Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Hoe een stewardess van haar passie voor yoga een internationale webshop maakte

Hoe een stewardess van haar passie voor yoga een internationale webshop maakte

Op 8 maart viert de wereld International Women’s Day – een dag die in het teken staat van vrouwen en de fantastische sociale, economische, culturele en politieke prestaties die zij wereldwijd en van dag op dag verwezenlijken. Wij spraken met Margreet Oranje – van der Heide, klant bij Lightspeed, parttime stewardess, maar vooral oprichter en eigenaresse van de succesvolle webshop I Love Yoga.

Het parcours dat Margreet heeft afgelegd en bij haar webshop heeft doen belanden, is bijzonder interessant. Hoewel I Love Yoga ondertussen al acht jaar bestaat, speelde Margreet al langer met het idee om een webshop op te richten. De domeinnaam had ze namelijk al enkele jaren voor de lancering van I Love Yoga aangeschaft. Het hoeft met zo’n domeinnaam ook niet te verbazen dat Margreet zelf een fervente yoga-beoefenaar is, maar het idee van haar webshop kwam pas echt tot stand dankzij een toevallige, maar bijna voorbestemde samenloop van omstandigheden.

Van fashion over luchtvaart naar ecommerce

Na het behalen van een BBA in Fashion aan de TMO Fashion Business School, switchte Margreet van richting en startte haar carrière als hostess bij de KLM, een job die haar over heel de wereld en met verschillende culturen in contact bracht. Elke tussenstop was een goed excuus om een yogasessie bij te wonen, elke layover de ideale gelegenheid om winkelstraten af te speuren naar nieuwe, duurzame textielsoorten, kledinglijnen en merken. 

“I Love Yoga is ontstaan uit vraag naar meer hippe yoga kleding – en die vraag kwam ook van mezelf,” vertelt Margreet. “Persoonlijk vond ik het marktaanbod in Nederland voor yoga-outfits nogal geitenwollensokkerig en dacht bij mezelf: dat kan best hipper.”  Het was ook dat gevoel voor mode en textiel – in combinatie met haar internationale job als hostess en passie voor yoga – dat haar als een onbewuste, maar doelgerichte drijfveer naar I Love Yoga heeft geleid.

Van toeval naar toevalstreffer

“Zo kwam ik per toeval op een reis in Singapore yoga-leggings van Teeki tegen, een Californisch merk dat op duurzame wijze deze leggings produceert op basis van gerecycleerde petflessen – en ik was op slag verkocht. Toen ik echter hun website bekeek, zag ik dat ze alleen bikini’s verkochten. Wat achteraf bleek, was dat Teeki op het punt stond om een yoga kledinglijn te lanceren en ik daar toevallig op het juiste moment bij was.” 

Het bleek een megahit te worden – zowel voor Teeki als voor I Love Yoga, al bestond de webshop op dat moment nog niet. Margreet besloot namelijk om de Teeki yoga-lijn in Europa op een yogafestival te introduceren. “Ik stond daar met mijn dozen kleding en voor ze goed en wel open waren, was alles zo goed als uitverkocht. Een week later stond mijn Lightspeed webshop online.”

Doen, proberen en geloven

Dat is ook onmiddellijk haar voornaamste advies voor alle vrouwen die graag hun eigen zaak zouden willen starten: “Geloof in jezelf. Vaak hoor ik vrouwen zeggen ‘Ja, maar dat kan ik toch niet’ of ‘Ik heb niet genoeg geld om iets op te starten.’ Weet gewoon dat je heel veel kunt creëren uit iets heel kleins, zonder veel geld te hebben, zolang je maar gepassioneerd bent. Gewoon doen, proberen en erop vertrouwen dat jij dat ook kunt.” 

 

In een wereld die nog steeds voor het merendeel gedomineerd wordt door mannen is zelfvertrouwen volgens Margreet fundamenteel om je als vrouw niet uit het veld te laten slaan, hoewel ze daar wel geleidelijk een verschuiving in ziet gebeuren. “Ik vind het heel mooi om te zien dat er steeds meer gelijkheid komt. Vrouwen weten ook gewoon van aanpakken – en op sommige vlakken kunnen ze het zelfs beter [dan mannen].” Voor Margreet is het belangrijk dat in die verschuiving vrouwen elkaar ook steunen en gelijk zijn en niet elkaar de loef willen afsteken. “Zo zag ik websites die geleidelijk aan mijn merken begonnen over te nemen en dat vond ik helemaal niet leuk. Maar toen ben ik dat als een compliment gaan zien voor mezelf, voor iemand die goede merken uitkiest en die weet wat goed werkt. Uiteindelijk omarm je dat vanzelf en naarmate de jaren verstrijken word je steeds wijzer.”

Over karma en keuzes

Het pad naar I Love Yoga leek haast voorbestemd, of voelde voor Margreet gewoon aan als de juiste keuze, hoewel er ook veel lange en zware werkdagen aan te pas zijn gekomen om te geraken waar ze vandaag staat. 

 

“Kennis van zaken hebben is heel belangrijk en ik heb daar veel tijd geïnvesteerd en hard voor gewerkt. Maar ik geloof vanuit mijn yoga-achtergrond ook in karma en dat keuzes maken in veel gevallen een kwestie is van te voelen of iets bij je past of niet. Ik heb ooit kort via de domeinnaam Iloverunning.nl een webshop gerund. Geloof me, ik denk dat ik één of twee orders in totaal heb verkocht – genoeg om te weten dat het niet bij me paste. Iedereen kan ondernemen, maar kies iets dat bij je past. Kies voor je passie.”

De kracht van vertrouwen en vernieuwing

Een carrière als ondernemer is een parcours vol lessen, kennis en ervaringen. Één van de belangrijkste zaken die Margreet in haar carrière als webshop-owner heeft geleerd, is de kracht van vertrouwen. Vertrouwen in zichzelf, in haar keuzes en in haar producten. 

 

“Natuurlijk stel ik mezelf soms wel eens de vraag waarom er op een bepaalde dag minder orders zijn, maar des te belangrijk is het om vertrouwen te hebben dat het gewoon goed komt,” zegt Margreet. “En dat is ook waarom ik mijn aanbod blijf vernieuwen. Ik zie dikwijls klanten die de site continu zitten af te speuren naar iets nieuws, en daar speel ik actief op in, zowel wat de introductie van nieuwe merken en producten betreft als het drastisch verlagen van prijzen van artikelen die minder populair zijn.”

Een webshop voor yoga, yoga voor iedereen

Acht jaar na de lancering van de webshop vertegenwoordigt I Love Yoga 28 internationale merken, stuk voor stuk met ecologisch verantwoorde kledinglijnen van duurzaam gemaakt materiaal, en wordt I Love Yoga op haar beurt vertegenwoordigd door 13 ambassadeurs en yoga-instructeurs. 

Margreet is met haar aanbod zowel in Nederland als in België ook te vinden op yoga-festivals, want daar kan ze in contact komen met haar klanten – en wel om een goede reden: “Yoga-klanten zijn de beste klanten die je je kunt wensen. Ze zijn geduldig, open-minded, sociaal en dankbaar – wat volledig in lijn ligt met waar yoga voor staat. Natuurlijk is het leuk om een mooie legging of top te hebben, maar de intentie van mijn webshop is in eerste instantie om yoga aan iedereen te introduceren.”

Benieuwd wat Lightspeed voor jouw webshop kan betekenen?

Leer een nieuwe kant van jouw onderneming kennen. Manage je webshop, betalingen, voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één centraal platform.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Technologie