Restaurant Popular in Hotel Jam in Brussel staat bekend om zijn luchtige Napolitaanse pizza’s, romige burrata, en onverslaanbare cocktails! Met producten rechtstreeks uit Italië geïmporteerd voel je je alsof je zelf in Napels zit. Ze kennen elke producent bij zijn voornaam, en de liefde waarmee de producten zijn ontwikkeld vertaalt zich rechtstreeks naar het bord.
Miguel, manager en mede-oprichter van Popular, vertelt ons hoe hij en zijn medewerkers Popular hebben gerealiseerd, en hoe de uitbesteding van het restaurant een aanzienlijk voordeel is voor Hotel Jam.
Kunt u ons vertellen over Popular en hoe het allemaal begon?
Mijn partners en ik begonnen met ons bedrijf “Les Organisateurs”, gespecialiseerd in evenementen. Zo lanceerden we onder andere de Brusselse concepten Chez Ginette, Là-Haut Viage, en J’peux pas J’ai Piscine – wat we speciaal voor de opening van Hotel Jam bedachten. Na het succes van dat concept namen we het management over van de cocktailbar Le Perché, die zich op het dak van het hotel bevindt.
Een paar maanden geleden vertelde het management van Hotel Jam dat het mogelijk was om ook het restaurant van het hotel te vernieuwen en over te nemen. Het was een geweldige kans voor ons en we waagden de sprong. We stelden een concept voor aan het hotel dat werd geaccepteerd, en dat is hoe Popular is ontstaan.
Zorgt het uitbesteden van het horeca-management ervoor dat Hotel Jam beter kan concurreren met andere Brusselse hotels?
Ja. Het concept van Popular is een totaalplaatje: van een nieuwe inrichting tot het dagelijks management. Wij regelen alles, waardoor het hotel zich kan richten op hun management. Tegenwoordig hebben hotels moeite met het beheren van hun communicatie en het beheer van het hotel naast dat van het restaurant. Daarom is outsourcing een goede oplossing.
Wij brengen onze eigen expertise, waaronder onze marketing- en communicatiestrategieën. We doen ook het beheer van het restaurant en de bar, zodat het hotel zich geen zorgen hoeft te maken over deze aspecten.
Met onze eigen communicatie promoten we Popular restaurant en halen we onze eigen klanten erbij. Het doel is om een sterke indruk achter te laten, zodat onze clientèle zal Hotel Jam zal herinneren wanneer men het vraagt om een hotel in Brussel aan te bevelen. In België zie je dat mensen niet denken aan een hotel, als ze op zoek zijn naar een restaurant. In andere landen is het veel normaler om gebruik te maken van alleen de bar of restaurant van een hotel.
We moesten communicatie dan ook echt aanpassen om ervoor te zorgen dat mensen de rooftop bar zouden bezoeken.
Hoe draagt het restaurant bij aan de hotelbeleving?
We brengen leven in de brouwerij. Ik denk dat Popular anders is dan andere hotelrestaurants die u in Brussel ziet. Over het algemeen zijn hotelrestaurants een beetje stijf, terwijl ons concept nieuwe energie en een nieuw publiek naar het hotel brengt. Het restaurant bevindt zich daarnaast direct naast de receptie, dus we kunnen een mooi concept bieden aan zowel bezoekers als mensen die al in het hotel verblijven.
Waarom ben je overgestapt van kassasysteem?
Voordat we overstapten naar Lightspeed Restaurant, maakte Bar Perché gebruik van een ouder kassasysteem. Toen Popular ook onder ons management kwam, wisten we dat het lastig zou worden om het totaaloverzicht te behouden, en dat we meer complete en gecentraliseerde kassasoftware nodig hadden. Lightspeed bleek de beste oplossing. Onder andere het realtime inzicht in data en de integraties die je toe kunt voegen aan het systeem gaven de doorslag.
Belangrijke redenen waarom we voor Lightspeed hebben gekozen waren het zeer intuïtieve aspect van de software, het gebruik van de iPad, en de aangeboden hardware. We wisten dat de software gemakkelijk zou worden opgepakt door onze werknemers, zo gebruiksvriendelijk was het.
Geïnspireerd? Probeer Lightspeed zelf
Start vandaag uw proefperiode van 14 dagen
Welke eigenschappen van de kassa gebruikt u het meest?
Een praktische eigenschap van Lightspeed is de mogelijkheid om onze bestsellers te analyseren. Als ik wil weten hoeveel burrata’s ik heb verkocht over een bepaalde periode, weet ik dat binnen een paar seconden.
Een andere favoriete functie is het afrekenen. Vooral de mogelijkheid om direct de rekening te verdelen is erg handig, in het bijzonder bij grote groepen.
Welke taken heeft u geautomatiseerd?
De integratie van Resengo helpt ons bij het automatiseren van de reserveringen. De volgende stap is het automatiseren van voorraadbeheer.
Hoe helpen de beschikbare rapporten bij aan uw management?
Lightspeed heeft ons in staat gesteld om strategische keuzes te maken over wat we op ons menu aanbieden. We controleren ongeveer elke twee weken wat onze bestsellers zijn, en passen vervolgens de menukaart aan op basis van deze gegevens. We hebben ons menu sinds de opening al meerdere malen aangepast, dankzij deze statistieken.
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.