De lockdown duurt voort, maar – mede dankzij het vaccin – lijkt het einde in zicht. In de vorige Lightspeed horeca enquête blikten we vooruit naar de feestdagen. Deze keer richten we ons op de heropening en onderzoeken we het sentiment onder de Belgen.
Uit het onderzoek ‘The New Era of Hospitality’ van Lightspeed, dat werd gehouden onder o.a. 1000 Belgen blijkt dat een vierde van de Belgen de horeca graag wil helpen, zelfs door meer dan 5% meer te betalen. Deze optimistische uitkomst en meer bespreken we in dit artikel.
Op zoek naar tools om uw restaurant te optimaliseren en digitaliseren?
Zoek niet verder. Lightspeed heeft alle tools die u nodig heeft voor een succesvolle heropening.
Behulpzame Belgen willen ervoor zorgen dat lokale restaurants overleven
De vraag die misschien wel bij iedereen door het hoofd spookt is natuurlijk “zullen lokale restaurants het overleven?” De Belgen zijn nog hier nog pessimistisch over; 39% verwacht dat kleine restaurants de crisis niet zullen overleven. Een vergelijkbaar sentiment is te zien in Duitsland (62%), Zwitserland (46%), Oostenrijk (47%) en Frankrijk (39%). Alleen de noorderburen zijn wat positiever; enkel 29% van de Nederlanders denkt dat kleine restaurants het niet gaan redden. Daartegenover staat 44% die ervan overtuigd is dat deze kleine horeca kan overleven door zich aan te passen, dat ten opzichte van 29% van de Belgen.
In ieder geval is 41% van de Belgen bereid om de horeca te helpen door vaker buiten de deur te eten. En dat niet alleen: een kwart van de Belgen is bereid om tot 5% meer te betalen. Een tiende gaat nog een stapje verder door tot 10% meer te willen betalen. Ook zullen afhalen en bestellen na de versoepelingen van de coronamaatregelen niet van het toneel verdwijnen; 54% van de Belgen zegt — om verschillende redenen — te blijven bestellen.
Gaetan Buelinckx, Director of Sales van Lightspeed: “Door de crisis zijn veel restaurants op zoek gegaan naar nieuwe en creatieve inkomstenbronnen waarvan velen een succes bleken te zijn. Voorheen was het bestellen van een diner bij uw favoriete restaurant voor thuis nog ondenkbaar, maar inmiddels is dit razend populair geworden. Een derde (32%) laat weten genoten te hebben van de ‘thuisrestaurantervaring’ en zegt ook nadat de coronaregels versoepelen nog afhaal- en bezorgmaaltijden te zullen bestellen.”
Belgen missen de horeca en het samenzijn
Belgen snakken weer naar een biertje op het terras of een lekkere lunch in een restaurant; maar liefst 35% van de Belgen wil het liefst gaan uit eten zodra de lockdown voorbij is. Maar ook op vakantie gaan is voor Belgen niet onbelangrijk; met 26% staat dit op de tweede plek. Op dit gebied zijn de Europeanen eensgezind, want dezelfde trend wordt gevolgd door Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland en Frankrijk.
De reden waarom Belgen het liefst een restaurant bezoeken zodra de lockdown over is, is niet omdat ze het koken zat zijn, maar juist omdat ze het samenzijn met vrienden en familie hebben gemist (65%). Het liefst nemen de Belgen hun familie (36%) mee op restaurant, gevolgd door vrienden (29%). Dates meenemen zodra de deuren openen is half zo populair (6%) dan in Nederland (11%).
Het geld dat normaal aan de horeca zou zijn besteed hebben de meesten gespaard om later uit te geven (29%) of voor financiële zekerheid (27%). Het feit dat de horeca zo gemist wordt en dat een groot deel geld heeft gespaard om later uit te geven zijn positieve signalen voor de de verwachte drukte na de heropening.
Horecazaken anno 2021
Hoe ziet de horeca er anno 2021 uit? Aangezien Belgen massaal willen blijven bestellen, verwachten ze logischerwijs dat een restaurant beschikt over verschillende verkoopkanalen (44%). Iets meer dan een kwart van de Belgen wil graag dat restaurants werken met shifts. Vragen naar een negatieve coronatest of vaccinatiebewijs is een stuk minder populair (11%). Nederlanders zijn hier veel meer voor te porren (20%).
Net als in het vorige onderzoek naar voren kwam, zijn de Belgen nog niet klaar voor ‘nieuwe’ technologie. Enkel 17% vindt contactloos betalen een must, en dat is laag ten opzichte van Duitsland (28%), Oostenrijk (26%), Zwitserland (26%), Nederland (27%) en Frankrijk (21%). Wel is het aandeel dat met een app wil bestellen en betalen in België gestegen. Hoewel in het vorige onderzoek nog maar 6% van de Belgen dit wilde, vindt 15% dit nu een noodzakelijke tool voor restaurants.
Hoewel de Belgen dus nog niet klaar lijken te zijn voor een grote technologische revolutie in de horeca, staan ze wel te popelen om weer te genieten van de hospitality, samen met vrienden en familie. Laat dat een goed vooruitzicht zijn voor horeca-ondernemers.
Gaetan Buelinckx, Director of Sales van Lightspeed zei er het volgende over: “Afgelopen jaar heb ik ontzettend veel strijdlust en passie van de horeca-ondernemers gezien om alsnog hun gasten te voorzien van heerlijke maaltijden. Ik ben dan ook positief verrast dat onderzoek uitwijst dat 44 procent van de Belgen aangeeft te verwachten dat horeca-ondernemers op meerdere verkoopkanalen actief blijven. Dit laat zien dat het afhalen en bezorgen van maaltijden niet meer weg te denken is. Natuurlijk hoop ik dat de restaurants snel weer mogen openen en dat we weer kunnen genieten van de gezelligheid en het heerlijke eten wat de horeca ons te bieden heeft. Maar ik ben blij dat Lightspeed’s oplossingen als Order Anywhere de horeca in de huidige situatie een zo goed mogelijke uitkomst bieden.”
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.