Als retailer kunt u waarschijnlijk niet meer voorstellen dat u ooit uw Instagram niet gebruikte voor marketing. Wat nou als u de mogelijkheden van Instagram nog verder uit kunt breiden door het niet alleen als communicatiemiddel, maar ook als webshop in te zetten? Dat kan met Instagram Shopping!
Als gevolg van de corona-crisis zijn retailers op zoek gegaan naar extra online omzetkanalen. Instagram Shopping is daar een van. Het is als een etalage waarin u uw mooiste spullen kunt presenteren. Maandelijks klikken maar liefst 130 miljoen gebruikers op shoppingberichten om de producttags te bekijken. Dit creëert voor u als retailer veel mogelijkheden om meer producten te verkopen. En het is nog gratis ook!
In dit artikel leggen we u alles uit over Instagram Shopping, van het posten van producten tot tips om nog meer uit uw shopping posts te halen:
- Wat is Instagram Shopping?
- Instagram Shopping instellen doet u zo
- Producten taggen in Instagram Shopping
- Tips om het meeste uit Instagram Shopping te halen
- Voorbeelden van shopping profielen
- De toekomst van Instagram Shopping
Maak de omnichannel ervaring compleet
Manage uw fysieke winkel, uw webshop en alle online verkoop kanalen vanuit één centrale plek. Waar uw klant ook shopt zorg voor een consistente merkbeleving en service.
Wat is Instagram Shopping?
Instagram Shopping is een tool van Instagram waarmee u uw producten kunt verkopen en onder de aandacht kunt brengen door middel van posts en stories.
Voorheen moesten gebruikers op de link in de bio klikken om één productpagina op uw website te bekijken, maar sinds de komst van Instagram Shopping is de shopervaring sterk verbeterd: uw volgers kunnen nu via een product tag in een bericht of via een sticker in een verhaal doorgestuurd worden naar een productpagina zonder Instagram te verlaten. Met één klik op de knop zien Instagram-gebruikers die op een product tag of – sticker klikken het volgende:
- Product
- Beschrijving
- Prijs
- Link naar de website (hier kunt u betalen)
Zo ziet een shopping post met een product tag eruit:
En dat is nog niet alles. Zodra u als retailer 9 shopping posts heeft geplaatst krijgt u de mogelijkheid om de knop ‘winkel bekijken’ toe te voegen aan uw profiel. Wanneer gebruikers daarop klikken zien ze alle producten in uw Instagramshop.
Via de zoekfunctie → winkel kan men nieuwe producten ontdekken. U heeft geen controle over welke producten hier gepresenteerd worden, dat bepaalt het algoritme van Instagram, maar door uw foto’s of video’s te taggen met product tags maakt u wel kans om hier getoond te worden.
Instagram Shopping instellen in drie stappen
Voordat u aan de slag gaat moet u enkele stappen doorlopen om uw producten aan uw Instagram Shopping account toe te voegen.
- Check of u in aanmerking komt
- Koppel uw catalogus
- Registreer uw account
1. Check of u in aanmerking komt
Om Instagram Shopping te gebruiken moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:
- U bedrijf moet gevestigd zijn in een ondersteunde markt. Nederland en België vallen onder deze markten
- U verkoopt fysieke goederen
- U voldoet aan het handelsbeleid van Instagram
- U heeft een zakelijk account
- Uw account is gekoppeld aan uw Facebook-pagina
2. Koppel uw catalogus
Voldoet u aan alle eisen? Koppel dan uw Instagram bedrijfsprofiel aan een Facebook catalogus via uw Catalogus Manager. Als u gebruik wilt maken van product tags en stickers kiest u voor een e-Commerce catalogus.
Gebruikt u Lightspeed eCommerce en wilt u uw catalogus uploaden voor Instagram Shopping? Haal dan de feed link op in de backend. Deze kunt u invoeren in Facebook Catalogus manager om vervolgens uw producten te gebruiken op Instagram.
3. Registreer uw account
U bent er bijna. Uw account moet alleen nog ter controle ingediend worden. Ga naar uw Instagram app → Business → Instagram Shopping. Controleer uw gegevens en dien uw account in. In de instellingen kunt u onder ‘Shoppen’ zien of uw account is goedgekeurd. Is dit het geval, dan kunt u alles configureren en bent u startklaar om uw eerste productpost te maken.
Producten taggen in Instagram Shopping
Het taggen van producten op Instagram is geen rocket science. Het werkt vrijwel hetzelfde als het taggen van andere profielen. U kunt producten taggen in stories, en in oude en nieuwe berichten. Hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe u dat doet:
Producten taggen in berichten
In een bericht met één foto kunt u maximaal 5 producten taggen. Gebruikt u carrousels, waarbij u één post maakt met meerdere foto’s? Dan heeft u plek voor maximaal 20 producten. Zo werkt het:
- Upload uw (bewerkte) foto, zorg voor een passende omschrijving met hashtags en voeg eventueel een locatie toe.
- Klik op ‘producten taggen’.
- Zoek in de catalogus het product dat u wilt taggen op naam en selecteer het product.
- Delen maar!
Producten taggen in stories
Stories zijn een leuke manier om volgers een kijkje achter de schermen te geven en om uw nieuwe collectie te presenteren. Ze lenen zich dan ook goed om producten in te taggen. Per verhaal kan in tegenstelling tot in een bericht, maar één product toegevoegd worden. Dit doet u als volgt:
- Selecteer de foto of video die u via stories wilt delen.
- Voeg een productsticker toe.
- Kies het product uit de catalogus.
- Sleep de sticker naar het product en pas kies de gewenste sticker kleur.
- Uw story is klaar om gedeeld te worden.
Dit is een voorbeeld van een story shopping post:
Producten taggen in oudere foto’s
Was uw Instagram account al up and running voordat u met Instagram Shopping begon en wilt u graag producten taggen in oudere posts? Dat kan. Ga naar de foto’s waarin u de producten wilt taggen, klik rechtsboven op de 3 puntjes en vervolgens op ‘bewerken’. U kunt nu de foto’s taggen zoals u dat ook bij nieuwe berichten doet.
Tips om het meeste uit Instagram Shopping te halen
Nu u weet hoe u producten op Instagram kunt plaatsen wilt u natuurlijk ook alles eruit halen wat erin zit. We geven u vier tips over hoe uw Instagram-gebruikers zover kunt krijgen om uw producten ook daadwerkelijk te kopen.
- Ontwikkel een contentstrategie
- Post uw beste foto’s
- Meten is weten
- Voeg de ‘winkel bekijken’ knop toe
Ontwikkel een contentstrategie
Elk kanaal van uw onderneming wordt op een andere manier gebruikt en vervult een ander doel. Websitebezoekers willen vaak graag praktische informatie vinden, terwijl Instagram-gebruikers vooral op zoek zijn naar inspiratie.
Werk in uw contentstrategie een onderdeel uit over de productfoto’s. Wat voor soort foto’s wilt u plaatsen? Hoe kunt u mensen zover krijgen om door te klikken naar uw website? Werk deze strategie vervolgens verder uit in een content kalender, zodat u de eenheid goed kan bewaken en niet zomaar dezelfde content als op uw website gebruikt.
Post uw beste foto’s
Het lijkt misschien logisch, maar we herhalen het nog maar een keer: post uw allerbeste (product) foto’s op Instagram. Nog altijd ziet u bedrijfsprofielen met huis-tuin-en-keuken-kiekjes. Die zijn misschien leuk voor uw persoonlijke account, maar uw bedrijfsprofiel kan er maar beter gelikt uitzien. Om goede foto’s te plaatsen hoeft u geen professionele fotograaf te zijn; denk na over wat voor soort foto’s u wilt publiceren, bewerk ze eventueel met een filter en zorg ervoor dat uw profiel eenheid uitstraalt.
Meten is weten
Via een bedrijfsprofiel kunt u al zien hoe vaak uw bericht wordt weergegeven en hoe groot uw bereik is, voor Instagram Shopping zijn er nog meer statistieken beschikbaar. Ontdek hoe vaak gebruikers op de product tag klikken of via de product post op uw website terecht zijn gekomen.
Onder elk bericht vindt u de Instagram Shopping statistieken en via Facebook bedrijfsmanager kunt u het totaal aantal verkochte producten bekijken. Met deze informatie kunt u uw content blijven optimaliseren.
Voeg de ‘winkel bekijken’ knop toe
De ‘winkel bekijken’ knop werkt als een catalogus, waarin gebruikers door alle producten kunnen scrollen. U kunt deze knop alleen toevoegen als u minimaal 9 Shopping berichten heeft geplaatst.
Voorbeelden van shopping profielen
Deze drie Lightspeed klanten hebben alle voorgaande stappen in Instagram toegepast en halen nu extra omzet uit het social media kanaal. Haal inspiratie uit de volgende voorbeelden:
FIERZ Sportwear
FIERZ Sportwear verkoopt sportkleding voor vrouwen via hun webshop en gebruiken Instragram Shopping als extra inkomstenbron. Op hun profiel vindt u de ‘winkel’ bekijken’ knop waardoor u in een oogopslag alle producten kunt bekijken. Er is duidelijk nagedacht over de styling van de foto’s, zodat het één geheel vormt. Bijna alle foto’s worden voorzien van een product tag. Gebruikers zien meteen wat de producten kosten en kunnen verder klikken op hun favoriete product.
Jetjes en Jobjes
Jetjes en Jobjes is dé plek om accessoires voor trendy en hippe feestjes te vinden. Ze kiezen ervoor om shopping berichten af te wisselen met gewone foto’s zonder tags. Op de sfeerfoto’s ziet u direct hoe leuk hun producten eruit zien in een ruimte. Door de product tags hoeven volgers niet lang te zoeken. Binnen één klik komen ze terecht op de website waar ze de accessoires kunnen afrekenen.
Bruut
Bruut is een exclusieve online en offline sneaker- en kledingwinkel die alle functies van Instagram Shopping inzet om meer omzet te generen. Ze wisselen carrousel berichten af met enkele foto’s waarin ze hun producten taggen. Doordat ze al meer dan 9 productfoto’s gepost hebben, hebben ze ook de ‘winkel bekijken’ knop kunnen toevoegen aan hun profiel. Last but not least deelt Bruut regelmatig stories met een productsticker. Volgers kunnen op die manier makkelijk de producten op de website vinden die op Instagram gepost worden.
De toekomst van Instagram Shopping
Natuurlijk staat Instagram niet stil. Ze ontwikkelen constant nieuwe functies om een compleet e-Commerce platform te worden. Zo zijn ze in Noord-Amerika een beta versie aan het testen bij 20 grote merken waarbij gebruikers hun producten ook via Instagram kunnen betalen. De extra stap waarbij u eerst nog naar de website moet gaan, wordt hierdoor overbodig. Gebruikers kunnen zelfs de status van hun bestelling zien en hun bestelling annuleren en retourneren via Instagram. Op dit moment zijn deze functies in Nederland en België nog niet beschikbaar, maar de verwachting is dat ze binnen enkele maanden ook hun intrede op de Europese markt maken.
Zelf aan de slag met Instagram Shopping
Met Instagram Shopping als extra omzetkanaal naast uw webshop of fysieke winkel creëert u meer mogelijkheden om producten te verkopen en meer omzet te genereren. Deze kans wilt u toch niet mislopen? Zodra u een business account heeft aangemaakt en uw Instagram Shopping profiel is goedgekeurd kunt u direct aan de slag. Met een eigen webshop, zoals Lightspeed eCommerce, is het een fluitje van een cent om uw producten te uploaden te taggen in uw Instagram posts.
Heeft u al een fysieke winkel, maar nog geen webshop? Of wilt u graag alleen een webshop starten? Neem dan contact op met onze experts om de mogelijkheden te bespreken.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.