Stel: u heeft een goedlopende webshop in België. Niet alleen Belgen zijn enthousiast, maar ook steeds meer Nederlanders weten uw webshop te vinden. Een internationale onderneming lonkt!
Nu denkt u misschien dat de online wereld geen grenzen kent, maar niets is minder waar. Denk maar eens aan al die verschillen in zoek- en shopgedrag, talen en verzendingen.
Tijd dus om een internationale webshop te starten.
In dit artikel leest u waarom een internationale licentie wordt aangeraden en krijgt u 5 tips om uw internationale webshop een kickstart te geven.
Waarom is het interessant om te werken met een internationale licentie?
Er zijn verschillende manieren om internationaal uit te breiden. U kunt bijvoorbeeld een .nl domein aan uw .be-domein koppelen, maar het is nóg efficiënter om gebruik te maken van een internationale licentie. Dit zijn de redenen:
- Een lokale domeinnaam krijgt voorrang in de zoekresultaten in het desbetreffende land. Zoekt u bijvoorbeeld in België dan geeft Google het .be domein voorrang op een .nl domein en visa versa. Bij uitbreiding naar België wordt u met een tweede webshop dus beter gevonden.
- U kunt uw .nl webshop beter inrichten voor de Nederlandse markt. Denk hierbij aan het taalgebruik, zoekwoorden en zoekgedrag.
- Met een internationale licentie kunt u duplicate content eenvoudiger vermijden. Als u enkel de .nl domein aan uw .be domein zou koppelen, heeft u exact dezelfde content. Google weet dan niet altijd welke pagina(’s) belangrijker zijn, welke pagina(’s) hoger gerankt moeten worden en welke pagina(‘s) getoond moet worden. Er zijn technische trucjes om dit op te lossen, maar daarvoor heeft u een uitgebreide SEO-kennis nodig. Met een internationale licentie wordt dit (deels) al voor u opgelost.
5 tips om uw nieuwe internationale webshop een kickstart te geven
Tip #1 – Zet uw bestaande thema en instellingen eenvoudig over naar uw nieuwe webshop. Lightspeed kan u daarbij helpen: wij maken een kopie van uw originele webshop en zetten deze over naar uw nieuwe buitenlandse webshop. De producten voor de nieuwe webshop kunt u gemakkelijk zelf middels een import/export toevoegen aan de nieuwe online winkel.
Tip # 2 – Zorg dat uw webshop beschikbaar is in de gewenste talen van uw landen of regio’s. U kunt daarvoor gebruik maken van apps, zoals Simply Translate. Het innovatieve vertaalplatform achter deze app werkt samen met professionele, internationale vertalers die aan de slag gaan om u razendsnel te ondersteunen in het vertalen van uw huidige content, zodat u meer tijd overhoudt om uw internationale ambities na te jagen.
Tip #3 – Maak zoveel mogelijk unieke content! Gebruik de juiste en zoekwoorden voor de juiste doelgroep. Tools als Answer the public helpen u bij uw zoekwoorden analyse. Weet u de juiste zoekwoorden per land, dan kunt u daar uw categorieën en/of pagina’s op aanpassen. Klanten worden dan aangesproken op de manier die bij hen past, wat de verkoop ten goede komt.
Tip #4 – Voeg links naar andere websites in het desbetreffende land toe en zorg dat u meer backlinks (andere bedrijven die naar uw lokale webshops linken) krijgt. Dit maakt het voor zoekmachines zoals Google nog duidelijker dat bijvoorbeeld de .nl-website aan Nederlandse bezoekers gepresenteerd moet worden.
Tip #5 – Stel internationale targeting in via Google Search Console om de juiste doelgroep te bereiken. Klik in Google Search Console op het tabblad ‘Land’ in het rapport ‘Internationale targeting’. Eenmaal daar kunt u kiezen een land te targeten. Dit helpt Google om te begrijpen welke doelgroep u wilt bereiken.
Lightspeed helpt u om internationaal succesvol te ondernemen
Switchen van webshop software of starten van scratch? Lightspeed denkt met u mee. U kunt starten met één webshop of direct gebruiken kiezen voor een internationale webshop. Neem vrijblijvend contact op met onze Lightspeed eCom experts voor meer informatie.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.