Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

How to: een inspirerende menukaart maken

How to: een inspirerende menukaart maken

Aandacht besteden aan het ontwerp van je menukaart is belangrijker dan je denkt. Een inspirerende menukaart maken kan jouw restaurant of bar net dat beetje extra opleveren in reputatie, populariteit en – niet onbelangrijk – omzet. Je menukaart is namelijk het eerste visuele aanknopingspunt voor je gasten van wat voor gerechten en drankjes je precies te bieden hebt. Samen met het interieur van je bar of restaurant is je menukaart een belangrijk onderdeel van de identiteit van je horecazaak. 

Wil je graag zelf een menukaart maken? Geraak je niet verder dan een lijstje met gerechten op papier? Op zoek naar inspiratie? Zoek niet verder. Wij zetten enkele inspirerende en out-of-the-box menukaart ontwerpen voor je op een rij. In deze blog ontdek je menukaarten in alle soorten, geuren en kleuren, bedoeld voor elk type horecazaak.

Navigeer naar de menukaart voor jouw horecazaak:

Op zoek naar meer inspiratie voor je menukaart?

Download onze gratis, aanpasbare menusjablonen en begin zelf met het samenstellen van jouw menukaart.

De café menukaart

Als het gaat om een inspirerende menukaart maken, is het Zuid-Koreaanse Daechung Park Cafe in Seoul daar volledig in geslaagd. Wat het ontwerp van deze menukaart zo speciaal maakt, is dat het een onderdeel is van de overkoepelende designstrategie van het café. 

Haar grafische identiteit wordt doorheen de hele zaak toegepast, van de menukaart, bierviltjes en business kaartjes tot accenten in interieur, meubilair, en decoratie. Elk aanknopingspunt waar gasten mee in contact komen is zorgvuldig vormgegeven in dezelfde stijl en met de typerende ronde en afwijkende contouren aan alle randen van elk object. 

Daechung Park Café Branding

Design: Studio fnt – Copyright: BP&O

Daechung Park Cafe Branding

Design: Studio fnt – Copyright: BP&O

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Geen valutasymbolen
  • Korte, maar krachtig, overzichtelijk en duidelijk
  • Eenvoudige opdeling: één kaartje voor drankjes, één kaartje voor gerechten
  • Unieke groeven en contouren die passen bij de esthetiek van het hele café
  • Samenhangend en coherent kleurenpalet

Het quick-service menu ontwerp

Als je aanbod gebaseerd is op enkele kernproducten, dan hoor je bij het maken van je menukaart volgens hetzelfde principe te werken. Het menu van Golden Gai – een Japans-geïnspireerd ramen en cocktail restaurant in Gent – is daarom ook no-nonsense. De zaak ontleent haar naam aan een wijk in Tokyo, bekend omwille van de enorme hoeveelheid kleine specialty cocktailbars en eetzaakjes. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de menukaart van Golden Gai is opgedeeld in drie luiken, met elk luik toegewijd aan één kernproduct of -categorie van het aanbod: cocktails en andere drankjes, bites en ramen. Eenvoud is key.

Bovendien is de menukaart van Golden Gai eenvoudig, overzichtelijk en helemaal in lijn met de setting, stijl en kleuren van het restaurant. De grafische illustratie op de achterkant van de menukaart is het uitgangspunt van andere branding elementen uit de zaak: grote posters die subtiel op isolatiepanelen zijn geplaatst, de kleuren van de muren, toog, tafeltjes en zelfs het servies. Net zoals Daechung Park Cafe gaat Golden Gai voor een totale merkbeleving via elk visueel aanknopingspunt in haar zaak.

Golden Gai Branding

Design: Nina Vandeweghe

Golden Gai Branding

Design: Nina Vandeweghe – Realisatie: Lobster – Copyright: Rebecca’s Photography

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Beknopte, maar verfijnde selectie
  • Glashelder overzicht: drinks, bites and ramen krijgen elk een luik
  • Subtiele grafische elementen in elk luik verwijzen naar de achterkant van de menukaart
  • Levendige kleuren, consistent met de merkbeleving van de zaak

De wijnkaart, Pt. 1

Een wijnkaart ontwerpen is vaak uitdagender dan een menukaart maken. Eerst en vooral, omdat de hoeveelheid items op een wijnkaart doorgaans een stuk hoger ligt dan op een menukaart. Des te belangrijk is het om de aandacht van gasten niet te verliezen en overzicht te bewaren.

Dat is exact wat de Texaanse wijnbar High Street Wine Co. heeft gedaan bij het ontwerpen van haar wijnkaart. Zoals we zagen, is grafische uniformiteit één manier om de merkbeleving van gasten aangenamer te maken. Omgekeerd kan ook: gezien het chique karakter van High Street Wine Co. kozen de eigenaars ervoor om dat wat te counteren in hun menu ontwerp.

De wijnkaart is uitgebreid, maar overzichtelijk, en wordt op strategische plaatsen opgebroken door warme, vrolijke illustraties die de elegantie van het de wijnkaart een vleugje kleur bezorgen. Bovendien verwijzen ze naar de beleving en ervaring die High Street Wine Co. haar gasten wilt bieden: samen genieten van momenten met een goed glas (of fles) wijn. 

High Street Wine Co Branding

Design: Conductor, Dado Group – Copyright: BP&O

Design: Conductor, Dado Group – Copyright: BP&O

Wat er goed is aan deze wijnkaart

  • De witruimte wordt op een subtiele manier gebroken met behulp van warme, verhalende, grafische illustraties
  • Bonuspunt: de illustraties van in de wijnkaart worden doorgetrokken op de onderzetters
  • Menu items worden in een gemakkelijk leesbaar formaat onderverdeeld in grotere categorieën
  • De menukaart heeft een recto-verso indeling om de leesbaarheid te vergroten
  • Gebruik van lokaas om bepaalde items aantrekkelijker te maken

Wat is een lokaas?

Lokaas is een manier om bepaalde producten in je aanbod aantrekkelijker te maken op je menukaart. Dat doe je door bij het maken van je menukaart je producten niet in een prijs oplopende volgorde te plaatsen, maar door een duurder item in de buurt te plaatsen van een andere product dat je een boost wilt geven. Door de aanwezigheid van een duur product lijken alle items daaromheen relatief goedkoper geprijsd, waardoor de kans groter is dat ze worden gekozen. Lokaas is een term die gebruikt wordt bij menu engineering, een techniek om het onderste uit je menukaart te halen – en daarmee bedoelen we: zoveel mogelijk omzet.

De wijnkaart, Pt. 2

Een ander geslaagd voorbeeld van een mooi menu ontwerp is dat van Vinoteca. De Londense keten aan wijnbars biedt lunch/brunch en diner aan in een informele setting, met in het centrum van de aandacht: wijn. De stijl van zowel de avond- en brunchkaart, als de businesskaartjes en de wijnkaart is consistent in het gebruik van dezelfde kleuren, stijlen en formats.

De wijnkaart zelf komt in een klein boekformaat waar gasten door kunnen bladeren. De verschillende categorieën van de wijnkaart – bubbels, wit, rosé, rood, … – zijn visueel opgedeeld met verschillende kleuren papier en verticale separatoren. Elke categorie wordt vervolgens nogmaals onderverdeeld op basis van bepaalde eigenschappen om het gasten eenvoudiger te maken hun gewenste wijn te vinden. Daarnaast voorziet Vinoteca ook per wijn een beknopte, maar heldere beschrijving van wat gasten kunnen verwachten van de geur en smaak van de wijn, opnieuw om hun keuzeproces te vergemakkelijken.

Design: dn&co. – Copyright: BP&O

Design: dn&co. – Copyright: BP&O

Design: dn&co. – Copyright: BP&O

Wat er goed is aan deze wijnkaart

  • Onderverdeling van categorieën met gekleurd papier en kenmerkende eigenschappen
  • Verticale visuele rubrieken om bladeren eenvoudiger te maken
  • Geen valutasymbolen
  • Beknopt, maar volwaardige beschrijving van elke wijn om gasten te begeleiden in hun keuze

Fine dining restaurant menu

De menukaart van Alma is de belichaming van less is more. Verwar minimalisme niet met simplisme, want deze menukaart is goed doordacht.

De elegante, maar ook robuuste omkadering van het menu van dit Michelin restaurant in Oisterwijk straalt een persoonlijke aanpak met klasse uit; een aanpak die de warm-donkere tinten en kleuren die in de rest van het interieur en decoratie verwerkt zijn aanvullen. 

Alma Branding

Copyright: Alma

Alma Branding

Copyright: Alma

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Smaakvolle, minimale branding
  • Stevig, elegant ontwerp voor een beknopte kaart
  • Robuuste hardcover weerspiegelt zowel de materialen (marmer, hout) als de gekozen kleuren van het interieur 
  • Naadloze aansluiting bij de esthetische beleving van het hele restaurant

De menukaart van een zeevruchten- of visrestaurant

Zeevruchten- en visrestaurant Topside heeft de menukaart op een bedachtzame manier ontworpen in art-deco stijl. De drankkaart van het restaurant in Baltimore, Maryland, komt in een stevige boekvorm, terwijl de menukaart op een hardboard vastzit met behulp van rode houders.

Dankzij het opvallende rode-en-gouden kleurenschema is het eenvoudig om bepaalde gerechten te benadrukken – zoals hun mosselen en venusschelpen. Daarnaast gebruikt Topside ook minimalistische grafische illustraties om meer nadruk te leggen op verschillende secties van hun menu- en drankkaart.

Topside Branding

Design: Younts Design Inc.

Topside Branding

Design: Younts Design Inc.

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Menu items zijn in twee kolommen onverdeeld in een makkelijk leesbaar formaat
  • Beperkt aanbod, met onderscheid tussen specialisatiegerechten vs. kleine en grote gerechten
  • Drank- & wijnkaart komen in een hardcover versie
  • Indeling van twee pagina’s om de leesbaarheid te vergroten
  • Gebruik van grafische illustraties in plaats van daadwerkelijke foto’s

De grafische menukaart

Columbus, Ohio-hotspot Alchemy heeft uitstekend werk verricht door hun minimalistische menukaart te verfijnen met kleurrijke grafische illustraties per menu-item. De illustraties helpen bij het balanceren van wat anders een enorme neutrale ruimte zou zijn. 

Alchemy Branding

Copyright: Under Consideration – Art of the Menu

Alchemy Branding

Copyright: Under Consideration – Art of the Menu

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Evenwicht tussen neutrale ruimte met kleuraccenten
  • Indeling van twee pagina’s gebruiken om de leesbaarheid te vergroten
  • Grafische illustraties zijn helder van kleur voor extra aandacht
  • Geen valutasymbolen
  • Horizontaal menu wordt gebroken door verticale indicators

Het familierestaurant menu

Restaurants in family-style moeten een menukaart maken die voldoende keuzemogelijkheden biedt, niet alleen voor kleine gezinnen en grote families, maar ook voor groepen met verschillende smaken. Dat is ook precies wat Rocket at Saltwater in Nottingham (UK) op heeft gelet bij het ontwerpen van haar menukaart.

Wat ook vaak bij dergelijke restaurants gebeurt, is dat de menukaart als onderlegger wordt gebruikt. Dat geeft gasten een onmiddellijk visueel aanknopingspunt bij het aan tafel gaan, versnelt hun keuze en bespaart het personeel de tijd om de menukaarten te moeten uitdelen. Reden te meer om ervoor te zorgen dat zo’n menukaart klaar en duidelijk is: Rocket at Saltwater deed dat door de hoofdgerechten centraal op de onderlegger te plaatsen, met kleine gerechten en sides aan de linkerkant, pizza’s en desserts aan de rechterkant.

Bonuspunt voor originaliteit: het ontwerp van de menukaart werd voor een deel ook doorgetrokken naar andere aspecten binnen de zaak: bruin-oranje servetten, dezelfde typografie voor de sausflesjes, en de specials kaart.

Rocket at Saltwater Branding

Copyright: Under Consideration – Art of the Menu

Rocket at Saltwater Branding

Copyright: Under Consideration – Art of the Menu

Wat er goed is aan deze menukaart

  • Duidelijk onderverdeling van de verschillende gerechten: centraal staan de belangrijkste gerechten, rechts en links de overige en bijgerechten
  • Eenvoudig leesbaar lettertype te lezen typografie
  • Sterk contrasterende kleurkeuzes (wit, bruin en oranje) verhoogt de leesbaarheid en het overzicht 
  • Zorgvuldig gebruik van eyecatchers

Wat is een eyecatcher?

Eyecatchers zijn grafisch elementen (foto’s, illustraties, afwijkende kleuren, enz.) die de aandacht van gasten vestigen op een specifiek gedeelte van de menukaart. Net zoals lokaas zijn eyecatchers zaken die gebruikt worden bij menu engineering.

Een menukaart maken: meer opties dan gedacht

De bovenstaande voorbeelden van menukaarten maken het duidelijk: alles is mogelijk, en buiten de lijntjes kleuren mag. Zorg ervoor dat jouw menukaart een meerwaarde biedt aan de totaalervaring van gasten die jouw restaurant bezoeken, en niet simpelweg een zwart-op-wit lijstje is van wat je te bieden hebt. 

Denk na over materialen, kleuren, formaten, stijlen, grafische illustraties en/of beeldmateriaal dat je bij in je menukaart kunt verwerken. Wees bold en durf voor iets nieuws te gaan. 

Benieuwd hoe Lightspeed je nog kan helpen bij het onderscheiden van jouw zaak van je concurrenten? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en kom het zelf te weten.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Menu Engineering