Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

YALO – bestemmingshotel voor toerist én Gentenaar

YALO – bestemmingshotel voor toerist én Gentenaar

“Ja, allo” – was ook exact wat ik zei toen ik voor de eerste keer YALO binnenstapte. Het urban boutique hotel gaf in 2021 eindelijk terug een waardige invulling aan de historische Braempoort in het centrum van Gent, na jarenlang verval en leegstand. Drie jaren later is het hotel een gevestigde waarde in de Arteveldestad.

Niet enkel dankzij haar 92 stijlvolle kamers, maar ook dankzij de parel die van YALO, YALO maakt: een fantastische en gigantische open ruimte aan de achterkant van het hotel. Een centrale, vierkante bar, een open keuken met meer dan voldoende zitplaatsen voor toerist én Gentenaar, en een majestueuze “Y” die bezwerend boven de bar rondjes draait en je in een cosmopolitaanse flashback doet terugdenken aan de legendarische “The World is Yours”-scène uit Scarface.

Dat is ook exact wat de oprichters Joris van Duffel en Paul Suy wouden verwezenlijken, vertelt Bert Serry, Operations Manager bij YALO, en verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de verschillende departementen van het hotel.

Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:

Maak kennis met Lightspeed.

Ons compleet kassa- en betaalplatform maakt het runnen van een hotel zoveel makkelijker. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek waarom Lightspeed de perfecte partner is voor jouw PMS.

Een totaalervaring en nét iets anders – voor iedereen

“De bedoeling was altijd om een lifestyle hotel te ontwikkelen met een cosmopolitan vibe”, steekt Bert van wal. “Het was zeer belangrijk om een totaalervaring te creëren, waarbij zowel de lokale Gentenaar voor een koffie kan langskomen als voor een afterwork of cocktail, en ons restaurant gevuld is met een goede mix van toeristen en Gentenaars, en bij uitbreiding heel Vlaanderen en België – en dat is ook iets dat ons onderscheidt: iedereen is welkom.” Volgens Bert zijn er weinig hotels in Gent waar mensen vandaag specifiek binnengaan voor het restaurant of de cocktailbar – en dat is net wat YALO aanbiedt én waarmaakt. 

Gentenaar én toerist: iedereen is welkom bij YALO.

Zo komen toeristen expliciet naar YALO voor een totaalbeleving, terwijl business gasten voor het hotel kiezen omdat ze net iets anders willen, en volgens Bert “niet willen wegkwijnen in een doorsnee hotelkamer met de zoveelste roomservice burger die je in elk hotel van de wereld kunt krijgen.” Neen, bij YALO plant je je als gast met plezier neer op een kruk aan één van de vier zijdes van de centrale bar – met zicht op de DJ-booth, de wijnkelder, de sigarenlounge en open keuken – om je te laten onderdompelen in de Gentse buzz die zich gestaag rondom je ontwikkelt.

Terug naar begin

Foto van Bert Serry, Operations Manager bij YALO

De digitale vanzelfsprekendheid voor personeel en gasten

Gasten stellen zich volgens Bert vandaag ook geen vragen meer bij het feit dat de connectie tussen de verschillende onderdelen van het hotel naadloos en vooral digitaal verloopt: “Gasten die in het restaurant of in de rooftop bar iets eten of drinken verwachten één eindrekening op het einde van hun verblijf. Vijftien jaar geleden kon je al een kassasysteem koppelen aan een PMS, dus moest dat vandaag niet kunnen, zou dat maar triest zijn.”

Ook operationeel gezien, zijn papier en pen vandaag uit den boze bij het runnen van een hotel – laat staan bij het F&B-gedeelte. Bert blikt terug naar zijn eerst job als receptionist, negen jaar geleden, waarbij elke reservering werd afgeprint, gecontroleerd en vervolgens in een map werd gestoken op de juiste aankomstdatum: “Ook dat kan ik me nu niet meer voorstellen. We werken met Lightspeed voor ons kassasysteem, met Mews voor onze hotelreserveringen, met Strobbo voor onze personeelsplanning, en met Growzer voor ons voorraadbeheer.”

Lees ook: Industry Talks – Growzer: het belang van menu engineering en besteladvies op maat

Digitalisatie is vandaag een vanzelfsprekendheid voor veel gasten.

Digitalisering is vandaag niet meer weg te denken uit de horeca, concludeert hij, “maar wanneer je niet weet of je het echt nodig hebt, heb je ook minder redenen om het te gebruiken. “Ik werk bijvoorbeeld zelf amper met AI in mijn job, vooral omdat ik niet weet hoe het mij in mijn job kan helpen”, licht hij toe. “Voor veel mensen zal digitalisatie waarschijnlijk ooit ook zo geweest zijn.” 

Terug naar begin

Bovenaanzicht van iPad met Lightspeed Restaurant interface

Lightspeed: “gebruiksvriendelijkheid als paradepaardje”

Natuurlijk geldt hetzelfde voor het restaurant, de bar en de rooftop. Om elk F&B onderdeel van het hotel in goede banen te leiden, werkt YALO met Lightspeed. Voor Bert zelf is het grootste voordeel van Lightspeed dat het een cloud-based systeem is. Online, met andere woorden. “Ik heb nog het genoegen gehad om de backoffice van een ouder, analoog systeem te mogen instellen, en daar moest je zo goed als programmeur voor zijn. Lightspeed staat gelijk aan gebruiksvriendelijkheid – dat is ook jullie paradepaardje.

Jullie willen er alles aan doen om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de gebruiker.

“Je merkt dat het systeem niet ontwikkeld is vanuit het perspectief van een programmeur, maar vanuit het perspectief van een restaurateur en iemand die het van dag tot dag moet gebruiken”, gaat hij verder. “En dat is stukken vlotter dan bij andere systemen. Ik ben nog maar weinig zaken tegengekomen bij Lightspeed waarvan ik niet snap waarom een bepaalde functie is ontwikkeld of waarom iets kan of niet kan. Dus daar ben ik zeer tevreden over.”

Terug naar begin

De rooftop bar van YALO

Rapportering om de efficiëntie op de werkvloer te verbeteren

Ook de rapporteringsfuncties van Lightspeed Restaurant zijn voor Bert een absolute meerwaarde. Op een gemiddelde weekdag komen in YALO tussen de 250 en 350 mensen over de vloer, waarvan een 100 tot 150-tal ook lunchen of dineren. In het weekend kan dat oplopen tot tussen de 500 en 750 mensen, waarvan 150 tot 200 ook lunchen of dineren. “Het feit dat ik probleemloos eender wat achteraf kan opzoeken, geeft mij heel veel comfort”, stelt Bert concreet. “Het is makkelijk om te zien wat waar verkocht is, hoeveel er van elk product verkocht is, wie mijn beste verkopers zijn, en waar ik meer of minder personeel had kunnen inzetten.” 

Average spend bijhouden met pen en papier lijkt me geen sinecure.

“Er is bijna niets dat ik zelf niet kan uitzoeken of waarop ik het antwoord niet in Lightspeed kan vinden”, gaat hij verder. “Ik merk ook echt een verschil tussen mijn eigen kunnen van nu en drie jaar geleden toen ik hier begon te werken, zeker op vlak van rapportering en opzoekwerk. Deels omdat ik het systeem zelf ook verder heb ontdekt, deels omdat het systeem zichzelf blijft ontwikkelen – wat ik ook heel belangrijk vind.”

Zicht op de bar van YALO

Payments: 600 rekeningen, nul fouten

Wanneer je op een drukke dag tot 600 rekeningen moet verwerken, is een geïntegreerde betaaloplossing een must, zeker als je bovendien met meer dan 50 medewerkers over bar, restaurant en rooftop verspreid werkt die bestellingen en betalingen kunnen aannemen. Enter Lightspeed Payments. “Het makkelijkste aan Payments is de automatische connectie tussen betaalterminal en kassasysteem”, legt Bert uit. “Wanneer je met terminals werkt die niet verbonden zijn met je kassasysteem, dan creëer je meer ruimte voor een hogere foutmarge. Als het foute bedrag of de foute betaalmethode wordt ingegeven, is het voor mij zeer moeilijk om dat achteraf terug te vinden en te corrigeren.”

Op jaarbasis spaart Lightspeed Payments mij een 100-tal uur uit in opzoekwerk, correcties en administratieve vereenvoudiging.

“Sinds we met Lightspeed Payments werken, kan dat niet meer, en is onze foutenmarge beperkt tot een absoluut minimum. Een manuele betaling kan nog steeds, maar iedereen weet dat ze dat zoveel mogelijk moeten vermijden om onze foutenmarge zo laag mogelijk te houden en administratieve rompslomp te voorkomen, ook in het terugvinden van fouten achteraf. Begin maar te zoeken naar een ontbrekende €50 aan cash wanneer je 600 verrichtingen per dag hebt gedaan. Daar is geen beginnen aan. Op jaarbasis spaart Lightspeed Payments mij een 100-tal uur uit in opzoekwerk, correcties en administratieve vereenvoudiging.”

Terug naar begin

Interieur van YALO met groene muren en geruit tapijt

Hotelgasten willen zich instant gelukkig voelen 

Volgens Bert zijn gasten vandaag steeds minder geneigd om naar een ketenhotel te gaan dat niet inzet op een restaurant of een totaalbeleving, maar evengoed kamers aanbiedt die stukken duurder zijn dan bijvoorbeeld een Airbnb in het centrum: “Vandaag zijn mensen op zoek naar meer dan een overnachting”, stelt hij. “Dat is veel meer dan vroeger het geval. Het feit dat alle hotels – ketens incluis – daar meer en meer op aan het inzetten zijn, bevestigt die theorie.”

Je moet gelukkig willen worden van wat je voelt wanneer je een hotel binnestapt.

Voor hem zijn er ook duidelijke dealmakers én -breakers in de hotelsector, en hotels die zich niet flexibel of open instellen voor veranderingen, riskeren om voorbijgestoken te worden. “Wanneer je binnenstapt in een hotel moet je je vooral welkom voelen”, begint Bert. “Je moet gelukkig willen worden van wat je voelt – is het de vibe, het interieur, zijn het de mensen die je begroeten, het kan vanalles zijn, maar je moet er gelukkig van worden.” Dat geluk speelt volgens hem ook veel meer parten bij mensen dan vroeger, omdat de verwachtingen hoger zijn geworden. “Onvriendelijk personeel, zaken die echt niet proper zijn; het is 2024, reviews laten dat gewoon niet meer toe,” voegt hij toe. “Daar wordt vandaag ook veel meer dan voorheen rekening mee gehouden, ook bij het aanwerven van personeel.

De perfecte partner voor jouw PMS.

Breng alle F&B-onderdelen van je hotel onder één dak: Lightspeed. Vraag vandaag een gratis demo aan of maak een afspraak met één van onze experts voor meer informatie.

Terug naar begin

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Finance & Operations