Als je het vandaag over Payconiq hebt, zal het veel mensen verbazen dat het bedrijf nog maar 8 jaar bestaat.
De mobile banking app is zo vanzelfsprekend en intens verwerkt in het betaalgedrag van consumenten dat het lijkt alsof ze nooit iets anders gekend hebben.
Case in point: in 2022 haalden Belgen om en rond de 2.3 miljard keer hun bankkaart of smartphone boven om met Bancontact of Payconiq te betalen, een stijging van 54.5% op vijf jaar tijd. Van al die transacties gebeurden 1.1 miljard betalingen contactloos, een giga-stijging ten opzichte van 31 miljoen in 2018 in het pre-corona tijdperk.
Wij spreken met Laure-Anne Neven, CCO van Bancontact Payconiq Company, over een toekomst met less cash, meer mobiel betalen en wat voor meerwaarde Payconiq horecaondernemers kan bieden.
Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:
- Eenvoudig, veilig en op maat
- Niet cashless, wel less cash
- Mobiel betalen: maatstaf voor de massa
- Payconiq & Lightspeed: simpel, soepel & snel
- Marktonderzoek van en voor het volk
Maak kennis met Lightspeed.
Het complete kassa- en betaalplatform van Lightspeed helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow in jouw horecazaak. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw zaak kan betekenen.
Eenvoudig, veilig en op maat
“Payconiq heeft ingespeeld op het ontwikkelen van een betaaloplossing die aan een specifieke marktvraag voldeed: een behoefte naar mobiele betaalmogelijkheden met smartphones”, steekt Laure-Anne van wal.
Maar hoe gaat dat in zijn werk voor horecaondernemers? Even simpel als voor consumenten, zo blijkt.
“Als consument scan je eenvoudig een QR-code, zij het met de camera van je smartphone, met de Payconiq app of je één van de bancaire apps,” vertelt ze.
“Het te betalen bedrag valideer je met je persoonlijke code, je vingerafdruk of via gezichtsherkenning. Daarmee geef je toestemming aan de bank om het bedrag van je rekening af te nemen. Tegelijkertijd wordt er een bevestiging naar zowel de consument als de handelaar gestuurd dat de betaling succesvol is.”
In het Payconiq gamma aan betaaloplossingen kun je als handelaar kiezen tussen oplossingen die al dan niet geïntegreerd zijn.
Zo kunnen horecaondernemers een permanente QR-code in de vorm van een sticker aanbieden, waarbij gasten zelf nog het te betalen bedrag moeten ingeven en de handelaar bestellingen en betalingen achteraf ook zelf moet overeenstemmen.
Met de geïntegreerde Payconiq-oplossing kunnen horecaondernemers dynamische, digitale QR-codes aanbieden via betaalterminals, tablets of het scherm dat gericht is naar de consument.
“Hierbij verloopt alles automatisch en hoeven gasten zelf geen bedragen in te voeren, en ontvangt de handelaar de betaalbevestiging onmiddellijk op de betaalterminal of in het kassasysteem zoals Lightspeed”, voegt Laure-Anne toe.
Maar de QR-codes van Payconiq gaan verder. Zo biedt het bedrijf ook QR-code oplossingen voor facturen, webshop- en e-commerce betalingen, en andere online toepassingen zoals top-ups, bracelets en wearables voor evenementen en festivals.
“Elke oplossing moet op maat zijn van de specifieke behoeften van handelaars”, verklaart Laure-Anne.
“Payconiq biedt een waaier aan oplossingen aan, maar het is aan de handelaars om te beslissen welke gebruikerservaring ze in hun zaak willen aanbieden”, concludeert ze.
Niet cashless, wel less cash
Cash is al een tijdje niet meer koning, maar is daarom nog niet volledig uit het straatbeeld verdwenen. De vraag is ook of dat ooit daadwerkelijk het geval zal zijn.
Volgens data van Payconiq is het aantal cash afhalingen in 2022 gestegen met 14% ten opzichte van het jaar ervoor, maar blijft dat aantal nog steeds 21% lager dan pre-corona.
Mensen zijn minder cash geld gaan gebruiken, minder naar fysieke winkels gegaan, hebben meer online zaken gekocht en zijn meer contactloos en mobiel gaan betalen – wat niet alleen ten koste van cash, maar ook van betalingen met kaart ging.
Evengoed heeft de daling in de circulatie van cash en het betalen met cash heel wat veranderingen teweeg gebracht, ook in de horeca.
“Vandaag zijn er steeds meer Belgen die geen cash geld meer op zak hebben”, gaat Laure-Anne verder. “Dat zet horecaondernemers onder druk om verschillende elektronische betaalmiddelen aan te bieden.”
De wetgeving van juli 2022 waarbij elke handelaar verplicht is om minstens één elektronisch betaalmiddel aan te bieden heeft de druk nog meer opgevoerd.
Payconiq is echter niet opgericht om cash uit de wereld te bannen, maar wel naar een wereld met minder cash te streven. Waarom?
“Het wordt heel hard onderschat hoeveel cash geld eigenlijk kost”, zegt Laure-Anne.
“Het opnemen, opslaan, vervoeren en beveiligen van cash kost allemaal geld, en wij willen een faciliterende rol spelen in het aanbieden van een oplossing die minder geld kost, eenvoudig te gebruiken, veilig en op maat is van de behoeften van onze gebruikers.”
Mobiel betalen: maatstaf voor de massa
Even wat onbetwistbare cijfers: in 2022 hebben niet minder dan 6.7 miljoen Belgen meer dan 275 miljoen transacties mobiel of contactloos uitgevoerd.
Wat betekent dat voor de horeca?
“Wij zijn een lokale speler in België, en luisteren goed naar de markt – zowel wat consumenten, handelaren en distributeurs betreft”, verklaart ze.
Op een gelijkaardige manier wil je volgens Laure-Anne als horecaondernemer met jouw specifiek concept in essentie inspelen op een duidelijke marktvraag van je doelgroep.
Als de meerderheid van die doelgroep er vervolgens stelselmatig voor kiest om contactloos of mobiel te betalen, dan is de vraag of je als zaakvoerder mee met die vraag wilt evolueren eigenlijk geen vraag meer, maar haast een noodzaak.
“Door mobiele betaalmethodes aan te bieden in je horecazaak, kom je het gros van Belgische consumenten tegemoet aan hun favoriete betaalmethode.”
Payconiq & Lightspeed: simpel, soepel & snel
Wat Lightspeed en Payconiq volgens Laure-Anne gemeen hebben, is het leven van ondernemers te versimpelen. Gebruiksvriendelijkheid staat daarbij centraal.
“Handelaars die met Lightspeed en Payconiq werken, moeten geen technisch traject afleggen om met beide diensten aan de slag te gaan”, voegt ze toe.
“Een contract met Payconiq en een aanvraag bij Lightspeed om de koppeling te activeren is voldoende. Verder hoef je niets te doen. Wij nemen die complexiteit weg en bieden een kant-en-klare oplossing aan.”
Eens de koppeling is geactiveerd, worden Payconiq betalingen ook automatisch in een aparte sectie van de dagafsluiting geplaatst.
Op die manier wordt er onderscheid gemaakt tussen elke betaalmethode en de hoeveelheid betalingen die per methode is uitgevoerd.
Maar ook aan de kant van de gasten is gebruiksvriendelijkheid essentieel.
“In de horeca wil je uiteraard idealiter met je iPad of handheld rechtstreeks aan tafel betalingen aannemen”, voegt ze toe.
“Zo moeten gasten zich niet meer verplaatsen naar de kassa of zelf een bedrag invoeren, maar gewoon in een handomdraai kunnen afrekenen, en dat met zo weinig mogelijk handelingen kunnen doen.”
Innovatie en evolutie door de marktvraag
De Payconiq app blijft evolueren in functie van de marktvraag.
Zo kun je met de Payconiq app niet alleen geld betalen en ontvangen met één van je bankkaarten, maar kan dit sinds kort ook met maaltijdcheques.
Voorlopig kunnen consumenten enkel via niet geïntegreerde QR-codes met maaltijdcheques betalen, maar dat kan zowel met Sodexo, Edenred als Monizze.
“Het is onze bedoeling om dat ook te integreren en verschillende types aankopen in eenzelfde betaling automatisch te verwerken met zowel je maaltijdcheques als met je bankkaart”, verklaart Laura-Anne.
Met andere woorden: het deel van je rekening dat consumenten met maaltijdcheques kunnen betalen, wordt van dat saldo ingehouden, terwijl de rest aan de normale bankkaart gedebiteerd wordt.
“Die functionaliteit zijn we op dit moment aan het ontwikkelen en zouden we eind dit jaar lanceren”, voegt ze toe.
Met de Payconiq app kunnen consumenten ook betaalverzoeken creëren, groepspotjes maken, rekeningen splitsen met vrienden, klantenkaarten registreren, tickets voor het openbaar vervoer kopen, geld doneren aan liefdadigheidsorganisaties en noem maar op.
Een dergelijke flexibiliteit maakt betalen met Payconiq voor consumenten natuurlijk nog aantrekkelijker, wat de populariteit van contactloos en mobiel betalen alleen maar doet toenemen.
En net zoals Lightspeed een one-stop-shop en multifunctioneel platform is dat zoveel mogelijk procedures probeert te centraliseren en automatiseren voor horecaondernemers, is Payconiq dat voor veel van haar gebruikers.
“De bankkaart bestaat al 40 jaar, en ze zal nog wel even overleven, maar de toekomst ligt toch vooral bij het betalen met de smartphone”, concludeert Laure-Anne.
“Je hebt er een veel dynamischer betaalmiddel mee in handen, dat garant staat voor een vlottere betaalervaring voor zowel de consument als de handelaar.”
Ook benieuwd hoe jouw horecazaak kan verbeteren dankzij digitale en mobiele betaalmethodes? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en ontdek het zelf.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.