Het kleurrijke – in Antwerpen geboren – womenswear merk Lewis & Melly is enorm populair onder jonge modeliefhebbers in Antwerpen. Louis (24) en Melanie (22) Lemmens bewijzen met Lewis & Melly dat er ook voor jonge ondernemers nog plaats is in het Belgische modebeeld. Wij intervieweden Louis Lemmens over de inspiratie achter Lewis & Melly, de uitdagingen van het ondernemerschap en de toekomstplannen voor dit jonge merk.
Zou je mij kort kunnen vertellen hoe het concept van Lewis & Melly is ontstaan?
We zijn vier jaar geleden begonnen vanuit onze living in onze woning in Antwerpen. Die bouwden we om tot winkeltje, en daar organiseerden we eigenlijk een soort van homeparties met kledij. Onze vrienden en kennissen nodigden hun vrienden uit en zo werd het een soort van fashion-happening. Een deel van onze collectie bestond uit sweaters met pailletten, en die hebben ervoor gezorgd dat Lewis & Melly een hype is geworden.
Onze eerste winkel openden we in Wijnegem, en al snel volgde onze pop-up store in Knokke, die daarna ook een permanente winkel werd. Daarna kwam de winkel in Gent en onze online shop, omdat we merkten dat er in andere steden en in andere landen ook vraag was naar ons merk.
Wat maakt Lewis & Melly uniek?
Ik denk dat we vooral een merk zijn dat toegankelijk en tegelijk ook kwalitatief is. Het heeft ook een bepaalde exclusiviteit. Je kan Lewis & Melly niet overal vinden, we hebben onze eigen verkooppunten en online shop. We proberen een balans te vinden tussen toegankelijkheid en exclusiviteit.
Lewis & Melly is ook gewoon een klein familiebedrijf, gestart door twee jonge ondernemers. En dat is ook iets unieks.
Wie is jullie doelgroep?
Ons concept is dameskledij maar wij focussen ons op de jongvolwassenen omdat we vanaf begin aan al merkten dat heel weinig markt was voor die 14 tot 20-jarigen. Alles was ofwel heel vrouwelijk of volwassen of te groot. Lewis & Melly kleding begint al vanaf maatje 32 en gaat tot maat 40.
Hoe hebben jullie de locaties van jullie winkels gekozen?
Dat hebben we eigenlijk op basis van onze social-media statistieken gedaan. In welke steden wonen onze volgers? We zagen dat Antwerpen op nummer 1 stond, en dat Gent daarna kwam. Zo hebben we besloten om onze ook een store in Gent te openen.
We letten bijvoorbeeld ook heel erg op feedback van klanten, er is bijvoorbeeld heel veel vraag naar een store in Brussel. En in de zomerperiode zijn er veel klanten die naar Knokke gaan. Het is voor ons heel belangrijk om naar de klant te luisteren en naar hun feedback te luisteren. Waar is er vraag naar onze collectie?
Jullie Instagram account heeft bijna 50.000 volgers. Hebben jullie vanaf het begin al sterk ingezet op social media?
Dat is eigenlijk een beetje geëvolueerd. Toen we begonnen was Instagram helemaal nog niet zo commercieel. In het begin hadden we nog geen professioneel account. Mede dankzij de sweater-hype hebben we een enorme boost gehad qua volgers en populariteit, ook dankzij giveaways.
Aan de andere kant is het tegenwoordig veel moeilijker om volgers bij te winnen. Iedereen scrollt maar verder omdat alles 24/7 toegankelijk is. Vier jaar geleden was dat nog niet het geval.
We willen ook sterker inzetten op andere media, zoals persaandacht en redactionele artikelen. We merken dat we hierdoor veel nieuwe klanten over de vloer krijgen die ons merk nog niet kenden. In de toekomst willen we hier dus meer mee doen.
Wilt u sterker inzetten op social media maar weet u niet hoe?
15 Instagram Tips voor Fashion Retailers
Wat doen jullie om nieuwe klanten aan te trekken?
We gaan deze maand onze showroom openen in Antwerpen waar we winkels kunnen verwelkomen die in regio’s gevestigd zijn waar wij zelf geen shops hebben. Op die manier willen we Lewis & Melly stilaan uitbreiden.
Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als retailer?
Voor mij is de grootste uitdaging om een mooi product – zoals ik het in mijn hoofd heb – op een mooie en kwaliteitsvolle manier en voor de juiste prijs in de winkel te kunnen hangen en dat onze klanten dit ook erkennen. Wanneer je iets met hart en ziel ontwerpt, dat in de winkel eindigt en dat klanten echt vrolijk naar buiten gaan met hun nieuwe items – dat is voor mij de grootste voldoening.
Als een bepaald item heel goed verkoopt dan is dat een hele leuke bevestiging en motivatie voor ons. Dat is het leukste aan ons werk eigenlijk.
Wat is jullie grootste prestatie met Lewis & Melly?
Ik denk toch wel het feit dat we een begrip zijn geworden in Vlaanderen, zelfs België. Soms hoor ik mensen op straat praten over Lewis & Melly, dat het een beetje in de volksmond ligt omdat we vanaf het begin al vrij populair zijn. En dit vind ik heel leuk, dat we een erkend begrip zijn geworden, en vooral bij jonge mensen. En dit op zich vind ik een mooie prestatie.
Heb je nog tips voor andere retailers?
Probeer je zoveel mogelijk te focussen op brand identity en authenticiteit. Je merkidentiteit moet goed bewaard worden. Als je in het begin heel succesvol bent wilt iedereen met je samenwerken. Maar probeer vooral dan de focus te leggen op wat goed is voor je merk – hoe ga je vooruitgang boeken en gaan bepaalde samenwerkingen je verder helpen of doe je het enkel maar om iemand anders te pleasen?
Veel ondernemers – wijzelf ook – maken de fout om elke samenwerking aan te willen gaan en iedereen te willen plezieren. In plaats daarvan moet je kijken naar wat het hoogstnodige is binnen je bedrijf en waar je beter van gaat worden. Probeer te doen wat belangrijk is voor je merk.
Waarom hebben jullie voor Lightspeed gekozen?
Iemand die al met Lightspeed samenwerkte heeft mij doorverwezen. En toen we onze eerste meeting hadden met Lightspeed hadden we al meteen een goede klik. Alles werd heel klaar en duidelijk uitgelegd en om die reden hebben we voor Lightspeed gekozen.
Wat zijn de features die het meest gebruikt worden in Lewis & Melly?
Voor ons is het heel interessant om te zien hoeveel stuks van welke kleur er verkocht zijn. Bijvoorbeeld: welke kleur is het populairst bij onze klanten? Dit nemen we dan mee naar onze volgende collecties. Als een kleur niet goed loopt, onthouden we dit ook zodat we die fout geen tweede keer maken. We proberen items die één seizoen heel populair waren, in een ander jasje te steken wanneer we ze meenemen naar het volgend seizoen.
Het is altijd moeilijk om te weten waarom iets goed verkoopt of waarom niet. Een item waarvan we denken dat die heel goed gaat aanslaan, verkoopt misschien onder verwachting, en omgekeerd. Daarom is het heel handig om toegang te hebben tot data die ons helpt betere beslissingen te maken in de toekomst.
Geïnspireerd? Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem
zonder verplichtingen
Lightspeed Retail & eCommerce
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.