Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

5 tips om uw horecapersoneel perfect voor te bereiden op de feestdagen

5 tips om uw horecapersoneel perfect voor te bereiden op de feestdagen

Voor de horecasector zijn de feestdagen één van de drukste periodes van het jaar. Hoewel de coronacrisis daar vorig jaar een serieuze stok voor heeft gestoken, kunnen we het dit jaar hopelijk wel samen opnieuw op restaurant vieren.

Meer gasten over de vloer betekent voor veel restaurants ook meer personeel in dienst. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat uw personeel goed voorbereid is om de komende rush het hoofd te bieden, ook in het geval dat corona opnieuw roet in het eten gooit.

Lees daarom onze vijf tips om uw horecapersoneel perfect voor te bereiden op de feestdrukte.

  1. Maak op tijd en in overleg een doordachte personeelsplanning
  2. Breng uw medewerkers op de hoogte van het aangeboden menu
  3. Bied incentives voor uw personeelsleden
  4. Zorg dat uw personeel op de hoogte is van alle systeemaanpassingen
  5. Houd uw personeel up-to-date van de laatste ontwikkelingen

Ontdek Lightspeed Restaurant

Ons digitaal kassasysteem voor de horeca is eenvoudig te gebruiken en helpt u om deze feestdagen nóg efficiënter te werken.

Ontdek onze personeel-tips voor een vlekkeloze feestperiode

1) Maak op tijd en in overleg een doordachte personeelsplanning

De feestdagen vormen niet alleen voor uw gasten, maar ook voor uw personeel de gelegenheid bij uitstek om met familie en vrienden samen te komen en kerst, oud en nieuw te vieren – zij het thuis of op restaurant. Dat maakt deze periode voor horeca-uitbaters vaak extra stressvol als het gaat om personeelsplanning. Omdat reservaties tijdens de feestdagen vaak substantieel toenemen, is het belangrijk om over voldoende personeel te beschikken om die extra drukte op te vangen.

Overweeg daarom op tijd of het inhuren van extra keuken- en zaalpersoneel nodig zal zijn en vraag uw medewerkers in een vroeg stadium naar hun beschikbaarheid. Zorg er eventueel ook voor dat u over back-ups beschikt in geval van het ziek vallen van één van uw vaste medewerkers of onverwachte drukte.

Wees beschikbaar voor uw personeel

Het is belangrijk om – ook in drukke periodes zoals de feestdagen – beschikbaar te blijven voor uw personeel. Neem daarom tijdens pauzes of na afloop van de werkdag de tijd en moeite om uw personeel te praten en te informeren naar hun werkdruk en welzijn. Zorg ervoor dat uw medewerkers zich gewaardeerd voelen. Vijf minuten face-to-face kunnen wonderen doen.

2) Breng uw medewerkers op de hoogte van het aangeboden menu

Indien u voor de feestdagen een speciaal menu plant of nieuwe medewerkers aanneemt om de extra drukte op te vangen, is het belangrijk dat het hele team op de hoogte is van wat er precies wordt aangeboden. Door te laten zien dat uw horecapersoneel grondig geïnformeerd is over de verschillende gerechten en ingrediënten op de menukaart kunnen uw medewerkers ook punten scoren bij uw gasten. Kennis over allergieën en intoleranties is ook belangrijk.

U kunt het uw personeel nog makkelijker maken door met een slim kassasysteem te werken dat menu-combo’s of extra toevoegingen, ingrediënten of aparte gerechten eenvoudig kan opslaan.

Plan uw feestmenu

Op zoek naar een passend feestmenu? Stel uzelf de vraag: welke doelgroep wilt u aanspreken met de gekozen gerechten? Zou een extra lunchmenu een optie zijn? Denkt u ook aan gezinsvriendelijke of kindermenu’s?

Praat met uw medewerkers over welke gerechten de voorbije feestperiode extra populair waren en welke minder. Lightspeed Restaurant staat u toe om via geïntegreerde rapporten na te gaan welke gerechten, drankjes en menu’s het best verkocht hebben. Gebruik daarnaast ook het geïntegreerde voorraadbeheer om uw voorraad efficiënter te plannen en tekorten te voorkomen.

Winstmarges berekenen was nog nooit zo makkelijk

De gratis food cost calculator van Lightspeed berekent de kostprijs van uw hele menukaart per gerecht. Bereken de gewenste winstmarge van uw gerechten op basis van de kostprijs van elk afzonderlijk ingrediënt.

3) Bied incentives voor uw personeelsleden

Incentive is een ander woord voor motivatie of drive. En niets is beter dan gemotiveerd personeel. Motiveer uw medewerkers op een duurzame manier door ze extra te stimuleren tijdens stressvolle periodes. Er zijn verschillende manieren om dit te doen:

  • Dankbaarheid en waardering. Motiveer uw medewerkers op de meest voor de hand liggende, maar vaakst vergeten manier, door uw waardering uit te spreken Het is bovendien gratis.
  • Flexibele werktijden. In de horeca is flexibiliteit vaak moeilijk te hanteren, maar het is wel realiseerbaar. Plan medewerkers in onderling overleg in verschillende shifts en in shifts naar voorkeur in de mate van het mogelijke. Geef ze daarnaast spontaan ook de mogelijkheid om iets eerder te stoppen met werken als alle taken op tijd klaar zijn.
  • Gratis drankjes. Of het nu gaat om verse ochtendkoffie, frisdranken in de namiddag of een glas wijn, pintje of cocktail na de avondshift: gratis drankjes worden altijd en overal met open handen verwelkomd!
  • Wedstrijden. Vergroot de motivatie van uw medewerkers met een kleine wedstrijd. Zeg bijvoorbeeld aan het begin van de shift dat de werknemer die hoogste dagomzet heeft behaald een bonus krijgt of vroeger mag vertrekken. Met de personeelsrapportage van Lightspeed kunt u altijd zien welke medewerker aan de leiding staat. Aan het einde van de dag kunt u met een druk op de knop alles evalueren en de winnaar bekend maken. Hierdoor krijgen medewerkers ook continu positieve feedback over hun prestaties en daarmee het gevoel gewaardeerd te worden.

4) Zorg dat uw personeel op de hoogte is van alle systeemaanpassingen

Tijdens de feestdagen durft het nu en dan wel eens chaotische te worden in een restaurant. Zorg er daarom van tevoren voor dat alle systemen zo efficiënt mogelijk zijn ingesteld.

Maakt u bijvoorbeeld speciale menu’s in uw kassasysteem om alles snel te laten verlopen of bent u net beginnen werken met een nieuw betaalsysteem om zoveel mogelijk fouten te voorkomen?

Leg alle updates en wijzigingen in de systemen die u gebruikt goed uit aan uw personeel, zodat ze tijdens de drukste dagen van het jaar niet voor verrassingen komen te staan. Plan eventueel een korte training in zodat u zeker weet dat alles feilloos kan verlopen.

5) Houd uw personeel up-to-date van de laatste ontwikkelingen

Uw personeel is de spreekbuis tussen u, uw zaak en uw gasten. Zorg er daarom voor dat uw medewerkers voldoende geïnformeerd zijn. Sommige van uw medewerkers zijn mogelijks ook nieuw in de regio en kennen de bezienswaardigheden in de omgeving misschien nog niet goed. Het komt echter vaker voor dat gasten van ver komen en niet weten wat ze moeten zien of doen. Dat maakt het des te interessant om veel voorkomende gespreksonderwerpen met uw personeel te overlopen, zoals:

  • Welke bezienswaardigheden en attracties zijn er in de omgeving, b.v. historische plaatsen of gebouwen, musea, parken, concertzalen, enz.
  • Basisinformatie over uw restaurant: waar de naam vandaan komt, hoe het is ontstaan, waarom er voor een bepaald concept is gekozen, wie de oprichters zijn, enz.
  • In tijden van Corona is het ook voor veel gasten belangrijk om te weten waar het dichtstbijzijnde apotheek of testcentrum, en wat de huidige maatregelen zijn waarmee ze moeten rekening houden.
  • Contactgegevens van populaire taxibedrijven of andere vervoersmogelijkheden.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Werknemers