Horecapersoneel is populair. Er zijn steeds meer horecagelegenheden, en iedereen wilt zich onderscheiden met de meest gastvrije en gezellige mensen achter de bar of op het terras. Op dit moment is de horeca met een employee turnover rate van bijna 70% één van de sectoren met de hoogste werknemer omloopsnelheid. Dit betekent dat het eerder regel dan uitzondering is dat horecapersoneel snel vertrekt.
Hoe kunt u er als ondernemer voor zorgen dat uw team bij u blijft? Natuurlijk zijn er de standaard factoren zoals leuke collega’s en een goede sfeer op de werkvloer, maar daarop heeft u als manager/eigenaar maar beperkt invloed. Het is dan ook verstandig om u te focussen op de aspecten die meetbaar zijn. De data die u verzamelt in uw kassasysteem kan u veel vertellen over het functioneren van uw personeel. Hier ontdekt u 3 manieren om uw personeel te behouden met behulp van data-inzichten.
1. Bonussen en andere extra’s
Een kassasysteem wat data per werknemer verzamelt – dit kan door iedere werknemer een persoonlijk gebruikersaccount te geven – geeft u als werkgever de mogelijkheid om te zien hoe goed de resultaten zijn van deze personen. Daar kunt u vervolgens leuke acties aan koppelen.
“We kijken naar wie het meest verkoopt – wie doet aan upselling? We maken er een wedstrijdje van. Medewerkers kunnen een bonus verdienen voor het halen van bepaalde targets. Bijvoorbeeld; wie kan de meeste oesters op één avond verkopen?”
Michiel van der Eerde (BAUT, Zuid, Restaurant C)
U kunt, net zoals Michiel, onderlinge ‘wedstrijdjes’ opzetten waarbij degene die het meest van een bepaald seizoensproduct verkoopt een beloning krijgt, of u deelt een bonus uit aan iedereen die een bepaald bedrag aan terras-verkoop bereikt. Een relatief nieuwe – maar zeker niet te verwaarlozen – manier van uw personeel belonen is het verdelen van een deel van de winst onder het vaste personeel. Zo beloont u de mensen die veel tijd en energie in hun werk steken, en krijgen zij automatisch een groter verantwoordelijkheidsgevoel voor de zaak.
Om bovenstaande acties uit te kunnen voeren moet u een duidelijk inzicht hebben in hoeveel uur iedere werknemer gedraaid heeft, wat ze in die tijd verkocht hebben, en hoe die verkopen zich vergelijken ten opzichte van de drukte op dat moment in uw zaak. Met andere woorden: u heeft data nodig.
Meer tips voor personeelsbehoud?
Ontdek meer tips in deze blog
2. Trainingen en groei
Omgekeerd geldt hetzelfde. Heeft u bij een aantal mensen uit uw team een heel positief gevoel qua karakter en uitstraling, maar ziet u aan hun cijfers dat ze op de vloer niet zo goed presteren? Dan hoeft u ze niet meteen te ontslaan, of uzelf winst te ontzeggen door het zo door te laten gaan. Ga een gesprek aan met deze personen. Vraag waar ze behoefte aan hebben, of ze zich misschien willen specialiseren in iets anders (misschien shaket die drankrunner wel een killer cocktail?), en kijk vervolgens of er aan de hand van deze aanpassingen verbetering optreedt.
Niet alleen optimaliseert u hiermee (hoogstwaarschijnlijk) uw eigen omzet, maar de betreffende werknemers zullen na zo’n blijk van vertrouwen minder snel op zoek gaan naar iets anders. Daarnaast laat u de rest van uw werknemers zien dat er binnen uw bedrijf naar mensen geluisterd wordt, en dat er genoeg mogelijkheden bestaan tot groei.
Naast de specifieke gevallen kunt u algemene producttrainingen inlassen als blijkt dat bepaalde productgroepen slechter presteren. Mensen durven veel sneller iets aan te bevelen als ze weten waar ze het over hebben. Met een bier- of wijnproeverij heeft u ook nog eens een gezellig personeelsuitje te pakken.
3. Optimaal en efficiënt rooster
Er is niets zo saai als u vervelen op een dag waarop u hoopte lekker wat uurtjes te pakken, en niets zo stressvol als u de benen uit het lijf te lopen terwijl u dacht dat u met genoeg mensen stond.
Analyseer de spitsuren in uw zaak, en creëer op basis daarvan uw rooster. Is het woensdag tussen 6-8 standaard spitsuur met de wekelijkse voetbalclub, maar valt het daarna stil? Misschien heeft u wel een student in uw team die die twee uurtjes op wilt vangen voor haar eerste college van de dag. Zo voelt niemand zich overbodig, en is ook niemand teleurgesteld als er aan het einde van de maand opeens veel minder uur dan verwacht op het loonstrookje staan.
Hoe langer u het ritme van uw zaak volgt, hoe passender u het rooster kunt maken. Het begint misschien met een wekelijks ritme – ‘vrijdagavonden zijn druk’ – maar kan al snel veranderen in een jaarrapport. Zo kunt u zien dat u vanaf oktober meer behoefte heeft aan extra barmannen, en minder aan terraslopers, omdat mensen zich naar binnen bewegen na de zomer. Ook in dit geval helpt data zowel uw personeel, als uw onderneming.
Bent u na deze tips geïnteresseerd in wat data nog meer voor uw onderneming kan betekenen? Kom dan op 17 juni naar Data Meets Hospitality in Antwerpen. Koop nu uw ticket of vraag uw kortingscode aan bij uw accountmanager (alleen van toepassing als u klant bent bij Lightspeed).
Wilt u uw bedrijf toekomstbestendig maken?
Leer beter gebruik te maken van data. Kom naar Data Meets Hospitality 2019
Nieuws en handige tips, speciaal voor u.
Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.