frietjes (items met een hoge marge) kan bestellen voor een bepaalde prijs. Op deze manier verhoogt u de gemiddelde ticket waarde.
Als u kan zien wat de drukste momenten zijn voor bestellingen, kan u meer of minder keukenpersoneel inzetten om de bestellingen klaar te maken.
Wilt u uw kassa direct koppelen aan uw delivery platform?
Ontdek Lightspeed Delivery
3. Vergeet reviews en social media niet
Bij het woord data denkt u misschien aan kwantitatieve data, maar ook kwalitatieve data is hier een onderdeel van. Reviews en social media berichten bevatten vaak feedback waarmee u uw bezorgservice kan verbeteren. Waar zijn uw klanten positief over en hoe kan u hierop inspelen? Wat vinden uw klanten minder goed, en welke actie kan u ondernemen om dit zo goed mogelijk op te lossen?
Krijgt u bijvoorbeeld vaak te horen dat de gerechten koud bij de klant aankomen? Dan kan u kijken naar een ander soort verpakking om het eten langer warm te houden. Is de wachttijd te lang? Bepaal dan of u bepaalde gerechten beter kan voorbereiden zodat de bereidingstijd korter wordt. Of schrap de gerechten die simpelweg lang duren om voor te bereiden, of niet geschikt zijn voor delivery, van uw menu.
4. Houd de belangrijkste delivery-factoren in gedachte
Maaltijdbezorging is totaal anders dan het serveren van maaltijden in uw restaurant. Vergeet niet dat u aan bepaalde factoren moet denken als u aan maaltijdbezorging doet (of begint!)
- Snelheid: Snelheid is de belangrijkste factor als het aankomt op maaltijdbezorging. Klanten die online bestellen, willen niet langer dan een uur wachten op hun eten. Volgens McKinsey is de snelheid van de maaltijdbezorging bepalend voor de klanttevredenheid.
- Nauwkeurigheid: Een veelvoorkomende frustratie bij klanten is wanneer een bestelling fout geleverd wordt. Ofwel is er geen rekening gehouden met specifieke voorkeuren (notities), of er mist een deel van de bestelling. Dit voorkomt dat klanten nog eens bij u gaan bestellen. Zorg er dus voor dat bestellingen altijd 100% nauwkeurig worden voorbereid en bij de klant terechtkomen. Wat hierbij kan helpen is een directe integratie tussen de delivery partner en uw kassasysteem.
- Personalisatie: Net zoals uw restaurant gasten hun voorkeuren en wensen kunnen doorgeven aan de keuken, moeten bezorgmaaltijden ook personaliseerbaar zijn. Geef bij gerechten zoals hamburgers de optie om alle ingrediënten apart aan te kruisen. Zo voorkomt u bestellingen zoals “de cheeseburger maar dan zonder tomaat, mayo, ui en augurk”.
- Presentatie: Hoe uw gerecht bij de klant aankomt, is een extreem belangrijke factor van succesvolle maaltijdbezorging. Een mooi versierde smoothiebowl wordt misschien helemaal door elkaar geschud tijdens de levering, dus test verschillende mogelijkheden uit om ervoor te zorgen dat de maaltijden op een zo goed mogelijke manier hun eindbestemming bereiken.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.